«Η Ελλάδα βρίσκεται στο αίμα μου», δήλωσε ο πρίγκιπας Κάρολος. Θα υπέθετε κανείς ότι ξεστόμισε μία διπλωματική αβρότητα, ειδικά όταν αυτή προέρχεται από τον υιό της βασίλισσας του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οποίος γνωρίζει άριστα το πρωτόκολλο που προβλέπεται σε τέτοιες εθιμοτυπικές περιστάσεις.
Στην πραγματικότητα, όμως, ο Κάρολος δεν φαίνεται να υπερβάλλει. Εμφορείται εδώ και δεκαετίες από μία ιδιαίτερη ενδογενή έλξη για την Ελλάδα και την Ορθοδοξία, σε σημείο που βρετανικές εφημερίδες, όπως η Guardian, έχουν ισχυριστεί ότι είναι «κρυπτοορθόδοξος».
Τη θεωρία αυτή έχει αντικρούσει αρκετές φορές το ίδιο το παλάτι, πράγμα διόλου παράδοξο, αν σκεφτεί κανείς ότι η Αγγλικανική Εκκλησία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον βρετανικό βασιλικό οίκο. Παρ’ όλα αυτά συνεχίζουν να την αναπαράγουν ευσχήμως ορισμένοι εκ των σταθερών συνομιλητών του σε Ελλάδα, Κύπρο και εξωτερικό. Στην υπερβολική της εκδοχή, μάλιστα -που κανείς δεν μπορεί να υιοθετήσει, παρά μόνο να αναπαράγει ως φήμη- κάποιοι ισχυρίζονται ότι ο Κάρολος βαπτίστηκε δεκαετίες πριν από τον πατέρα Εφραίμ, αρχιμανδρίτη, ηγούμενο της γνωστής και πανίσχυρης Μονής Βατοπαιδίου.
Αν και κατά πολλούς η φήμη αυτή είναι τραβηγμένη από τα μαλλιά, ο πατήρ Εφραίμ έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην εξοικοίωση του πρίγκιπα Καρόλου με το Άγιον Όρος, που έγινε μετά από προτροπή Κυπρίων εφοπλιστών του Λονδίνου. Αυτός είναι και ο λόγος που επιλέχθηκε η Μονή Βατοπαιδίου, όπου εγκαταβιούν κυρίως κυπριακής καταγωγής μοναχοί. Ο πρίγκιπας όχι μόνο μαγεύτηκε, αλλά βίωσε μία είδους πνευματική αφύπνιση που δεν θα μπορούσε να αποσυνδέσει κανείς από το παρελθόν του.
Πολλοί εκ των προγόνων του ήταν Ορθόδοξοι. Η γιαγιά του, πριγκίπισσα Αλίκη ήταν Ορθόδοξη και μάλιστα, τα τελευταία χρόνια της ζωής της ζούσε μοναστικά. Ο πατέρας του Δούκας Φίλιππος, ήταν Ορθόδοξος και έγινε Αγγλικανός, μόνο λόγω του γάμου του με την Ελισάβετ.
Επίσης, οι προ-θείες του, δούκισσες Αλεξάνδρα και Ελισάβετ, θεωρούνται μάρτυρες της Ορθοδοξίας, καθώς δολοφονήθηκαν από τους Μπολσεβίκους κατά τη διάρκεια της Οκτωβριανής Επανάστασης. Αυτές είναι που ενέπνευσαν και το ενδιαφέρον του για τους διωγμούς των Χριστιανών (Καθολικών, Κοπτών και Ορθόδοξων της Μέση Ανατολής. Έφτασε, μάλιστα, να κάνει πλούσιες δωρεές μέσω των φιλανθρωπικών του οργανώσεων για την προστασία τους.
Γεγονός παραμένει ότι η σχέση του πρίγκιπα με τη μονή Βατοπεδίου είναι κάτι περισσότερο από στενή. Οι επισκέψεις του στο μοναστήρι είναι δεκάδες και μετρούν σχεδόν δύο δεκαετίες, καθώς αναζήτησε την ηρεμία της μονής αμέσως μετά τον θάνατο της Νταϊάνας.
Τον Μάιο του 2004 πραγματοποίησε την τρίτη κατά σειρά επίσκεψή του μέσα σε έξι χρόνια. Όταν η πολυτελής θαλαμηγός γνωστής εφοπλιστικής οικογένειας προσέγγιζε την αθωνική πολιτεία, οι πατέρες της Μονής Βατοπαιδίου είχαν τις ίδιες σαφείς εντολές που είχαν λάβει και τις προηγούμενες φορές: να μην αποκαλύψουν το πρόσωπο του υψηλού προσκεκλημένου τους, αλλά και να τον αντιμετωπίσουν ως έναν ακόμα επισκέπτη, αποφεύγοντας κάθε επισημότητα. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του εκεί, μυήθηκε στο κλίμα της αθωνικής πολιτείας, γεγονός που αποδείχθηκε ιδιαίτερα εξυγιαντικό σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη και δυσμενή περίοδο για τον ίδιο.
Ακόμα και σήμερα, όταν διαμένει εκεί, περνάει τις ώρες του σ’ ένα γυμνό διαμέρισμα 30-40 τετραγωνικών, το οποίο διαθέτει ένα κρεβάτι, μερικές εικόνες, μια Καινή Διαθήκη, και μια απλωταριά. Κάποιοι τον κατηγορούν για πολυτέλεια, επειδή έχει το δικό του μπάνιο! Ο ίδιος, όμως, μοιάζει να απολαμβάνει όσο τίποτα άλλο την θέα στο βόρειο Αιγαίο. Το προγραμμά του εκεί προσαρμόζεται με αυτό των μοναχών. Ξυπνάει το χάραμα, παρακολουθεί τη θεία λειτουργία και απολαμβάνει ιδιαίτερα θεολογικές και φιλοσοφικές συζητήσεις με τους μοναχούς.
Κάποιοι από αυτούς έχουν ισχυριστεί ότι εκεί εκδηλώνει και ένα ακόμα ταλέντο του: αυτό της ζωγραφικής. Έχει, μάλιστα, αφήσει αρκετά έργα του ως «ένδειξη ευγνωμοσύνης για τη φιλοξενία της μονής». Ακουαρέλες που φιλοτέχνησε κάποτε στην αθωνική πολιτεία βγήκαν σε δημοπρασία, με τα σχετικά ποσά να διατίθενται υπέρ της Μονής Βατοπαιδίου.
Με δική του χρηματοδότηση αναστηλώθηκε προ ετών ο ναός του Αγίου Ευδόκιμου, στην είσοδο του Βατοπαιδίου. Τα εγκαίνια του έκανε μάλιστα ο ίδιος. Στενή είναι και η σχέση του με τη Μονή Χιλανδαρίου, η καταστροφή της οποίας από φωτιά, στάθηκε η αφορμή για την ίδρυση του συλλόγου «Φίλοι του Αγίου Όρους» στο Λονδίνο.
Διατηρεί στενές σχέσεις και με τον μητροπολίτη Θυατείρων και Μεγάλης Βρετανίας Γρηγόριο, ο οποίος είναι πάντοτε καλεσμένος στις μεγάλες βασιλικές τελετές μαζί με προκαθημένους άλλων Εκκλησιών και δογμάτων.
Όπως και να έχει, ο πρίγκιπας έχει επιλέξει να μεταφέρει κάτι από την ορθόδοξη αυτή αύρα και στην προσωπική του κατοικία, στο Highgrove. Ο τοίχος του σαλονιού του είναι γεμάτος από βυζαντινές εικόνες, δώρα μοναχών του Αγίου Ορους.
Η αγάπη του για την Ελλάδα αποτυπώνεται και στον κήπο του, ο οποίος αποτελεί το ησυχαστήριο του, έχοντας παραδεχτεί ότι ασχολείται εκεί με τις ώρες.
Δεν επιτρέπει, μάλιστα, σε κανέναν από το προσωπικό του παλατιού να βοηθήσει στις εργασίες. Εκεί μέσα έχει κατασκευάσει και ένα είδος ιερού. Πρόκειται για ένα κτίριο που έχει σχήμα σταυρού και η γεωμετρία του είναι επηρεασμένη από τα βιβλία και τη φιλοσοφία του Πλάτωνα. Είναι κατασκευασμένο από πέτρα, ξύλο και τούβλα και κοσμείται από διάφορες εικόνες, ενώ σε αυτό υπάρχουν και πολλά ορθόδοξα κείμενα.
Λέγεται ότι συχνά πυκνά και όταν το επιτρέπει ο καιρός εκεί απολαμβάνει το τσάι του με την σύντροφό του Καμίλα, στην οποία λέγεται ότι έχει εμφυσήσει την αγάπη του για την Ελλάδα και την Ορθοδοξία.