Ο τίμιος άνθρωπος χλευάζεται, όμως η αρετή που ονομάζεται τιμιότητα, πάντοτε θεωρείται εκτιμητέο χαρακτηριστικό για τον άνθρωπο, ζήτημα που δημιουργεί ένα αίσθημα ανακούφισης, αλλά και ζητούμενο στην καθημερινότητα που …θέλει να αποδείξει ότι »ο σκοπός αγιάζει τα μέσα».
Μέσα στην Εκκλησία, η τιμιότητα εκθειάζεται ως ύψιστη αρετή και ο τίμιος άνθρωπος επαινείται και συχνά φθάνει στην αγιότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο Ιωσήφ ο Μνήστωρ, ο εν τω κόσμω πατέρας τού Ιησού. Η τιμιότητα, σε συνδυασμό με την ταπεινή πίστη και την αγάπη που διέκριναν τον Ιωσήφ, έδωσαν έναν από τούς πρώτους Αγίους στην Εκκλησία. Τιμιότητα διέκρινε ακόμη την Παναγία, τούς Αποστόλους, τούς μάρτυρες και όλους όσοι πορεύτηκαν με ειλικρίνεια και ταπείνωση στη ζωή τους.
Συχνά, η τιμιότητα γίνεται δύσκολο πράγμα, προϋποθέτει απώλεια υλικών αγαθών, συνεπάγεται ένδεια, ελλείψεις. Όμως αλοίμονο! Η ένδεια δεν πρέπει να γίνει ψυχική, πνευματική.
Τον ίδιο τον τίτλο «τίμιος», το Ορθόδοξο Αγιολόγιο, τον έχει αποδώσει σε τρεις περιπτώσεις. Για να χαρακτηρίσει τον Σταυρό τού Κυρίου, το Σώμα και Αίμα τού Θεανθρώπου και τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Η θεολογική σύνδεση μεταξύ αυτών των τριών περιπτώσεων, ακολουθεί πορεία χρονική, από τον Τίμιο Πρόδρομο, ο οποίος προετοίμασε τον ερχομό τού Χριστού στον κόσμο, έπειτα στον Χριστό και την δική του σωτηριώδη θυσία επάνω στον Τίμιο Σταυρό και στη συνέχεια στο Τίμιο Σώμα και Αίμα του που χύθηκε για τον άνθρωπο.
Ακολουθεί όμως και πορεία αγιοπνευματική. Ο Τίμιος Πρόδρομος, σήκωσε τον σταυρό τής θυσίας και επέδειξε την τελειοτέρας μορφής τιμιότητα συμβιβασμένη με αληθή πίστη. Ο Τίμιος Σταυρός, εξαγιάστηκε όταν ο ίδιος ο Κύριος υπεβλήθη στο εκούσιο Πάθος και κατέβηκε στον Άδη για να σώσει τον άνθρωπο από τα δεσμά τού θανάτου. Έτσι, ο Σταυρός, το μέχρι πρότινος σύμβολο πόνου, φρίκης και μαρτυρίου, έγινε το ζωοποιό σύμβολο που με ευλάβεια ο χριστιανός σχηματίζει με τα δάχτυλα ή προσκυνά. Το Τίμιο Σώμα και Αίμα που χύθηκε πάνω στον Σταυρό και τον μετέτρεψε σε Τίμιο Ξύλο, μέσω τής Θείας Ευχαριστίας διανέμεται στους πιστούς.