Πολλά είναι τα αναπάντητα ερωτήματα που καλείται να εξηγήσει η Αστυνομία των Βρετανικών Βάσεων, για το θανατηφόρο ατύχημα που σημειώθηκε το περασμένο Σάββατο στη θαλάσσια περιοχή του Lady's Mile στη Λεμεσό, με θύμα εξάχρονο κοριτσάκι από την Ουκρανία, το οποίο επέβαινε σε ένα από τα δύο jet ski που οδηγούσαν αμφότερα οι γονείς του και τα οποία συγκρούστηκαν μεταξύ τους, κάτω από συνθήκες που διερευνώνται.
Το θανατηφόρο ατύχημα, συγκλόνισε την κοινή γνώμη και έφερε ξανά στο προσκήνιο τυχόν κενά και παραλείψεις που υπάρχουν στο νόμο για τα θαλάσσια σπορ, ενώ παράλληλα δημιούργησε σειρά ερωτημάτων, τα οποία εύλογα δημιουργούνται ως προς τις συνθήκες του ατυχήματος, ως επίσης και τις γνώσεις που είχαν οι οδηγοί για χρήση των θαλάσσιων οχημάτων. Επίσης, προβληματισμό πρέπει να προκαλεί και το γεγονός πως ο νόμος που υπάρχει δεν θέτει όριο ηλικίας για επιβίβαση στα εν λόγω οχήματα, αλλά και ότι οι ιδιώτες οδηγοί δεν ελέγχονται από κανένα όταν οδηγούν τα jet ski.
Ψάχνουν το λάθος οι Βάσεις
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή από τις Βρετανικές Βάσεις, οι οποίες διερευνούν το ατύχημα, δεν έχει εξακριβωθεί ακόμη τι ακριβώς συνέβη και οδηγηθήκαμε στην τραγωδία, αφού οι γονείς του εξάχρονου κοριτσιού, με καταγωγή από την Ουκρανία δεν είναι σε θέση να δώσουν κατάθεση, καθότι έχουν υποστεί νευρικό κλονισμό λόγω του τραγικού συμβάντος.
Οι Αρχές θα αναμένουν την κατάθεση των δύο γονέων, για να διακριβώσουν πλήρως τι συνέβη, ωστόσο με βάση τις ανεξάρτητες μαρτυρίες που έλαβαν μέχρι στιγμής για την υπόθεση καταλήγουν ότι υπήρξε σύγκρουση, ωστόσο άγνωστο παραμένει κατά πόσον αυτή ήταν μετωπική ή πλαγιομετωπική.
Σύμφωνα με τις ίδιες μαρτυρίες, οι Βάσεις γνωρίζουν επίσης πως τα jet ski που οδηγούσαν οι δύο γονείς, δεν ενοικιάστηκαν από οποιοδήποτε αντιπρόσωπο στην περιοχή του Lady's Mile, αλλά είναι ιδιώτες. Αυτό που δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο είναι εάν ήταν δικά τους ή τα δανείστηκαν από κάποιον φίλο τους.
Αμείλικτα ερωτήματα
Δυστυχώς, τα ερωτήματα για την τραγωδία, αλλά και τον νόμο που διέπει τα θαλάσσια σπορ όταν αυτά γίνονται από ιδιώτες, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα τα οποία ωστόσο παραμένουν αναπάντητα, αλλά και ανεξήγητα.
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, δεν αναγράφεται οπουδήποτε ότι υπάρχει κατώτατο όριο ηλικίας για τους επιβάτες σε jet ski, γεγονός που επιτρέπει ακόμα και σε ανήλικα να επιβαίνουν στα συγκεκριμένα οχήματα. Το τραγικό δυστύχημα δεν είναι το πρώτο που συνέβη στην Κύπρο, αφού το 2018 εξάχρονο αγοράκι που επέβαινε σε ίδιου τύπου όχημα με τον πατέρα του, χτύπησε με αποτέλεσμα να τραυματιστεί στο μάτι. Παρότι τότε είχαν διαπιστωθεί κενά στο νόμο, εντούτοις δεν άλλαξε οτιδήποτε και δυστυχώς φθάσαμε το 2023 σε ένα πιο σοβαρό ατύχημα.
Επίσης, μεγάλο προβληματισμό και πολλά αναπάντητα γιατί, δημιουργεί το γεγονός ότι οποιοσδήποτε έχει τα χρήματα και μπορεί να αγοράσει ένα jet ski, το πράττει χωρίς να έχει στοιχειώδεις γνώσεις επί του αντικειμένου. Είναι ως σαν να οδηγεί ένα όχημα ένας ανήλικος, χωρίς να έχει άδεια οδήγησης. Μπορεί βέβαια οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν στο δρόμο να είναι μεγαλύτεροι από τη θάλασσα, αφού υπάρχουν πολλά οχήματα που διακινούνται, όμως και πάλι ένα λάθος στη θάλασσα ενδεχομένως να επιφέρει τραγικά αποτελέσματα.
«Υπάρχει κενό, χρειάζεται παιδεία»
Μιλώντας στον REPORTER, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Θαλάσσιων Αθλημάτων, Δημήτρης Χατζηδημητρίου, διαπιστώνει ότι υπάρχουν κενά και έλλειψη παιδείας όσον αφορά τους ιδιώτες που οδηγούν οχήματα στη θάλασσα, τα οποία πρέπει το κράτος να εξετάσει και να τροποποιήσει τους νόμους, ώστε να προλάβουμε άλλα τραγικά περιστατικά στο άμεσο μέλλον και ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο που επιτρέπεται η χρήση των jet ski.
Σε σχέση με το γεγονός ότι δεν υπάρχει όριο ηλικίας για τους επιβάτες των jet ski, ο κ. Χατζηδημητρίου ανέφερε πως «ακριβώς εδώ είναι ο ρόλος των επαγγελματιών που κάνουν αυτές τις δουλειές. Εδώ είναι και η διαφορά. Πέραν του να ενοικιάζουν, υπάρχει και η παιδεία αφού βοηθούν τους πολίτες για τους κινδύνους που ελλοχεύουν και τους κανόνες που υπάρχουν. Αντίθετα ο ιδιώτης αγοράζει ένα jet ski και το δίνει σε ένα φίλο του, σε ένα συγγενή του. Άρα υπάρχει κενό και σοβαρό ρίσκο να συμβούν απρόβλεπτα γεγονότα. Τα ιδιωτικά δεν έχουν καμία ενημέρωση από οποιοδήποτε γνώστη του αντικειμένου».
Τόνισε μάλιστα πως, «πρέπει ο ιδιώτης να περάσει ένα σεμινάριο ή ένα μάθημα πριν οδηγήσει ένα θαλάσσιο όχημα, ώστε να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε κίνδυνο στη θάλασσα. Κακά τα ψέματα, δεν μπορεί η ναυτική Αστυνομία να βρίσκεται παντού, μέσα σε μία έκταση θαλάσσης τεράστια».
Σημείωσε ακόμα πως «οι αρμόδιοι πρέπει να ενσκήψουν στο θέμα και να επενδύσουν στα μέλη των θαλασσίων αθλημάτων που έχουν στην πλάτη τους 30-40 χρόνια εμπειρίας, ώστε να δημιουργηθούν νέοι κανονισμοί και να αμβλυνθεί το πρόβλημα».
Το μέτρο που σώζει ζωές, αλλά δεν έχουν οι ιδιώτες
Την ίδια ώρα κληθείς να σχολιάσει την τροποποίηση του νόμου που έγινε το 2020 και τι άλλαξε επί της ουσίας στα θαλάσσια σπορ, ο ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Θαλάσσιων Αθλημάτων, εξήγησε πως τότε είχε διαπιστωθεί από τη Βουλή ότι υπήρχε διάκριση μεταξύ αλλοδαπών και Κυπρίων, γιατί οι αλλοδαποί δικαιούνταν να ενοικιάζουν ένα ταχύπλοο σκάφος χωρίς άδεια, ενώ οι Κύπριοι χρειάζονταν άδεια για να ενοικιάσουν.
«Καταργήθηκε αυτή η διάκριση, ενώ εφαρμόστηκε και ο εξ' αποστάσεως έλεγχος των jet ski για όσους ενοικίαζαν τέτοια οχήματα Ο εξ' αποστάσεως έλεγχος γινόταν είτε σταματώντας το, είτε δίδοντας ηχητικό σήμα για να μειώσει ο οδηγός την ταχύτητά του. Αυτό όσοι το ενοικίαζαν, να πω ότι το είχαν από προηγουμένως, πριν εφαρμοστεί επίσημα από το νόμο», επισήμανε ο κ. Χατζηδημητρίου.
Ανέφερε ακόμα πως, «από την άλλη, οι ιδιώτες που έχουν χρήματα, μπορούν να αγοράζουν ότι θέλουν αναλόγως των χρημάτων που θέλουν να σπαταλήσουν. Άρα μπορεί ένας πρωτάρης να αγοράσει ένα jet ski με μεγάλη ιπποδύναμη. Πρέπει ένας άπειρος να αγοράσει ένα μικρό όχημα στην αρχή, να εκπαιδευτεί και με την πάροδο του χρόνου όταν αποκτήσει εμπειρία να αγοράσει ένα πιο μεγάλο. Πρέπει να εκπαιδεύονται οι ιδιώτες και να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν κάτι εάν χρειαστεί. Το κράτος ας εκμεταλλευτεί τις γνώσεις των επαγγελματιών και ας επενδύσει, ώστε να στήσουμε ένα σωστό πλαίσιο εκπαίδευσης και κανονισμών, ώστε να περιορίσουμε το πρόβλημα».