Με την ευκαιρία της εορτής της Σταυροπροσκυνήσεως κατά την Γ΄ Κυριακή των Νηστειών, θα μεταφερθεί στον Βυζαντινό Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Καλαμπάκας, η Εικόνα της Σταυρώσεως του Χριστού, η οποία φυλάσσεται για λόγους ασφαλείας στην Ιερά Μονή Βαρλαάμ Αγίων Μετεώρων, προς ευλογία και αγιασμό των πιστών.
Η υποδοχή της σεβασμίας ιεράς Εικόνος και οι ιερές ακολουθίες, θα τελεσθούν σύμφωνα με το κάτωθι πρόγραμμα:
Το Σάββατο 18 Μαρτίου και ώρα 6:00 μ.μ. η υποδοχή υπό του Μητροπολίτου Σταγών και Μετεώρων κ. Θεοκλήτου, της σεβασμίας ιεράς Εικόνος στο προαύλιο του Ιερού Ναού, και αμέσως μετά θα τελεσθεί ο Εσπερινός της εορτής.
Την Κυριακή 19 Μαρτίου και από ώρα 7:00 π.μ. θα τελεσθεί η ακολουθία του Όρθρου, η προσκύνηση του Τιμίου Σταυρού και η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου.
Το απόγευμα και ώρα 6:00 μ.μ. θα τελεσθεί ο Δ’ Κατανυκτικός Εσπερινός. Αμέσως μετά το τέλος του Εσπερινού η ιερά Εικόνα θα επιστρέψει στην Ιερά Μονή Βαρλαάμ.
Σε όλες τις λατρευτικές συνάξεις θα προεξάρχει ο Μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων κ. Θεόκλητος.
Η Εικόνα της Σταυρώσεως του Χριστού της Ιεράς Μονής Βαρλαάμ Μετεώρων
Είναι μια από τις πιο πολυπρόσωπες συνθέσεις του ναού. Η παράσταση χωρίζεται σε δυο επίπεδα , που οριοθετούνται από τη συμβολική απόδοση των τειχών της Ιερουσαλήμ Ο εσταυρωμέος Ιησούς τοποθετείται στον άξονα της σύνθεσης. Στο κεφάλι του φέρει ακάνθινο στεφάνι, ενω από το στήθος του ρέει αίμα και ύδωρ. Το αίμα το Χριστού πέφτει πάνω στο κρανίο του Αδάμ, που βρίσκεται μέσα στο σπήλαιο του Άδη, στο κάτω μέρος της σύνθεσης.
Κάτω από τον Σταυρό, στα αριστερά, απεικονόζεται η Παναγία, η οποία φέρει το χέρι στο πρόσωπό της εκφράζοντας τον πόνο της, στηριζόμενη από ομάδα πέντε γυναικών. Στα δεξιά εικονίζονται οι μορφές του στρατιώτη με τον σπόγγο, του Ιωάννη που θρηνεί, και το εκατόνταρχου Λογγίνου. Απεικονίζονται ακόμα οι δύο ληστές,πάνω σε μικρότερους σταυρούς τοποθετημένους σε διαφορετικό επίπεδο,πίσω από τον Σταυρό του Χριστού. Τα χέρια τους είναι περασμένα πάνω από την οριζόντια κεραία.
Ο Δυσμάς ο οποίος κοιτάζει προς τον Χριστό, τοποθετείται προς τα αριστερά, ενώ ο Γέστας, με το στήθος πάνω στον σταυρό, στα δεξιά. Τη βάση του σταυρού αγκαλιάζει γινατισμένη η Μαρία Μαγδαληνή, η οποία θρηνεί με ακάλυπτη την κεφαλή και ξέπλεκα μαλλια. υψώνοντας το βλέμμα της προς τον Χριστό. Στο βάθος της σύνθεσης,πίσω από το χαμηλό τείχος, κλείνουν οι μορφές τριών εφίππων στρατιωτών, και η έφιππη μορφή ηλικιωμένου γενειοφόρου Ιουδαίου, ο οποίος λογχίζει τον Χριστό. Στα δεξιά μορφή έφιππου στρατιώτη με ανατολίτικα χαρακτηρηστικά και μουστάκι, στοιχείο από το άμεσο κοινωνικό περιβάλλον του ζωγράφου.Στον ουρανό εικονίζονται ο Ήλιος και η Σελήνη, σαν ανθρώπινα εκφραστικά πρόσωπα.