Στον Ιερό Ενοριακό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης της άλλοτε ακμαζούσης κωμοπόλεως του Πενταλόφου, του τέως Δήμου Τριγώνου, δίπλα στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, ιερούργησε στις 10/9 ο Μητροπολίτης Διδυμοτείχου, Ορεστιάδος και Σουφλίου κ. Δαμασκηνός την Κυριακή προ της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού.
Ο Σεβασμιώτατος αναλύοντας το αποστολικό ανάγνωσμα της ημέρας, μεταξύ άλλων τόνισε: «Για εμάς τους Χριστιανούς, όπως διδάσκει ο Απόστολος των Εθνών, ο Σταυρός δεν είναι ούτε σκάνδαλο, ούτε μωρία, όπως πίστευαν οι Ιουδαίοι και οι ειδωλολάτρες αντίστοιχα, αλλά η μεγάλη μας καύχηση· ο μόνος λόγος για τον οποίον μπορούμε να υπερηφανευόμεθα σε αυτή τη ζωή.
»Αυτό συμβαίνει για τρεις κυρίως λόγους: Ο πρώτος είναι, γιατί πάνω στο Σταυρό εκδηλώνεται η απεριόριστη και αμέτρητη αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο. Ο Σταυρός, λοιπόν, είναι το μέτρο της άπειρης αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο, μιας αγάπης που ποτέ δεν τελειώνει. Συναφώς ο Ίδιος ο Κύριος είπε, “μείζονα ταύτης ἀγάπην οὐδεὶς ἔχει, ἵνα τις τὴν ψυχὴν αὐτοῦ θῇ ὑπὲρ τῶν φίλων αὐτοῦ”. Ο Χριστός θυσίαζει εκουσίως Εαυτόν για την αγάπη των ανθρώπων, ώστε να μας απελευθερώσει από την τυραννία και τα δεσμά του διαβόλου και των παθών.
»Ο δεύτερος λόγος είναι, γιατί πάνω στον Σταυρό του Χριστού νικήθηκε ο θάνατος. Είχαν την αίσθηση εκείνοι οι οποίοι σχεδίασαν και εκτέλεσαν το μεγαλύτερο έγκλημα όλων των εποχών, ότι θανατώνοντας το Χριστό πάνω στο Σταυρό θα τελείωναν δια παντός μαζί Του. Την ίδια αίσθηση είχε και ο διάβολος. Νόμιζε ότι, ανεβαίνοντας ο Χριστός στο Σταυρό, θα έχει νικηθεί από τη σατανική του δύναμη. Αντίθετα ο Χριστός ήταν Εκείνος που όριζε τις εξελίξεις. Ο Χριστός, που εκουσίως οδηγεί τον εαυτό Του πάνω στο Σταυρό και έτσι, με το δικό Του θάνατο, νικά το θάνατο του ανθρώπου, νικά την κυριαρχία του διαβόλου, που οδηγεί τον άνθρωπο στον ψυχικό του αφανισμό, στον πνευματικό του θάνατο. Γι’ αυτό, όπως ψάλλουμε το Πάσχα, ο Χριστός “θανάτῳ θάνατον επάτησε”, νίκησε τον θάνατο με το δικό Του θάνατο.
»Ο τρίτος λόγος για τον οποίο οι χριστιανοί καυχώνται για τον Σταυρό του Χριστού είναι το γεγονός ότι ο Σταυρός είναι η προϋπόθεση της Αναστάσεως. Αυτό είναι το μεγάλο μήνυμα του Σταυρού σε όλες τις εποχές για εμάς τους ανθρώπους. Αν ο Χριστός τελείωνε πάνω στο Σταυρό, δεν θα υπήρχε διέξοδος στο αδιέξοδο που δημιούργησε ο άνθρωπος με την παρακοή και την απομάκρυνση του από το θέλημα του Θεού. Το γεγονός ότι ο Χριστός “ανέστη εκ νεκρών” συνιστά την προϋπόθεση της σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους».