Χιλιάδες μέλη του σωματείου International Longshoremen's Association (ILA) ξεκίνησαν απεργία σήμερα (1/10) σε 14 μεγάλα λιμάνια κατά μήκος των ανατολικών ακτών και των ακτών του Κόλπου, διακόπτοντας την κυκλοφορία εμπορευματοκιβωτίων από το Μέιν μέχρι τοΤέξας. Είναι η πρώτη εκτεταμένη απεργία στον κλάδο μετά από σχεδόν 50 χρόνια. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν έχει την εξουσία να αναστείλει την απεργία για 80 ημέρες για περαιτέρω διαπραγματεύσεις, αλλά ο Λευκός Οίκος είπε ότι δεν σχεδιάζει να αναλάβει δράση.
Τι αφορά η απεργία;
Οι συνομιλίες έχουν σταματήσει εδώ και μήνες και το τρέχον συμβόλαιο μεταξύ των μερών έληξε τη Δευτέρα. Οι δύο πλευρές μάχονται για ένα εξαετές κύριο συμβόλαιο που καλύπτει περίπου 25.000 λιμενεργάτες σε εμπορευματοκιβώτια και roll-on/roll-off επιχειρήσεις, σύμφωνα με την US Maritime Alliance (USMX) η οποία εκπροσωπεί ναυτιλιακές εταιρείες, ενώσεις λιμένων και φορείς εκμετάλλευσης θαλάσσιων τερματικών σταθμών.
Τη Δευτέρα, η USMX δήλωσε ότι σκοπεύει να αυξήσει τους μισθούς κατά σχεδόν 50%, να τριπλασιάσει τις εργοδοτικές εισφορές στα συνταξιοδοτικά προγράμματα και να ενισχύσει τις επιλογές υγειονομικής περίθαλψης. Ο επικεφαλής του σωματείου Χάρολντ Ντάγκετ ζήτησε σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς των μελών του, ενώ εκφράζει ανησυχίες για απειλές από την αυτοματοποίηση.
Η USMX κατηγόρησε το συνδικάτο ότι αρνήθηκε να διαπραγματευτεί, υποβάλλοντας καταγγελία στις ρυθμιστικές αρχές εργασίας που τους ζήτησε να διατάξουν το συνδικάτο να επιστρέψει στο τραπέζι. Σύμφωνα με την προηγούμενη σύμβαση, οι αρχικοί μισθοί κυμαίνονταν από 20 έως 39 δολάρια την ώρα, ανάλογα με την εμπειρία του εργαζομένου. Οι εργαζόμενοι λαμβάνουν επίσης άλλα οφέλη, όπως μπόνους που συνδέονται με το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων.
Ο Ντάγκετ έχει δηλώσει ότι το συνδικάτο θέλει να δει αύξηση των μισθών ανά ώρα κατά πέντε δολάρια ετησίως κατά τη διάρκεια της εξαετούς συμφωνίας, η οποία υπολόγισε ότι ανέρχεται σε περίπου 10% ετησίως. Οι εργαζόμενοι λένε οτι πρέπει να αποζημιωθούν, αφού τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών εκτοξεύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ ο πληθωρισμός έπληξε τους μισθούς.
Έχουν προειδοποιήσει με μια ευρύτερη απεργία εργαζομένων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν εμπλέκονται άμεσα σε αυτή τη διαμάχη, αν και οι ακριβείς αριθμοί είναι ασαφείς. Το σωματείο είπε ότι εκπροσωπεί περισσότερα από 85.000 άτομα, ανέφερε ωστόσο περίπου 47.000 ενεργά μέλη στην ετήσια έκθεσή της προς το Υπουργείο Εργασίας.
Ποια είδη θα επηρεαστούν από την απεργία;
Οι ευαίσθητες στο χρόνο εισαγωγές, όπως τα τρόφιμα, είναι πιθανό να είναι μεταξύ των αγαθών που θα επηρεαστούν πρώτα. Τα λιμάνια διαχειρίζονται περίπου το 14% των γεωργικών εξαγωγών που αποστέλλονται δια θαλάσσης και περισσότερες από τις μισές εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένου ενός σημαντικού ποσοστού του εμπορίου μπανάνας και σοκολάτας, σύμφωνα με το Farm Bureau. Άλλοι τομείς που εκτίθενται σε διαταραχές περιλαμβάνουν τον κασσίτερο, τον καπνό και τη νικοτίνη, ανέφερε η Oxford Economics. Οι εταιρείες ένδυσης και υπόδησης και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες διοχετεύουν πολλές από τις αποστολές τους μέσω του λιμένα της Βαλτιμόρης, θα δεχτούν επίσης πλήγμα. Οι εισαγωγές στις ΗΠΑ αυξήθηκαν το καλοκαίρι, καθώς πολλές επιχειρήσεις έλαβαν μέτρα για να αυξήσουν τις αποστολές πριν από την απεργία. «Δεν νομίζω ότι θα δούμε άμεσες, σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις...αλλά κατά τη διάρκεια των εβδομάδων, εάν η απεργία διαρκέσει τόσο πολύ, μπορούμε να αρχίσουμε να βλέπουμε τις τιμές να αυξάνονται και να υπάρχουν ελλείψεις σε αγαθά», λέει ο Σεθ Χάρις, καθηγητής στο Northeastern University και πρώην σύμβουλος του Λευκού Οίκου για εργασιακά θέματα.