Το Τσερνόμπιλ "ζει": Ανησυχούν οι επιστήμονες για νέα έκρηξη. Αυξάνονται οι πυρηνικές αντιδράσεις σε απρόσιτο θάλαμο

13/05/2021 - 08:50

Τα ερείπια του πυρηνικού σταθμού του Τσερνόμπιλ παρακολουθούν οι επιστήμονες, καθώς ανησυχούν για την αύξηση νετρονίων που παρατηρείται.

Το πυρηνικό δυστύχημα του Τσερνόμπιλ το 1986 διατάραξε σοβαρότατα τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν στις γύρω περιοχές και είχε σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία.

Τώρα, 35 χρόνια μετά, στον θάλαμο «Subreactor Room 305», στον οποίο δεν έχουν πρόσβαση, εντοπίστηκε αύξηση των νετρονίων, με τα επίπεδα να αυξάνονται περίπου 40% από τις αρχές του 2016. Αυτό δείχνει μια αυξανόμενη αντίδραση πυρηνικής σχάσης, οπότε οι ερευνητές προσπαθούν να προσδιορίσουν εάν αυτή η αύξηση θα ξεθωριάσει, όπως έχει γίνει και παλαιότερα σε άλλα σημεία, ή εάν θα πρέπει να βρουν έναν τρόπο για να έχουν πρόσβαση στον θάλαμο και να επέμβουν, όπως αναφέρει το New Scientist.

Τσερνόμπιλ: Η κατάσταση παραπέμπει σε «χόβολη μπάρμπεκιου»

Ο Νιλ Χάιατ, χημικός πυρηνικών υλικών στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ, δήλωσε ότι η κατάσταση παραπέμπει σε «χόβολη σε μπάρμπεκιου. Μας υπενθυμίζει ότι δεν έχει λυθεί, είναι ένα πρόβλημα σταθεροποιημένο».

Μια εικασία για το τι μπορεί να συμβαίνει είναι ότι η νέα δομή που τοποθετήθηκε πάνω στον κατεστραμμένο αντιδραστήρα το 2016 έχει ως αποτέλεσμα να «στεγνώσει» η μονάδα. Όταν το καύσιμο ουρανίου ή πλουτωνίου αποσυντίθεται ραδιενεργά, εκπέμπουν νετρόνια, τα οποία μπορούν να προωθήσουν μια αντίδραση σχάσης εάν τα νετρόνια συλλαμβάνονται από άλλους ραδιενεργούς πυρήνες. Ωστόσο, μεγάλες ποσότητες νερού επιβραδύνουν αυτά τα νετρόνια, αποτρέποντάς τους να «αιχμαλωτιστούν».

Το αρχικό καταφύγιο, το οποίο κατασκευάστηκε βιαστικά πάνω από τον αντιδραστήρα τους μήνες μετά το ατύχημα, ήταν γεμάτο με τρύπες που επέτρεπαν στο νερό της βροχής και τα πουλιά να περνούν μέσα. Εάν το νερό της βροχής βοηθούσε στην καταστολή των αντιδράσεων στο δωμάτιο 305/2, η απουσία του λόγω της νέας δομής θα μπορούσε να σημαίνει ότι δεν υπάρχει πλέον αρκετό νερό στο δωμάτιο για να επιβραδύνει αρκετά τα νετρόνια. Ομοίως, θα μπορούσε να απομείνει αρκετό νερό για να προκαλέσει προβλήματα, επειδή εάν το δωμάτιο στεγνώσει πλήρως, τα νετρόνια θα ήταν τότε πολύ «γρήγορα» για να συλληφθούν, εμποδίζοντας επίσης τη σχάση.

«Προς το παρόν, μόνο υποθέτουμε», δήλωσε στο περιοδικό «Science» ο Μαξίμ Σεβαλιέ, του Ινστιτούτου Προβλημάτων Ασφαλείας των Πυρηνικών Σταθμών (ISPNPP) στο Κίεβο. «Υπάρχουν πολλές αβεβαιότητες, αλλά δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την πιθανότητα ατυχήματος», προσθέτει.
Ο Χάιατ υποστηρίζει ότι η κατάσταση είναι «αιτία ανησυχίας αλλά όχι ανησυχητική», τονίζοντας, ωστόσο, ότι εάν ο ρυθμός παραγωγής νετρονίων συνεχίσει να αυξάνεται, οι ερευνητές ίσως χρειαστεί να παρέμβουν.

Οι ειδικοί εκτιμούν ότι δεν υπάρχει πιθανότητα επανάληψης της καταστροφικής έκρηξης, ωστόσο σκέφτονται να στείλουν ένα ειδικό ρομπότ για να εγκαταστήσουν αισθητήρες νετρονίων και θερμοκρασίας και, εάν είναι δυνατόν, να πάρουν δείγματα από το υλικό που μοιάζει με λάβα και να εγκαταστήσουν απορροφητή νετρονίων.