Μέγα Ρεύμα
Το Μέγα Ρεύμα (σημερινή ονομασία Arnavutköy, Aρναβούτκιοϊ, δηλαδή Αρβανιτοχώρι) ήταν χωριό και σημερινό προάστιο της Κωνσταντινούπολης στο Βόσπορο.
Από την παραλία του, η θέα της ευρωπαϊκής ακτής σαγηνεύει. Ο Ελληνικός πληθυσμός της περιοχής άρχισε να φεύγει κυρίως μετά απο τις απελάσεις του 1964. Σαν περιοχή δεν είχε ιδιαίτερα μεγάλες ζημιές όπως το Τσεγκέλκιοϊ απο το Πογκρόμ του 1955. Τα τελευταία χρόνια η περιοχή αποτελεί καινούριο πόλο έλξης τουριστών στην ανατολική ακτή και διαθέτει κατα αναλογία ίσως το πιο πολύ πράσινο σε σχέση με άλλες περιοχές της Πόλης.Σήμερα η Ελληνική (και η Αρμενική) παρουσία στην περιοχή είναι πλέον μηδαμινή μα μνημεία όπως η γραφική εκκλησία του Αγ. Παντελεήμονα καθώς και τα γραφικά στενά γύρω απο την εκκλησία, η οποία συνυπάρχει μαζί με το τζαμί και την τοπική συναγωγή δημιουργεί όμορφες εικόνες στον επισκέπτη. Η περιοχή αποτελεί αγαπημένο σκηνικό για γυρίσματα σίριαλ και ταινιών της εγχώριας τηλεοπτικής/κινηματογραφικής βιομηχανίας.Πρόσφατα τελέστηκαν ξανά τα Θεοφάνεια, ο Καθαγιασμός των υδάτων με μεγάλη επιτυχία.Εκκλησιαστικά η περιοχή υπάγεται στην Μητρόπολη Χαλκηδόνας που έχει την έδρα της στο Kadıköy.
Θεραπειά
των εύπορων Ευρωπαίων της πόλης, και ήταν γνωστά ως «θερινό Φανάρι».Η ορθόδοξη κοινότητα άρχισε να παρακμάζει
Η ονομασία διπλοκιόνιον παραπέμπει στους κίονες ελλιμενισμού πλοίων που βρίσκονταν εκεί.
Σήμερα στην περιοχή -μετά από το Ταρλάμπασι υπάρχουν αρκετά σπίτια στα οποία δεν έχει υπάρξει νομική λύση λόγω της απουσίας των νόμιμων ιδιοκτητών τους, και έτσι σε πολλές από τις ελληνικές περιουσίες της περιοχής υπάρχει το φαινόμενο της κτήσης περιουσίας (Χρησικτησία)
Χαλκηδόνα
Σήμερα η περιοχή της παλιάς Χαλκηδόνας ονομάζεται Καντίκιοϊ (τουρκ. Kadıköy) και είναι ακριβό προάστιο της Κωνσταντινούπολης με σιδηροδρομικό σταθμό. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο διατηρεί μέχρι σήμερα τη Μητρόπολη Χαλκηδόνος. Από την αρχαία ιστορία της πόλεως τίποτα δεν υφίσταται, εκτός από τμήμα παραλιακού τείχους και κάποιοι τάφοι που βρέθηκαν σε ανασκαφές οικοδομών και κατά την διάνοιξη της σιδηροδρομικής γραμμής.
Νότια από τη Χαλκηδόνα μια απο τις πιο παλιές περιοχές στην Ανατολική ακτή. Υπήρξε μια απο τις πιο
των κατοίκων.Τα γεγονότα του 1955 καθώς και οι απελάσεις του 1964 βοήθησαν στην συρρίκνωση καθώς και στην εσωτερική μετακίνηση των Ρωμιών της περιοχής σε άλλες πιο ‘ασφαλείς’ περιοχές καθώς και στο εξωτερικό. Με την πάροδο των ετών το Μόδι άρχισε να αναπτύσσεται και να αλλάζει πρόσωπο με αποτέλεσμα σήμερα να αποτελεί μια από τις πιο εύπορες περιοχές στην Κων/πολη με ελάχιστα σημάδια του Ελληνικού παρελθόντος της.
Πιο βόρεια από τα Τατάβλα μια ευρύτερη περιοχή που διέθετε έντονο ελληνικό στοιχείο. Εδώ θα βρείτε το μεγαλύτερο
ελληνικό κοιμητήριο στην Τουρκία τον Ναό της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος.Το Σισλί αποτελεί μια απο τις πιο όμορφες
περιοχές στον κεντρικό αστικό πυρήνα της πόλης. Μέχρι και το 1810 αποτελούσε ύπαιθρο και μέρος ιγα πικ νι κγια την
αστική τάξη της εποχής της πόλης καθώς διέθετε και νεκροταφεία για όλα τα δόγματα. Από τον 19ο αιώνα και μετά
άρχισε να έχει ηλεκτρικό, τραμ και διασύνδεση με την υπόλοιπη Κων/πολη και η περιοχή άρχισε να γεμίζει με αρχοντικά
σπίτια καθώς και επαύλεις με αυλές και γραφικά χαγιάτια. Με την πάροδο των ετών και ειδικά με την διακήρυξη της Δημοκρατίας άρχισε να υπάρχει μια επέκταση της περιοχής με διάνοιξη δρόμων και περιοχών για κατοικίες με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν οδικές αρτηρίες καθώς και εμπορικοί δρόμοι που θα στέγαζαν γραφεία, υπηρεσίες και καταστήματα. Η περιοχή άρχισε να έχει και ζωηρή πνευματική κίνηση αφού η ίδρυση θεάτρων, κινηματογράφων και όπερας άρχισε να δίνει άλλον αέρα ενώ από την έλευση των μεταναστών μετά το ’50 οι οποίοι εγκαταστάθηκαν σε περιοχές γύρω από το Σισλί υπήρξε ένας σαφής διαχωρισμός στα αστικά όρια.
Οι Πολίτες έφυγαν σε διαδοχικά ρεύματα, μετά τα Σεπτεμβριανά (1955), τις απελάσεις των Ελλήνων υπηκόων το 1964
H περιοχή διακρινόταν σε δύο ζώνες. Στα πολυώροφα μέγαρα του Aνω Ταρλάμπασι, προέκτασης του Σταυρο-δρομίου, κατοικούσαν ιατροί, καταστηματάρχες, μποέμ. Οι δρόμοι του είναι οι «σκοτεινοί, στενοί δρόμοι του Πέρα» στους οποίους αναφέρονται η Μαρία Ιορδανίδου και ο Γιώργος Θεοτοκάς, κάτοικοι κάποτε της περιοχής.
Στην περιοχή, που συνόρευε με το Ρεύμα των Ταταούλων και τις κακόφημες γειτονιές των τσιγγάνων, έμεναν Ρωμιοί μικροαστοί, η ραχοκοκαλιά των Ελλήνων του Πέραν.
Προπόδων των Ταταούλων (Ντολάπντερε).
Πέρα απο τον μεγάλο αριθμό περιουσιών που βρίσκονται στα αζήτητα λόγω της φυγής των Ελλήνων της περιοχής τα προηγούμενα χρόνια, η επιβλητική εκκλησία του Αγίου Κων/νου και Ελένης συνεχίζει να τονίζει το ένδοξο παρελθόν της συνοικίας.
ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ– Στην περιοχή αποφασίστηκε η οικιστική και οικοδομική ανάπλαση της , αρχής γενομένης απο την γευτονιά που γειτνιάζει στην μεγάλη λεοφώρο.
Πριγκηπονήσια
Τα Πριγκηπονήσια (τουρκ.: Prens Adaları = Πριγκιποννήσια, Adalar = Νησιά (επίσημη ονομασία), Kızıl Adalar = Κόκκινα νησιά), είναι ένα σύμπλεγμα νησιών στη Θάλασσα του Μαρμαρά, νότια της Κωνσταντινούπολης, στο στόμιο του κόλπου της Νικομηδείας. Αποτελείται από 4 μεγάλα νησιά (Πρώτη, Αντιγόνη, Χάλκη, Πρίγκηπος) και 5 μικρότερα (Πίτα, Νέανδρος, Οξειά, Πλάτη, Αντιρόβυθος).
Παρά ταύτα, το πέρασμα των μειονοτήτων είναι εμφανές ακόμη και σήμερα. Σημαντικού ελληνικού ενδιαφέροντος είναι η Μονή του Αγίου Γεωργίου στην Πρίγκηπο και η Μονή της Αγίας Τριάδας στη Χάλκη, στην οποία στεγαζόταν και η Θεολογική Σχολή της Χάλκης.
Το Τσεγκέλκιοϊ (Çengelköy) αποτελεί προάστιο της Κωνσταντινούπολης που βρίσκεται επί της ασιατικής ακτής του Βοσπόρου.
Άλλοτε γραφόταν στην ελληνική με την ανεπίσημη ονομασία «Αγκυροχώριον».
Εκεί υπάρχει σήμερα η ορθόδοξη ελληνική εκκλησία του Αγίου Γεωργίου (Χρυσοκεράμου ή Χρυσοκεραμιδά), καθώς και σχολείο.
Κατά τον Έλληνα δημοσιογράφο Σταύρο Βουτυρά που καταγόταν απ΄ αυτό το προάστιο η ονομασία Τσεγκέλκιοϊ αποτελεί παραφθορά της άλλοτε βυζαντινής ονομασίας του «Τα Συγκέλλου»,
η οποία προήλθε από την παρακείμενη Μονή Συγκέλλου.
Στην περιοχή υπήρχαν πολλοί Έλληνες ενώ με τα γεγονότα του 1955 αναγκάστηκαν να μετακινηθούν στην Ευρωπαϊκή ακτή της Πόλης. Σήμερα η μικρή ελληνική κοινότητα της περιοχής δίνει ζωντανό παράδειγμα πολιτισμού.
Η Εκκλησία του Αγίου Γεωργίου ήταν μια από αυτές που είχαν καταστραφεί ολοσχερώς και πέρασαν πάνω από 6 χρόνια για να ξαναχτιστεί και ξαναφτιαχτεί όπως πρίν.
Στην περιοχή έγιναν ξανά Θεοφάνεια το 2008 για πρώτη φορά από το 1956.
Εκκλησιαστικά η περιοχή υπάγεται στην Μητρόπολη Χαλκηδόνας που έχει την έδρα της στο Kadıköy.
Eλληνικό στοιχείο το οποίο σιγά σιγά άρχισε να φθίνει. To Φανάρι ή Μπαλάτ μεταξύ του τείχους του Κωνσταντίνου και του
Θεοδοσιανού τείχους. Υπάγεται στην περιφέρεια του Φατίχ. Βρίσκεται γύρω από τον πέμπτο λόφο της Κωνσταντινούπολης,
που φέρει το ίδιο όνομα, και βρέχεται από τον Κεράτιο κόλπο. Από το 1601 εδρεύει εκεί το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Γύρω του αναπτύχθηκε έκτοτε μια ελληνική συνοικία, όπου εγκαταστάθηκαν οι περισσότεροι από τους Έλληνες οι οποίοι
έλαβαν και την προσωνυμία Φαναριώτες. Το Φανάρι μέχρι και το 1950 διέθετε αρκετές ελληνικές οικογένειες οι οποίες κατοικούσαν στα γύρω στενά το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Έπειτα απο το Πογκρόμ του 1955 οι πιο πολλοί Ομογενείς μετοίκησαν σε άλλες περιοχές προς το κέντρο της πόλης ή για το εξωτερικό.
Τα τελευταία χρόνια η ομογενειακή παρουσία στην ευρύτερη περιοχή φθήνει αλλά η αύξηση των Συροχαλδαίων Χριστιανών οι οποίοι διοικητικά ανήκουν στο Πατριαρχείο βοηθά στην αναπτέρωση του ηθικού των Ομογενών γενικά.
Η Μεγάλη του Γένους Σχολή η οποία αποτελεί ενα απο τα πιο ονομαστά και ξακουστά εκπαιδευτήρια βρίσκεται στην κορυφή της περιοχής και είναι ενα απο τα πιο αναγνωρίσημα κτίρια που θα δείτε στην Κων/πολη.
- Χτιζονται πολλές εκκλησίες και ανακαινίζονται οι παλιοί ναόί
- Ιδρυεται ο Αθλητικος Συλλογος Κουρτουλούς
- Ιδρυεται η Αστική Σχόλη,Παρθεναγωγείο και Αρρεναγωγείο
- Κατοικουν,σε ποσοστο 99%,Έλληνες κάτοικοι οπού έχουν απόλυτη ελευθερία
- Ο Καθεδρικός ναός του Αγίου Δημητριου,σε άριστη κατάσταση με 700 ενορίτες
- Ο ναός του Αγίου Αθανασίου,με 100 ενορίτες
- Ο ιστορικός ναος του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ντολάπντερε,χωρίς ενορία
- Ο ναός των Δώδεκα Αποστόλων Φερίκιοϊ,σε αριστή κατάσταση,με 300 ενορίτες
- Ο ιστορικός ναός Αγιάς Παρασκευής Πικριδίου με 100 ενορίτες
- Ο Κοιμητηριακός ναός του Αγίου Ελευθερίου,πρόσφατα ανακαινισμένος
Μεσαχώρα ή Μεσαχώριο αποτελεί σήμερα συνοικία της Κωνσταντινούπολης, επί της ευρωπαϊκής όχθης του κάτω Βοσπόρου, στα όρια της περιοχής Μπεσίκτας (Διπλοκιονίου).
Το τούρκικο όνομά της που μεταφράζεται Μεσοχώρι, οφείλεται στη θέση της ανάμεσα στο κάστρο Ρούμελι Χισάρ και του Κουρού Τσεσμέ, ή Ξηροκρήνης.
Σήμερα το Ορτάκιοϊ αποτελεί κοσμοπολίτικο προάστιο της Κωνσταντινούπολης, που φέρεται ν’ αναπτύχθηκε γρήγορα μετά την ανέγερση του ανακτόρου Τσιραγάν (Çırağan Sarayı) κατ’ εντολή του σουλτάνου Αμπντούλ Αζίζ όπου και αποτέλεσε για σύντομο χρονικό διάστημα την κατοικία του, ενώ σήμερα έχει μετατραπεί σε πολυτελές ξενοδοχείο, καθώς και από άλλα σουλτανικά οικοδομήματα που στολίζουν την πόλη. Επίσης εδώ βρίσκεται και το Πανεπιστήμιο Γαλατασαράι.
Παρά την παραλία του Ορτάκιοϊ βρίσκεται ο μεγάλος πυλώνας της πρώτης μεγάλης Γέφυρας του Βοσπόρου.
του 1950 και 1960. Τουριστικοποιημένο άλλωτε περιοχή με 40.000 Ρωμιούς σήμερα ειναι τουριστική βιτρίνα της Πόλης.
Το όνομα αυτό προήλθε από τη διαμονή εκεί του βασιλόπαιδος (μπέη-ογλού) Αλεξίου, γιου του τελευταίου αυτοκράτορα
της Τραπεζούντας, Καλοϊωάννη του Κομνηνού που εγκατέστησε εκεί αιχμάλωτο ο Μωάμεθ Β΄ ο Πορθητής, μετά την
άλωση της Τραπεζούντας. Κατ΄ άλλους ερευνητές η ονομασία της περιοχής προέρχεται εκ του “μπέη” + “γιολού”
(= οδός πριγκίπων), από τη μεγάλη οδό του Πέραν, όπου από τον 16ο αιώνα.διέμεναν επίσημοι ξένοι επισκέπτες της Κωνσταντινούπολης που οι Τούρκοι τους αποκαλούσαν όλους “Μπεηλέρ” (= Πρίγκιπες).Στη περιοχή αυτή βρίσκονται αξιόλογα κτίρια και μνημεία της πόλης όπως ανάκτορα, μουσεία, ο περίφημοςΠύργος του Γαλατά κ.ά. Η Περιοχή του Ταξίμ αναπτύχθηκε κατά τα μέσα του 19ου αιώνα. Μέχρι τότε αποτελούσαν προάστια της Κων/πολης των Οθωμανών. Λίγοπιο βόρεια από το σημερινό Τούνελ υπήρχαν μερικές επαύλεις –σήμερα προξενεία χωρών όπως αυτό της Ρωσίας και της Σουηδίας- καθώς και μερικά αγροκτήματα των οποίων οι ιδιοκτήτες πρέπει να ήταν εύποροιαστοί.
Αναλυτικότερα: Το Ταξίμ ή Τακσίμ αποτελεί συνοικία του Πέραν (Σταυροδρομίου, τουρκικά Μπέιογλου -Beyoğlu) της Πολης, που κατοικούνταν παλαιότερα από Έλληνες και Αρμενίους.Το όνομά της οφείλεται σε παλαιά θολωτή υδροδεξαμενή (ταξίμ) που είχε αναγείρει το 1731 ο Σουλτάνος Μαχμούτ Α’. Η υδροδεξαμενή αυτή μαζί με τους έναντι στρατώνες του πυροβολικού γκρεμίστηκαν αργότερα και στο χώρο αυτό μαζί με το έναντι Πεδίον του Άρεως (Ταλίμ-χανέ) διαμορφώθηκε σύγχρονο πάρκο με τη μεγάλη ομώνυμη πλατεία, αν και το επίσημο σήμερα όνομά της είναι «πλατεία ανεξαρτησίας», παραμένει όμως περισσότερο γνωστή με το όνομα της συνοικίας. Στο κέντρο της, δεσπόζει μεγάλο τετράπλευρο θολωτό μνημείο με τον ανδριάντα του Κεμάλ Ατατούρκ, που αναγέρθηκε το 1928, και τον παρουσιάζει αφενός ν΄ αναλαμβάνει την επίθεση κατά των Ελλήνων το 1922, (βόρεια πλευρά), αφετέρου να προκηρύσσει τη Δημοκρατία της Τουρκίας το 1923 (νότια πλευρά). Η σύγχρονη αυτή συνοικία αποτελείται από νέες πολυκατοικίες με μεγάλους πλέον δρόμους. Το σύνολο των κτηρίων ειδικά στις αρχές της μεγάλης οδόυ του Πέρα παρουσιάζει ενδιαφέρουσα αρχιτεκτονική δομή καθώς μας παραπέμπει σε αρχιτεκτονική καθαρά κεντροευρωπαϊκή.
To Νιχώρι του Βοσπόρου, ενα απο τα πιο παλιά ελληνικά χωριά της περιοχής σήμερα αποτελεί μια απο τις πιο κοσμικές περιοχές στην Κωνσταντινούπολη με πληθώρα επιλογών για νυχτερινή ζωή αλλά και μέρη για περιπάτους.
Το Νιχώρι αποτελεί μια από τις πιο ιστορικές περιοχές στον Βόσπορο στο οποίο ανέκαθεν υπήρξε ελληνικός – και εβραϊκός
πληθυσμός.
Η εκκλησία του Αγίου Νικολάου ανέκαθεν αποτέλεσε τον πόλο έλξης της Ρωμαίϊκής κοινότητας ενώ στην ευρύτερη περιοχή
μέχρι και το 1960 κατοικούσαν πάνω από 100 Ελληνικές οικογένειες.
Το Οτέλ Κάρλτον (Carlton Oteli) αποτελεί μια από τις πιο γνωστές γωνιές της περιοχής όπου πολλά δρώμενα τόσο της κοινότητας
όσο και των κατοίκων έχουν διαδραματιστεί εκεί.
Η περιοχή δεν γνώρισε μεγάλες καταστροφές κατά την περίοδο των Σεπτεμβριανών αλλά στην συνέχεια σταδιακά βίωσε την απότομη μείωση των κατοίκων της.
Σήμερα το Νιχώρι ξαναζεί υπο την καθοδήγηση του Λάκη Βίγκα, ενός από τα πιο δραστήρια άτομα της Ρωμαίϊκης πραγματικότητας στην Τουρκία.
Υπήρχε μάλιστα και το Ζωγράφειο Παρθεναγωγείο το οποίο σήμερα λειτουργεί ως επι το πλείστον σαν χώρος στέγασης κατοίκων
της κοινότητας.
Οι περισσότεροι από τους Ρωμιούς κατοίκους σήμερα κατοικούν σε οικήματα συμφερόντων της Ελληνικής κοινότητας.
Το Νιχώρι θεωρείται ως μια από τις πιο δραστήριες κοινότητες που υπάρχουν σήμερα στην Πόλη, χάρη στον Λάκη Βίγκα,
δραστήριο Έλληνα επιχειρηματία.
Από το χθες στο σήμερα
Ταξίμ |
Ταρλαμπάσι |
Τσιχαγγίρι |
Άγιος Στέφανος |
Γαλατάς |
Θαρεπειά |
Κουζγκουντζούκι |
Μέγα Ρεύμα |
Μεσοχώρι |
Μπεσίκτας |
Μόδι |
Νιχώρι |
Ντολάπντερε |
Πέραν |
Πριγκηπόνησα |
Σισλή |
Τατάβλα |
Τσεγκέλκιοϊ |
Υψωμαθεία |
Φανάρι Μπαλάτ |
Χαλκηδόνα |
(Πηγές: http://www.omogeneia-turkey.com/ , http://el.wikipedia.org/)