Με την τέλεση της πρώτης Αρχιερατικής Προηγιασμένης Θείας Λειτουργίας στην Ιερά Μονή Αγίων Αναργύρων Αταλάντης ολοκληρώθηκε χθες η 2η μέρα της πολυήμερης ποιμαντικής περιοδείας του Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών στην Λοκρίδα, και συγκεκριμένα στην πρωτεύουσα της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Ταλαντίου και Λοκρίδος, την Αταλάντη, ενόψει της προσεχούς μεγάλης ιεράς Πανηγύρεως των Πολιούχων της Αταλάντης, Αγίων Θεοδώρων.
Στο σύντομο κατηχητικό του λόγο προς την Καθηγουμένη της Μονής, Γερόντισσα Φιλοθέη, και την αγία συνοδεία της, ο κ. Συμεών ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Μας αξίωσε η αγάπη του Θεού να εισέλθουμε στην Aγία και Mεγάλη Tεσσαρακοστή και να έχουμε ήδη διέλθει τις πρώτες τρεις μέρες, τις καθαρτήριες ημέρες, της Καθαράς Δευτέρας, της Καθαράς Τρίτης και σήμερα της Καθαράς Τετάρτης. Βρισκόμαστε στην πρώτη εβδομάδα των νηστειών, η κορύφωση της οποίας, ιδιαίτερα για μας είναι πολύ σημαντική, καθώς εκτός από την πρώτη στάση των χαιρετισμών στην Υπεραγία Θεοτόκο, την έναρξη δηλαδή της εορτής του Ευαγγελισμού, συγχρόνως εορτάζουν και οι Πολιούχοι της περιωνύμου πόλεως της Αταλάντης, της πρωτεύουσας των Λοκρών, καθέδρας της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Ταλαντίου και Λοκρίδος, οι Άγιοι Θεόδωροι, συνάμα δε και όλη η Φθιωτική Εκκλησία τιμά αυτήν την εβδομάδα την Κυριακή προ του Ευαγγελισμού, τιμά και τη Σύναξη παντων των Φθιωτών Αγίων ανάμεσα στους οποίους και εκλεκτοί άγιοι της Λοκρίδος, τεμάχια των Ιερών Λειψάνων των οποίων έχουμε την ευλογία να έχουμε σήμερα κοντά μας εδώ στην πρώτη Αρχιερατική Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία στο Καθολικό της Ιεράς Μονής των Αγίων Αναργύρων. Επιλέξαμε να τελέσουμε την πρώτη Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία σε αυτόν εδώ τον τόπο της ευλογίας, της σεμνότητας, στον Παρθενώνα αυτόν, τον αφιερωμένο στην αγάπη του Χριστού και θα ήθελα να προσφέρω μια σκέψη μόνο. Η ιερά υμνολογία και τα κείμενα της Εκκλησίας μας από το Άγιο Τριώδιο, αυτής της εβδομάδας, μας ομιλούν εντονότατα για τη νηστεία. Και τα Αναγνώσματα των Πατέρων, οι ομιλίες των Πατέρων της Εκκλησίας μας αναφέρονται για την νηστεία αλλά ενώ γίνεται τόσο εκτενής αναφορά για τη νηστεία, δεν γίνεται ούτε μία, μα ούτε μία αναφορά σε λεπτομέρειες σχετικά με τις τροφές. Ούτε μία αναφορά στο τι είναι νηστίσιμο και στο τι δεν είναι νηστίσιμο. Αν η ελιά τρώγεται κι αν το λάδι δεν τρώγεται. Αν αυτό έχει ένα ψήγμα ελαίου μέσα ή δεν έχει. Καμία απολύτως αναφορά. Όλα αυτά δηλαδή, που φαίνεται να απασχολούν τους χριστιανούς περί της νηστείας, μέχρι τι ώρα πίνουμε νερό, μέχρι τι ώρα τρώμε, από τι ώρα θα φάμε, από τι ώρα δεν θα φάμε κι αν αυτό είναι νηστίσιμο κι αν αυτό δεν είναι νηστίσιμο και λες και οι χριστιανοί ξαφνικά έχουν γίνει εργαζόμενοι στο Γενικό Χημείο του Κράτους, ξαφνικά έγινα όλοι χημικοί αναλυτές! Και βλέπουμε αυτό να μην απασχολεί καθόλου τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, διότι αυτό το έχουν λύσει άπαξ, με τις σχετικές αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων. Αντίθετα ασχολούνται επισταμένα με την πνευματική Νηστεία. Ψάλλαμε: «να μην νηστέψουμε μόνο σωματικώς αλλά κυρίως να νηστέψουμε πνευματικώς. Έρχονται οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας να μας θυμίσουν αυτό που εμείς λησμονούμε ακόμα και με πρόφαση ευσεβείας. Ότι η νηστεία είναι πνευματικό γεγονός, είναι πνευματικό μυστήριο. Νηστεία σημαίνει νηστεύω από τους λογισμούς μου, νηστεύω από τις κακίες μου, αυτά είναι τα αρτύσιμα. Νηστεύω από το φθόνο, νηστεύω από τη ζήλια, από την κατάκριση, νηστεύω από, από την περιέργεια, νηστεύω από τη φιληδονία, από τη φιλαργυρία, από τη φιλία του κόσμου, νηστεύω από όλα αυτά, τα οποία ουσιαστικά με χωρίζουν από το Θεό και με απομακρύνουν από τον άνθρωπο. Αυτήν την νηστεία και για αυτήν την νηστεία μας ομιλεί η Εκκλησία και σε αυτήν την νηστεία μας καλεί και συγχρόνως επίσης μας παρουσιάζει τις συνέπειες οι οποίες, τις οντολογικές συνέπειες, όχι ποινικές συνέπειες, δικανικές, που έχει ο άνθρωπος, ο οποίος δεν νηστέψει. Όχι εάν καταφέρει να τηρήσει απόλυτα το διαιτολόγιο το εξωτερικό, αλλά όταν δεν ενδιαφερθεί για το πνευματικό διαιτολόγιο, το οποίο έχει η νηστεία κι αυτό είναι πάρα πολύ διδακτικό και πάρα πολύ σημαντικό να το προσέξουμε, γιατί κινδυνεύουμε να τηρήσουμε τη νηστεία, άλλωστε σήμερα ειδικά στο προηγμένο δυτικό κόσμο θεωρείται και της μόδας, είναι η «vegan», βιολογική διατροφή, μπορεί να καταφέρουμε να τηρήσουμε τη νηστεία σαν να μας την έχει δώσει μια συνταγή ένας γιατρός ενδοκρινολόγος ή διαβητολόγος ή παθολόγος ή ένας σύγχρονος διατροφολόγος, αλλά να μην έχουμε τηρήσει την πνευματική νηστεία ή να μην την έχουμε αγγίξει καν, να μην την έχουμε πλησιάσει καν και να αρταινόμαστε πνευματικά χειρότερα ακόμη και από τις σούβλες της Ρούμελης! Γι’ αυτό να προσέξουμε πάρα πολύ το μυστήριο της νηστείας, να ζήσουμε το μυστήριο της νηστείας, να ζήσουμε το μυστήριο της νηστείας μέσα στο χώρο της καρδιάς μας, όπως στο χώρο της καρδιάς μας καλούμεθα να ζήσουμε τα Χριστούγεννα το μυστήριο του τοκετού, να γεννήσουμε τον Χριστό μέσα μας, να μορφώσουμε τον Χριστό μέσα μας, στον εσωτερικό χώρο της ύπαρξής μας, γι’ αυτό προσκαλούμεθα σε μια ενδοσκόπηση, σε μία επιστροφή του νοός στην καρδία, αυτό κάνει η νοερά προσευχή, επιστρέφει ο νους μες την καρδιά, δεν μετεωρίζεται , δε χάνεται σε χίλιες δυο μεριές αλλά επιστρέφει στην καρδιά. Και τι ψάχνει μέσα στην καρδιά, στην επιστροφή; Ψάχνει αυτό, το οποίο μπήκε μέσα στην καρδιά μας στο Άγιο Βάπτισμά μας, όπου έφυγε το πονηρό πνεύμα και εγκαθιδρύθηκε το Άγιο Πνεύμα. Αυτό το Άγιο Πνεύμα καλούμεθα να δούμε, τον Τριαδικό Θεό, την σφραγίδα και την δωρεά του Αγίου Πνεύματος, αυτά να ενεργοποιήσουμε. Αυτή είναι η πραγματική νηστεία, αυτή είναι η πνευματική νηστεία και τότε ο χώρος της καρδιάς μας θα γίνει και Γολγοθάς για να σταυρωθεί ο Χριστός αλλά και καινός τάφος, ζωοδόχος τάφος, καινό μνημείο, για να αναστηθεί ο Χριστός και να αναστηθούμε κι εμείς μαζί».