Η τελετή Υποδοχής των πρωτοετών φοιτητών και φοιτητριών ακαδημαϊκού έτους 2023-24 της Θεολογικής Σχολής, πραγματοποιήθηκε σήμερα το μεσημέρι στο Κεντρικό Αμφιθέατρο «Χρυσόστομος Παπαδόπουλος», στο Κτήριο Θεολογικής Σχολής στην Πανεπιστημιούπολη Ε.Κ.Π.Α., παρουσία του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου.
Μετά τον χαιρετισμό του Πρύτανη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητή κ. Γεράσιμου Σιάσου, χαιρετισμό απηύθυνε ο Αρχιεπίσκοπος ο οποίος, μεταξύ άλλων, ευχαρίστησε για την πρόσκληση να παρευρεθεί σήμερα στην υποδοχή των πρωτοετών φοιτητών, ενώ ευχαρίστησε τον κοσμήτορα, τον αντιπρύτανη, καθώς και όλους τους καθηγητές, οι οποίοι συνέβαλαν στην επιτυχή έκβαση του πρώτου διεθνούς συνεδρίου που διοργάνωσε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη συνεχή έκδοση του περιοδικού Θεολογία. Ενός συνεδρίου που εξελίχθηκε σε μεγάλο γεγονός για την Εκκλησία και τη θεολογική σκέψη.
Απευθυνόμενος προς τους φοιτητές και τις φοιτήτριες τόνισε: «Όπως γνωρίζετε η φοίτηση στο Πανεπιστήμιο συνδέεται με την απόκτηση γνώσης. Η γνώση έχει κεντρική θέση στην ανθρώπινη ιστορία. Στη βιβλική διήγηση της δημιουργίας του κόσμου ιδιαίτερη θέση στον κήπο της Εδέμ έχει το Δένδρο της γνώσης. Αυτό «τὸ ξύλον τοῦ εἰδέναι γνωστὸν καλοῦ καὶ πονηροῦ» (Γεν 2:9) συνδέθηκε με την απαγόρευση της βρώσης του. Η απαγόρευση αυτή θα κρατούσε τον άνθρωπο μακριά από τη φθορά, τη γήρανση και τον θάνατο, σε μια αιώνια νεότητα. Αλλά, ο πρώτος άνθρωπος έδωσε προτεραιότητα στη γνώση και πίστεψε ότι θα διατηρηθεί στην αιώνια νεότητα, διά της βρώσεως από το δένδρο της γνώσης. Όμως, έδρεψε την απογοήτευση και τον θάνατο, χωρίς να κατακτήσει ούτε την αιώνια νεότητα ούτε τη γνώση. Κάτι ανάλογο συναντούμε και στον Φάουστ του Γκαίτε. Λέγει επακριβώς: «Εσπούδασα φιλοσοφία ιατρική και νομική, και αλοίμονο, και θεολογία με έφεσιν καρτερικήν. Και ιδού εγώ, πτωχός μωρός, όσον και πρότερον σοφός». Ο Φάουστ απολυτοποίησε και αυτός τη γνώση και έτσι ανακαλύπτει τώρα ότι έχασε και τις ηδονές της ζωής, χωρίς μάλιστα να κατακτήσει την πλήρη γνώση. Γι’ αυτό στρέφεται στις μαγικές δυνάμεις, για να τα κερδίσει όλα. Το κοινό και στις δύο περιπτώσεις είναι η απολυτοποίηση της γνώσης».
Σε άλλο σημείο ο Αρχιεπίσκοπος σημείωσε: «Ο Θεός ενημέρωσε τον άνθρωπο από την αρχή ότι η ύπαρξή του είναι συνυφασμένη με μία έλλειψη. Δεν θα μπορέσει ποτέ να αποκτήσει την πλήρη γνώση. Η πλήρης γνώση ανήκει μόνο στον Θεό. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να τα απολαμβάνει όλα. Δεν μπορεί να έχει οτιδήποτε. Δεν μπορεί να γνωρίζει τα πάντα. Δεν μπορεί να ελέγξει το μυστήριο της δημιουργίας του, της ζωής και του θανάτου. Μόνο στο φόντο της παραδοχής αυτής της πρωταρχικής αδυναμίας, μπορεί ο άνθρωπος να γίνει κατά χάριν πλήρης, να γίνει κατά χάριν αθάνατος. Η νεότητα είναι συνδεδεμένη με πολλές προσδοκίες. Αλλά και οι νέοι από τη δική τους πλευρά τις τροφοδοτούν, αφού περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη βιολογική ηλικία πιστεύουν ότι μπορούν να ελέγξουν τα πάντα. Το μυστήριο της ζωής και του θανάτου επιμένει να μας λέει ότι δεν υπάρχει απόλυτη γνώση. Η επιμονή στην απόλυτη γνώση οδηγεί στην αποτυχία. Η ζωή δεν συμπίπτει με την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Δεν είναι αποτέλεσμα θρησκευτικής συμμόρφωσης ή προσαρμογής σε ηθικιστικά στερεότυπα. Ούτε αποτέλεσμα ηθικοπλαστικών συμβουλών και μικροαστικών κανόνων. Ούτε παραδειγμάτων! Ούτε βρίσκεται στην πλήρη αυτονόμηση από τον Άλλον».
Ολοκληρώνοντας τον χαιρετισμό του ο Αρχιεπίσκοπος επεσήμανε: «Γι’ αυτό, λοιπόν, η αληθινή γνώση δεν ταυτίζεται με μια αυτόνομη σπουδή σε ένα πανεπιστημιακό εργαστήριο αλλά με την ένταξή μας σε σχέσεις. Σε σχέσεις που διέπονται από την ελευθερία και την αγάπη. Με αυτές τις σκέψεις σας εύχομαι να τολμάτε να είσαστε σε σχέσεις και με τον Θεό και με τους συνανθρώπους».