Ο αυξανόμενος στόλος των αμερικανικών στρατιωτικών μαχητών F-35 δεν θα καταφέρει να «πιάσει» το στόχο ετοιμότητας 80% που έθεσε ο πρώην υπουργός άμυνας Τζέιμς Μάτις πριν αποχωρήσει τον Ιανουάριο του 2019.
Ο πρώην γραμματέας του στρατού Mark Esper, ο οποίος είναι ο υποψήφιος του Trump για να αντικαταστήσει τον Mattis, στα μέσα Ιουλίου 2019 είπε σε μια επιτροπή της Γερουσίας ότι ο στόλος των F-35, που ανήκει στην αμερικανική Πολεμική Αεροπορία και Ναυτικό Σώμα, δεν πρόκειται να ανταποκριθεί στα επίπεδα ετοιμότητας που έιχε θέση ο προκάτοχος του.
«Η έλλειψη προσφοράς διαφάνειας εξακολουθεί να αποτελεί το κύριο εμπόδιο για την επίτευξη αυτού του στόχου», δήλωσε ο Esper στην επιτροπή και τόνισε πως «επιδιώκουμε την πλήρη διαφάνεια όσον αφορά τις εξοπλιστικές μας δαπάνες».
Επιπλέον, το αρμόδιο γραφείο της Κυβέρνησης επεσήμανε την έλλειψη θόλων σε έκθεση του Απριλίου 2019 . Το μπροστινό τζάμι του F-35, το οποίο διαθέτει ειδική επίστρωση που αντικατοπτρίζει τα ραντάρ «δεν λειτούργησε όπως θα θέλαμε περισσότερο απο μία φορές», δήλωσε το GAO (Government Accountability Office). Η Lockheed Martin, ο αμερικανικός κολοσσός που κατασκευάζει τα F-35, βρίσκεται σε αναζήτηση επιπρόσθετου κατασκευαστεί ο οποίος θα ασχολείται αποκλειστικά με αυτό το θέμα .
Ποια μαχητικά δεν συναντούν τις προσδοκίες
Το F-35 δεν είναι το μόνο αεροπλάνο που δεν ανταποκρίνεται στον στόχο ετοιμότητας. Ο στόλος F-16 αναμένεται να εκπληρώσει το στόχο ετοιμότητας φέτος, δήλωσε ο Esper στη Γερουσία. Το ναυτικό και οι ναυτικοί έχουν αναφέρει ότι η δύναμη F / A-18 θα εκπληρώσει και αυτή τον στόχο. Ωστόσο, ο μικρός στόλος F-22, όπως ο στόλος F-35, πιθανότατα χάνει τα χρονικά όρια που είχε θέσει ο Mattis.
Η αποτυχία δεν ευθύνεται τόσο σε αμέλεια των ΗΠΑ παρά σε υπερεκτίμηση του Mattis. Άλλωστε η αμερικανική Πολεμική Αεροπορία, το 2018 και το 2019, δαπάνησε 750 εκατομμύρια δολάρια σε έξοδα συντήρησης για τους στόλους F-22 και F-16, με την ελπίδα να επιτύχει τον προκαθορισμένο στόχο.
Οι δυσκολίες ετοιμότητας των μαχητικών έρχονται την ώρα που νέα προβλήματα επιδόσεων βγαίνουν στην επιφάνεια. Οι αμυντικές ειδήσεις τον Ιούνιο του 2019 καταγράφουν ένα ευρύ φάσμα σοβαρών προβλημάτων σε δύο από τις τρεις εκδόσεις του F-35.
Το F-35A της Πολεμικής Αεροπορίας, μετά από βελτιώσεις, φαίνεται πως απαλλάσσεται από τις τελευταίες ατέλειες, την ίδια στιγμή που τα μαχητικά F-35B και F-35C υποφέρουν από ελλείψεις κατηγορίας 1. Σε στρατιωτική γλώσσα, ένα ελάττωμα κατηγορίας 1 σε ένα αεροπλάνο μπορεί να εμποδίσει έναν πιλότο να ολοκληρώσει την αποστολή του.
Υπερηχητικές δοκιμές τον Δεκέμβριο του 2011 αποκάλυψαν δομική ζημιά σε ένα F-35C που απορρέει από την θερμότητα που ανεβάζει ο κινητήρας Pratt & Whitney του αεροπλάνου, ένας από τους ισχυρότερους μαχητικούς μηχανισμούς που κατασκευάστηκαν ποτέ. Για να αποφευχθούν παρόμοιες ζημιές, ο στρατός έχει περιορίσει τους πιλότους των F-35B και F-35C να πετούν με υπερηχητική ταχύτητα για λιγότερο από ένα λεπτό κάθε φορά.