Την αρχαιοπρεπή Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου τέλεσε χθες, Κυριακή 31 Δεκεμβρίου 2023, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ, στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Καλλιπόλεως.
Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε πως «όλα τα Σωτηριώδη γεγονότα της θείας οικονομίας και της θείας φιλανθρωπίας μας χαρίζονται και πάλι να τα βιώσουμε, να τα οικειοποιηθούμε, να τα χαρούμε στο ‘’εδώ’’ και το ‘’τώρα’’, γιατί», όπως εξήγησε ο Κύριος μας ελκύει προς Εκείνον «για να μας καθορίζει τη ζωή και να ευλογεί τα διαβήματα και την ύπαρξή μας».
«Είναι πολυσήμαντο γεγονός ότι η Αγία μας Εκκλησία μας χαρίζει αυτή την ευλογία: Να βιώνουμε τα Σωτηριώδη γεγονότα στην δική μας ιστορική πραγματικότητα», πρόσθεσε, υπογραμμίζοντας πως «όλα γίνονται αυτή την ώρα για μας», «για να βιώσουμε, να ζήσουμε, να χαρούμε τα Θεία Γεγονότα».
«Καλούμεθα αυτή την Κυριακή που συνδυάζεται η Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα με την Κυριακή προ των Φώτων να προετοιμαστούμε για την μεγάλη Δεσποτική Εορτή των Θεοφανίων», είπε στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος, τονίζοντας παράλληλα πως «προϋπόθεση είναι να έχουμε ζήσει την Γέννα του Χριστού στην προσωπική μας φάτνη, στην προσωπική μας καρδιά, στον εαυτό μας. Να έχει μεταβληθεί η ύπαρξή μας σε φάτνη στην οποία θα γεννηθεί και θα ανακλιθεί ο Σωτήρας του κόσμου, γιατί μόνο τότε θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε το θαύμα της Βαπτίσεως».
Επισημαίνοντας πως «ζούμε σε έναν κόσμο που είναι εχθρικός προς την αλήθεια του Δημιουργού Του, που επέλεξε την εναντίωση, την εχθροπάθεια προς Εκείνον ο οποίος τον δημιούργησε από άφατη αγάπη», κάνοντας λόγο για την κακή χρήση, από τους ανθρώπους, της ελευθερίας που μας χάρισε ο Θεός, τόνισε πως «η Εκκλησία πάντοτε θα πορεύεται στην ιστορική φάση των αιώνων προς τη Βασιλεία του Κυρίου μας και Σωτήρος Ιησού Χριστού».
Στην συνέχεια, αναφερόμενος στην σημερινή Ευαγγελική περικοπή η οποία «μας εισαγάγει στην πνευματική ζωή», όπως χαρακτηριστικά είπε, επεσήμανε: «Μας χάρισε τη δυνατότητα να μιμηθούμε αυτό το Βάπτισμα δι’ ύδατος, για αυτό και η Βάπτισή μας στην κολυμπήθρα του Μυστηρίου του Βαπτίσματος, εμπεριέχει ακριβώς αυτόν τον υπέροχο συμβολισμό: Καταδυόμεθα, όπως ο Χριστός, στην κολυμπήθρα αυτή του Μυστηρίου, στον θάνατο του Κυρίου μας, στον Σταυρό, στον πόνο, στην οδύνη, στη σφαγή Του και αναδιόμεθα στην Ανάσταση και την αιώνια νίκη του Λειτουργού της ζωής μας. Αυτό, λοιπόν, το Βάπτισμα ο Κύριος μας το προσέφερε ως εισαγωγικό Μυστήριο στο Μυστήριο της αγάπης Του και του Σώματός Του».
«Είναι η ώρα του Βαπτίσματος για κάθε άνθρωπο καλής θελήσεως, ώρα για να εισαχθεί στη Βασιλεία, για να πολιτογραφηθεί στο Βιβλίο της Ζωής. Αυτό είναι το πρώτο Βάπτισμα», ανέφερε στην συνέχεια, τονίζοντας παράλληλα πως η Εκκλησία μας προσφέρει και άλλα βαπτίσματα.
«Το δεύτερο Βάπτισμα, είναι το Βάπτισμα της μετανοίας. Είναι το Βάπτισμα των δακρύων. Το Βάπτισμα της πικρίας για τις πολλές μας πτώσεις και αμαρτίες. Το Βάπτισμα της μετανοίας που μας επαναφέρει στην ευλογία του Βαπτίσματος δι’ ύδατος που μας καθάρισε από το προπατορικό αμάρτημα, που μας επανέφερε στην προτέρα μας αθωότητα», είπε ο Σεβασμιώτατος, σημειώνοντας πως «μας χαρίζεται το Βάπτισμα της μετανοίας, ώστε με τη Χάρη του Θεού, την ευλογία και το έλεος, να αποκαθιστάμεθα και πάλι στην προτέρα μας ομορφιά».
Συνεχίζοντας, πρόσθεσε πως «το τρίτο Βάπτισμα είναι το Βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος. Είναι το Βάπτισμα των Μυστηρίων της Εκκλησίας. Είναι αυτό που ζούμε αυτή τη στιγμή. Είναι το Βάπτισμα στην έκχυση των θείων δωρεών».
«Ζούμε το Βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος σε κάθε ευχαριστιακή Λειτουργική Αναφορά και μέσα στα Μυστήρια της Εκκλησίας, της Εξομολόγησης, του Ευχελαίου, του Γάμου, της Χειροτονίας, έρχεται και μας Βαπτίζει το Πνεύμα το Άγιο στη φωτιά της Πεντηκοστής», συμπλήρωσε, τονίζοντας πως «η ευχαριστία μας είναι ακριβώς το Βάπτισμά μας στο Άγιο Πνεύμα, γιατί μας χαρίζει την ευλογία, την ανυπέρβλητη χάρη, την απροσδιόριστη μεγαλειότητα».
«Υπάρχει, τέλος, και ένα τέταρτο Βάπτισμα. Το Βάπτισμα για το οποίο μίλησε ο Κύριος στους μαθητές Του», είπε στην συνέχεια, κάνοντας αναφορά στο «Βάπτισμα του αίματος, του μαρτυρίου», επισημαίνοντας πως «το τέταρτο Βάπτισμα που προβάλλει η Εκκλησία, είναι για τις θεοφιλείς ψυχές. Για εκείνους οι οποίοι είναι οι εκλεκτοί. Είναι εκείνοι οι οποίοι βρέχουν τις στολές τους στο αίμα του μαρτυρίου και γίνονται οι μάρτυρες της πίστεως. Τα ακατάβλητα και αιώνια πρότυπα της ζωής των απάντων».
«Αυτή τη στιγμή εμείς όλοι καλούμεθα να προετοιμαζόμεθα με τα τρία Βαπτίσματα: του ύδατος, με το οποίο καθαρθήκαμε από το Προπατορικό αμάρτημα, με το Βάπτισμα της Μετανοίας, το διηνεκές, που μας επαναφέρει στην ωραιότητα και στην προτέρα θεότητά μας και με το Βάπτισμα του Αγίου Πνεύματος δια των Μυστηρίων και ιδίως της Ευχαριστίας», προκειμένου, όπως τόνισε ο Σεβασμιώτατος «να είμεθα άξιοι, εάν κληθούμε, να φτάσουμε στο Βάπτισμα του αίματος, δηλαδή στο μαρτύριο δι’ αίματος που αποτελεί τη μεγαλυτέρα δόξα και τιμή στο ανθρώπινο πρόσωπο». «Όλη μας η ζωή πρέπει να είναι μια προετοιμασία για αυτή την ώρα. Για το μαρτύριο του αίματος, το οποίο, όπως είπαμε, δεν δίδεται σε όλους, αλλά στους εκλεκτούς», συμπλήρωσε.
Τέλος, αναφερόμενος στην αρχαιοπρεπή Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου και στο πρόσωπο του Αγίου Αποστόλου Ιακώβου, σημείωσε πως «ο υιός του Ιωσήφ του Μνήστορος, έγινε ο πρώτος Επίσκοπος των Ιεροσολύμων και μας παρέδωκε την Καθολική του επιστολή, αλλά και αυτή την Λειτουργική Αναφορά την οποία τελούμε στο όνομα του Κυρίου μας και ζούμε την Λειτουργική Λατρεία και την Λειτουργική τάξη της Εκκλησίας των Ιεροσολύμων». «Καταδεικνύεται μέσα από αυτή την ομορφιά της λατρείας μας, η ενότητα του Σώματος του Χριστού», πρόσθεσε.
Ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος εξέφρασε την ευχή «να κατανοήσουμε το μέγεθος της ευθύνης μας, όλοι οι άνθρωποι, απέναντι στη δημιουργία, απέναντι στον Δημιουργό, απέναντι στον εαυτό μας. Να ζήσουμε το θαύμα της εκχύσεως, της Θείας Αγάπης και των θείων δωρεών. Να γίνουμε μέτοχοι της Θείας Ζωής και μην λησμονούμε ποτέ ότι μας χαρίστηκαν αυτά τα Βαπτίσματα για να έχουμε ζωή αιώνιο και ζωή αθάνατη».