Τουλάχιστον 8 ΤΕΙ θα δεχθούν φέτος τους τελευταίους εισακτέους και από την επόμενη χρονιά θα οδεύσουν προς «πανεπιστημιοποίηση», με συνεργασίες με πανεπιστήμια. Οι αλλαγές στο μηχανογραφικό, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018, αναμένονται πολλές.
Σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδας τα ΤΕΙ βαίνουν προς κατάργηση, με μοναδική εξαίρεση ίσως εκείνα στην Κρήτη, ενώ επόμενος σταθμός στην πολιτική του υπουργείου Παιδείας είναι οι συνέργειες ακόμη και μεταξύ πανεπιστημίων.
Οι σχετικές «ζυμώσεις» είναι σε εξέλιξη και σε όλες τις περιφέρειες υπάρχει κινητικότητα, αν και οι πιο εφικτές για υλοποίηση από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά αφορούν- με τα μέχρι τώρα δεδομένα- οχτώ ΤΕΙ, έξι πανεπιστήμια και το Διεθνές Πανεπιστήμιο, σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο».
Το υπουργείο Παιδείας έχει στρέψει το ενδιαφέρον προς την Κρήτη, όπου το πανεπιστήμιο έχει δηλώσει ότι δεν ενδιαφέρεται για τέτοια σύμπραξη, ενώ παράλληλα γίνονται συζητήσεις στο Πανεπιστήμιο Πατρών με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας. Ομως, αυτό το πρότζεκτ δύσκολα θα ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη χρονιά, σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο, που επικαλείται η εφημερίδα.
Ο νέος χάρτης:
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων- ΤΕΙ Ηπείρου
Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες, Γεωπονία και Κοινωνικές Επιστήμες θα είναι οι νέες προσθήκες σε σχολές στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, το οποίο απορροφά το ΤΕΙ Ηπείρου. Πρόκειται για το πρώτο ίδρυμα που μπήκε σε διαδικασία των διαβουλεύσεων και ολοκλήρωση των πόρισμα, εν μέσω αντιθέσεων και διαμαρτυριών.
Από τον Σεπτέμβριο του 2019 θα λειτουργήσει με 8 νέα τμήματα, ενώ άλλα τέσσερα θα ενταχθούν από τον Σεπτέμβριο του 2020, ανάμεσά τους ένα πολυτεχνικό τμήμα, των Μηχανολόγων Μηχανικών. Οι σπουδές στη Γεωπονία και το τμήμα Μηχανολόγων θα είναι πενταετείς, με τη δυνατότητα μάστερ.
Πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων- ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Ενα νέο τμήμα, με πεδίο σπουδών τον Τουρισμό, ένα τμήμα Περιφερειακής Ανάπτυξης και ένα με σπουδές Εθνομουσικολογίας θα είναι οι καινούριες προσθήκες. Το πανεπιστήμιο Ιονίων Νήσων διπλασιάζεται μετά τη συγχώνευση με το ΤΕΙ, αποκτώντας 12 τμήματα, έναντι 6 που είχε μέχρι σήμερα, ενώ το ΤΕΙ «σβήνεται» από τον χάρτη, διατηρώντας 3 τμήματα που θα επανιδρυθούν ως πανεπιστημιακά.
Και τα 12 τμήματα θα λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν θα δεχθούν τους πρώτους εισακτέους. Το πόρισμα έχει ήδη διαμορφωθεί σε νομοσχέδιο και έχει κατατεθεί στη Βουλή, όπου αναμένεται η ψήφισή του.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας- ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας, ΤΕΙ Θεσσαλίας- ΕΚΠΑ, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο
Ισως η πιο φιλόδοξη από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί, αφορά την τύχη των ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας. Το πρώτο σπάει σε τρία κομμάτια, τα οποία μοιράζονται σε τρία πανεπιστήμια: Αθήνας, Θεσσαλίας και Γεωπονικό. Το ΤΕΙ Θεσσαλίας απορροφάται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και οι έδρες των τμημάτων ξαναμοιράζονται στην περιοχή.
Οι συγχωνεύσεις που συζητούνται
Πέρα από τις παραπάνω προτάσεις, που έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί, γίνονται συζητήσεις για τέσσερις ακόμη συγχωνεύσεις, με στόχο να προχωρήσουν γρήγορα και να «προλάβουν» το μηχανογραφικό του 2019.
Συγκεκριμένα:
ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Διεθνές Πανεπιστήμιο
Η εν λόγω σύμπραξη συγκεντρώνει σχεδόν το σύνολο των Τεχνολογικών ιδρυμάτων του Βορρά, με σκοπό τη δημιουργία ενός πανεπιστημίου με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Τα ΤΕΙ προωθούν αυτή τη συνεργασία, αλλά υπάρχουν κάποιοι που εκφράζουν επιφυλάξεις στο Διεθνές Πανεπιστήμιο. Πηγές από το υπουργείο, που επικαλείται ο «Ελεύθερος Τύπος», θεωρούν ότι το πόρισμα βρίσκεται σε τελικό στάδιο και σύντομα θα λάβει τη μορφή νομοσχεδίου.
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
Γίνεται συζήτηση για σχέδιο για περίπου 25 τμήματα τον επόμενο χρόνο και άλλα 5 το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021. Το ΤΕΙ θα απορροφηθεί από το πανεπιστήμιο και πολλά τμήματα του πρώτου θα επανιδρυθούν ως πανεπιστημιακά.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
Πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι αυτή η σύμπραξη θα προλάβει να μπει στις μεγάλες αλλαγές του μηχανογραφικού για τη χρονιά που έρχεται.
ΑΣΠΑΙΤΕ
Πρόκειται για σχολή που διεκδίκησαν αρκετά ιδρύματα, από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου ως το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Φαίνεται πως πηγαίνει προς το Πανεπιστήμιο Πειραιώς.
Η Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης είναι πενταετούς φοίτησης. Το πτυχίο των Τεχνολογικών Τμημάτων της ΑΣΠΑΙΤΕ παρέχει δικαίωμα διδασκαλίας στην ειδικότητα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ενώ αποτελεί και πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας, ισότιμο με αυτό των ΤΕΙ ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα.
Γαβρόγλου: Η αυτοδιοίκηση έχει εμπλακεί με πολύ λάθος τρόπο
Στο ζήτημα αναφέρθηκε και ο Κώστας Γαβρόγλου, σε συνέντευξη στο ΑΠΕ.
«Έχουμε ολοκληρώσει τις συζητήσεις στο Ιόνιο και στα Γιάννενα. Έχει μια σημασία αυτό. Στα Γιάννενα είχε πάρει απόφαση η σύγκλητος με 13 σημεία-αντιρρήσεις μαζί με προτάσεις για το νομοσχέδιο. Όταν πήγα πάνω συμφωνήσαμε σε όλα. Επί 6 μήνες συζητάμε μέχρι τελευταίας στιγμής, υπάρχουν και από τη μεριά μας καμιά φορά αβλεψίες ή να αλλάξουμε γνώμη για κάποια ζητήματα», είπε ο υπουργός Παιδείας.
Παράλληλα, τόνισε ότι η αυτοδιοίκηση έχει εμπλακεί στην υπόθεση «με πολύ λάθος τρόπο».
«Έχει δημοσιοποιηθεί το σχέδιο για τη Στερεά Ελλάδα, όπου είναι πολύ πιο σύνθετα τα θέματα, γιατί περιλαμβάνεται πρόταση του Πανεπιστημίου Αθηνών για την Εύβοια, προτάσεις του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθήνων και η νέα αρχιτεκτονική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον ότι η συντριπτική πλειοψηφία των τμημάτων και των ακαδημαϊκών συμφωνεί με το εγχείρημα. Προφανώς με παρατηρήσεις. Δυστυχώς, όμως, η τοπική αυτοδιοίκηση έχει εμπλακεί με πολύ λάθος τρόπο, κατά τη γνώμη μας. Θεωρώ ότι ο καθένας πρέπει να αναζητήσει το ρόλο του. Άλλος ο ρόλος της Πολιτείας για τη χάραξη μιας στρατηγικής στην Ανώτατη Εκπαίδευση και άλλος της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεν συνιστά ακαδημαϊκό επιχείρημα το να κάνουμε πανεπιστήμιο στην Περιφέρεια Στερεάς, επειδή είναι η μόνη που δεν έχει. Αντιθέτως, η Στερεά αποκτά τρία πανεπιστήμια, που θα δραστηριοποιούνται εκεί. Αυτό είναι 10 φορές καλύτερο κατά τη γνώμη μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Θα είναι μια πραγματικότητα εκπαιδευτικών ιδρυμάτων τα οποία θα έχουν πολλά διετή προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού. Θα έχουν πανεπιστημιακά ερευνητικά ιδρύματα, ινστιτούτα, νέα γνωστικά πεδία. Και για αυτό το λόγο, λέμε ότι είναι λάθος να επικεντρώνεται η συζήτηση σε ζητήματα μόνο συνεργιών. Είναι συζήτηση για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης», κατέληξε ο υπουργός Παιδείας.