Back to top

Κυριακή μετά τα Φώτα στη Βέροια

13/01/2025 - 14:19

Την Κυριακή 12 Ιανουαρίου (μετά τα Φώτα) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο Λόγο στον Ιερό Ναό Αγίων Αναργύρων Βεροίας. Στο τέλος της θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος τέλεσε αρτοκλασία για τα μέλη του Συλλόγου Μικρασιατών.

Ομιλία Σεβασμιωτάτου

«Ἀπό τότε ἤρξατο ὁ Ἰησοῦς κηρύττειν καί λέγειν· μετανοεῖτε· ἤγγικεν γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Τήν ἀρχή τῆς δημόσιας ζωῆς καί τοῦ κηρύγματος τοῦ Κυρίου μας μᾶς ὑπενθύμισε σήμερα τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα. Μέ τή βάπτισή του καί τή δημόσια ὁμολογία του ὅτι Αὐτός εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Πρόδρομος ὁλοκλήρωσε τήν ἀποστολή του. Ἑτοίμασε «τήν ὁδόν τοῦ Κυρίου» καί προετοίμασε τούς ἀνθρώπους μέ τό κήρυγμα τῆς μετανοίας καί μέ τό βάπτισμα στόν Ἰορδάνη νά δεχθοῦν τό Εὐαγγέλιο καί νά πιστεύσουν στόν Χριστό. Καί ὅταν ἡ «φωνή τοῦ βοῶντος» ἔπαυσε νά ἀκούεται, ἄρχισε νά ἀκούεται στή Γαλιλαία ἡ φωνή τοῦ Λόγου, τοῦ Χριστοῦ. «Ἀπό τότε ἤρξατο ὁ Ἰησοῦς κηρύττειν καί λέγειν· μετανοεῖτε· ἤγγικεν γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν», γράφει ὁ ἀπόστολος καί εὐαγγελιστής Ματθαῖος. Ἀπό τότε, ἀπό τή σύλληψη δηλαδή τοῦ Τιμίου Προδρόμου, ἄρχισε ὁ Ἰησοῦς νά κηρύττει. Τί κηρύττει ὁ Χριστός; Ποιό εἶναι τό περιεχόμενο τοῦ πρώτου κηρύγματός του; «Μετανοεῖτε», λέγει, «ἤγγικεν γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Τό κήρυγμα αὐτό δέν διαφέρει καθόλου ἀπό τό κήρυγμα τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου. Εἶναι ἀκριβῶς τό ἴδιο. Καλεῖ τούς ἀνθρώπους σέ μετάνοια, γιατί ἔχει φθάσει ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Ἐπαναλαμβάνει τήν ἴδια ἔκκληση ἀλλά καί τήν ἴδια διαβεβαίωση μέ τόν Πρόδρομό του, ἐπιβεβαιώνοντας ἔμπρακτα αὐτό πού θά πεῖ ἀπερίφραστα στή συνέχεια: «Μή νομίσητε ὅτι ἦλθον καταλῦσαι τόν νόμον ἤ τούς προφήτας· οὐκ ἦλθον καταλῦσαι ἀλλά πληρῶσαι». Δέν ἦλθα γιά νά ἀκυρώσω τόν νόμο ἤ τούς προφῆτες ἀλλά γιά νά τούς συμπληρώσω. Πῶς θά ἦταν, ἄλλωστε, δυνατόν τό ἀντίθετο. Δικός του ἦταν ὁ νόμος πού εἶχε δώσει διά τοῦ Μωυσέως στούς Ἰσραηλίτες. Δικά του λόγια καί αὐτά πού ἔλεγαν οἱ προφῆτες. Δική του, ἑπομένως, καί ἡ πρόσκληση γιά μετάνοια καί ἡ ἐπιβεβαίωση τῆς ἀναγκαιότητός της, γιά νά ζήσει κανείς τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν πού ἔχει φθάσει. Ὁ Χριστός δέν θά περιορίσει τό κήρυγμά του μόνο στήν πρόσκληση γιά μετάνοια, ἀλλά ἡ μετάνοια εἶναι ἀπαραίτητη γιά νά δεχθεῖ ὁ ἄνθρωπος ὅσα θά διδάξει ὁ Χριστός συμπληρώνοντας τόν νόμο καί τούς προφῆτες. Χωρίς τήν ἀπαλλαγή ἀπό τήν ἁμαρτία, ἀπό τά πάθη καί τά ἐλαττώματα πού εἶναι ἐγκατεστημένα στήν ψυχή, ὁ ἄνθρωπος δέν μπορεῖ νά οἰκειωθεῖ τήν τέλεια ἀγάπη πρός τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους πού θά διδάξει ὁ Χριστός. Χωρίς τήν καθαρότητα τῆς ψυχῆς πού ἐξασφαλίζει ἡ μετάνοια, ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι δυνατόν νά δεῖ τόν Θεό, τόν ὁποῖο ἦλθε στή γῆ γιά νά μᾶς γνωρίσει ὁ Χριστός. Γι᾽ αὐτό καί θά ἀκούσουμε τόν Χριστό νά μακαρίζει στήν ἐπί τοῦ Ὄρους ὁμιλία του «τούς καθαρούς τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοί τόν Θεόν ὄψονται». Καί αὐτό δέν ἰσχύει μόνο μελλοντικά, δέν ἰσχύει μόνο γιά τήν ἄλλη ζωή, ἀλλά ἰσχύει καί γι᾽ αὐτήν, γιά τήν ἐπίγεια ζωή μας. Διότι ἡ ἐπίγεια ζωή τοῦ ἀνθρώπου δέν εἶναι ἀνεξάρτητη ἀπό τήν αἰώνια ἀλλά ἀλληλένδετη. Καί τί εἶναι ἡ αἰώνια ζωή; Θά μᾶς τό πεῖ καί πάλι ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. «Αὕτη ἐστίν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσί σε τόν μόνον ἀληθινόν Θεόν καί ὅν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν». Αἰώνια ζωή, λοιπόν, εἶναι νά γνωρίσουν οἱ ἄνθρωποι τόν ἀληθινό Θεό καί τόν Ἰησοῦ Χριστό, πού ἀπέστειλε στόν κόσμο γιά τή σωτηρία τους. Ἐάν, λοιπόν, γιά νά δεῖ καί νά γνωρίσει ὁ ἄνθρωπος τόν Θεό εἶναι ἀπαραίτητη ἡ καθαρότητα, εἶναι προφανές γιατί ὁ Χριστός ἀρχίζει τό κήρυγμά του καλώντας σέ μετάνοια. Καί ἐφόσον αἰώνια ζωή εἶναι νά γνωρίζει ὁ ἄνθρωπος τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος ἔγινε ἄνθρωπος γιά τή σωτηρία μας, ἔγινε ἄνθρωπος γιά νά μᾶς γνωρίσει τόν Θεό-Πατέρα, εἶναι κατανοητό, γιατί ὁ Χριστός δηλώνει ὅτι ἔχει φθάσει ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν. «Μετανοεῖτε· ἤγγικεν γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Ἡ πρόσκληση αὐτή τοῦ Χριστοῦ στήν ἀρχή τοῦ κηρύγματός του δέν ἀφορᾶ μόνο τούς ἀνθρώπους τῆς ἐποχῆς του. Μπορεῖ ἐμεῖς νά ἔχουμε ἀκούσει καί νά γνωρίζουμε ὅλο τό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου, αὐτό ὅμως δέν μᾶς ἀπαλλάσσει ἀπό τήν ὑποχρέωση οὔτε ἀκυρώνει τήν ἀναγκαιότητα τῆς μετανοίας, προκειμένου νά μπορέσουμε νά ζήσουμε σύμφωνα μέ τό Εὐαγγέλιο, νά μπορέσουμε νά ζήσουμε τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν. Γι᾽ αὐτό καί θά πρέπει νά φροντίζουμε καί ἐμεῖς νά ἀνταποκρινόμεθα τό νέο ἔτος στήν πρόσκληση τοῦ Κυρίου μας γιά μετάνοια. Νά μήν μετανοοῦμε μόνο περιστασιακά, ἀλλά νά κάνουμε τή μετάνοια τρόπο ζωῆς, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε νά ζήσουμε ἑνωμένοι μέ τόν Χριστό ὅσα χρόνια μᾶς χαρίσει ἐδῶ στή γῆ ἀλλά καί νά ἀπολαύσουμε τή βασιλεία τῶν οὐρανῶν.