Η Ευρώπη έχει επιβιώσει δύο συνεχόμενους χειμώνες από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία και έθεσε σε κίνδυνο τις προμήθειες φυσικού αερίου. Ωστόσο, καθώς η περιοχή οδεύει προς τους ψυχρότερους μήνες, οι έμποροι και οι αναλυτές ανησυχούν για την ομαλή έξοδο της περιοχής από τον φετινό χειμώνα, αναφέρουν οι F.T. Ένα θεμελιώδες πρόβλημα είναι ότι η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου συνδέεται πλέον περισσότερο από ποτέ με τις ασταθείς παγκόσμιες αγορές ενέργειας, ως αποτέλεσμα της αναγκαστικής διαφοροποίησης από το ρωσικό αέριο αγωγών στο υγροποιημένο φυσικό αέριο. «Όπως έχουν τα πράγματα, οι αποθήκες φυσικού αερίου της Ευρώπης είναι γεμάτες και το χειμερινό ισοζύγιο φυσικού αερίου φαίνεται εντάξει», δήλωσε ένας έμπορος. «Αλλά όλα μπορούν να συμβούν. Χρειάζονται μόνο μερικές διακοπές εφοδιασμού και τα πράγματα θα μπορούσαν να πάνε τρομερά στραβά». Το LNG είναι ένα παγκόσμιο εμπόρευμα, το οποίο συχνά αποστέλλεται σε αγοραστές που πληρώνουν τα περισσότερα. Η παγκόσμια προσφορά είναι περιορισμένη, πράγμα που σημαίνει ότι η Ευρώπη πρέπει να ανταγωνίζεται την Ασία όταν η ζήτηση είναι υψηλή. Αυτό απαιτεί υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου για να δοθούν κίνητρα στους εμπόρους να στείλουν τα εξειδικευμένα πλοία στις ευρωπαϊκές ακτές. Το 2021, το υπερψυκτικό καύσιμο αντιπροσώπευε μόνο το 20% περίπου των συνολικών προμηθειών φυσικού αερίου της ευρύτερης Ευρώπης. Το ρωσικό αέριο αντιπροσώπευε το 30%. Το LNG αποτελεί πλέον το 34% των προμηθειών φυσικού αερίου της ευρύτερης Ευρώπης. Η διελκυστίνδα Ευρώπης-Ασίας για τα θαλάσσιο καύσιμα είναι πιο έντονη κατά τους ψυχρούς μήνες, όταν αυξάνεται η ζήτηση θέρμανσης. Ωστόσο, οι δύο τελευταίοι χειμώνες ήταν ήπιοι, επιτρέποντας στην Ευρώπη να μειώσει τη ζήτηση φυσικού αερίου και LNG. Οι ήπιες θερμοκρασίες επέτρεψαν επίσης στην περιοχή να τελειώσει τον χειμώνα με επίπεδα ρεκόρ φυσικού αερίου που είχαν απομείνει στις αποθήκες. Ωστόσο, η αγορά «λαμβάνει υπόψη ότι ο φετινός χειμώνας θα είναι φυσιολογικός», δήλωσε ο Sindre Knutsson, εταίρος της Rystad Energy. Αυτό από μόνο του θα αύξανε τη ζήτηση φυσικού αερίου σε σύγκριση με τους προηγούμενους χειμώνες.
Λήγει η σύμβαση φυσικού αερίου Ρωσίας-Ουκρανίας
Η πρόσθετη επιπλοκή φέτος είναι η διαφαινόμενη λήξη της σύμβασης διαμετακόμισης φυσικού αερίου μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, μία από τις δύο μόναδικές διαδρομές μέσω των οποίων το αέριο από ρωσικούς αγωγούς εξακολουθεί να ρέει στην Ευρώπη. Η συμφωνία που διευκολύνει τη ροή περίπου του 5% των ετήσιων εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ λήγει στις 31 Δεκεμβρίου, ακριβώς τη στιγμή που η ανάγκη για θέρμανση πλησιάζει στην κορύφωσή της, αν και οι διαπραγματεύσεις για τη συνέχιση της ροής φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας συνεχίζονται. Οι ευρωπαϊκές χώρες ενδέχεται επίσης να χρειαστεί να εξάγουν φυσικό αέριο για να βοηθήσουν την Ουκρανία κατά τη διάρκεια του χειμώνα, καθώς υφίσταται τις ρωσικές επιθέσεις στις ενεργειακές υποδομές. «Αν ξαφνικά έχουμε έναν πολύ κρύο χειμώνα την ίδια στιγμή που χάνουμε τις ροές ρωσικού αερίου, αυτό θα είναι απλά πολύ ανοδικό για τις τιμές του αερίου», δήλωσε η Florence Schmit, αναλύτρια ενέργειας στη Rabobank. «Και δεν νομίζω ότι θα υπάρξουν μεγάλες εναλλακτικές προμήθειες μέσω [άλλων] αγωγών. Νομίζω ότι το μεγαλύτερο μέρος θα πρέπει να αντικατασταθεί από LNG. Λόγω των καθυστερήσεων στην έναρξη λειτουργίας νέων εγκαταστάσεων εξαγωγής, η αύξηση της προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου θα παραμείνει περιορισμένη αυτόν τον χειμώνα, περιορίζοντας τη δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου που μπορεί να χρησιμοποιήσει η Ευρώπη. Η εταιρεία εμπορευματικών δεδομένων Kpler εκτιμά ότι μόνο 2,5 εκατ. τόνοι LNG θα προστεθούν στην αγορά αυτόν τον χειμώνα, δηλαδή περίπου το ένα τέταρτο των νέων προσθηκών κατά τη διάρκεια του περασμένου χειμώνα.
Ανησυχία για τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή
Υπάρχουν επίσης ανησυχίες σχετικά με τις εντάσεις στη Μέση Ανατολή- εάν οποιαδήποτε κλιμάκωση οδηγήσει στο κλείσιμο του Στενού του Ορμούζ, θα τεθεί σε κίνδυνο το 20% του παγκόσμιου εφοδιασμού σε υγροποιημένο φυσικό αέριο. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προειδοποίησε στην τελευταία έκθεσή του για τις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου ότι η παγκόσμια ισορροπία φυσικού αερίου «παραμένει εύθραυστη, καθώς η περιορισμένη αύξηση της παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου διατηρεί την προσφορά περιορισμένη» και ότι «οι αγορές παραμένουν ευαίσθητες σε απροσδόκητες κινήσεις από την πλευρά της προσφοράς ή της ζήτησης». Σε ένα βασικό σενάριο, το οποίο προϋποθέτει ιστορικά φυσιολογικές θερμοκρασίες, οι αναλυτές και οι έμποροι αναμένουν ότι η Ευρώπη θα τελειώσει τον χειμώνα με τις αποθήκες αερίου περίπου 45 έως 55% γεμάτες. Αυτό είναι λιγότερο από ό,τι στους δύο προηγούμενους ήπιους χειμώνες, όταν η Ευρώπη τελείωσε τον χειμώνα με τις αποθήκες περίπου 60 τοις εκατό γεμάτες. Σε περίπτωση που η Ευρώπη βιώσει έναν πολύ πιο κρύο χειμώνα, τα επίπεδα αποθήκευσης θα μπορούσαν να μειωθούν σε περίπου 35%, είπαν οι αναλυτές.
Τα επίπεδα αποθήκευσης στο τέλος του χειμώνα καθορίζουν πόση ποσότητα αερίου χρειάζεται για να γεμίσει ξανά τους επόμενους έξι μήνες. Όσο χαμηλότερο είναι το επίπεδο στο τέλος του χειμώνα, τόσο περισσότερο LNG θα χρειαζόταν να εισαχθεί, γεγονός που θα μπορούσε ενδεχομένως να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου ακόμη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες όταν η ζήτηση πέφτει. Στο αποκορύφωμα της ενεργειακής κρίσης του φυσικού αερίου το 2022, οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου αυξήθηκαν, κάποια στιγμή ξεπέρασαν τα 300 ευρώ ανά μεγαβατώρα για πρώτη φορά. Αυτό επέτρεψε στην ήπειρο να στραφεί στο LNG, σε βάρος των αναπτυσσόμενων χωρών που το χρειάζονταν, αλλά είχαν εκμηδενιστεί. «Ο κίνδυνος είναι να μην ξεμείνουμε από φυσικό αέριο αυτόν τον χειμώνα, αλλά γίνεται πολύ πιο δύσκολο να γεμίσουμε σε ένα άνετο επίπεδο πριν από τον επόμενο χειμώνα», είπε ένας έμπορος αερίου. «Θα έχουμε πάντα αέριο. Το ερώτημα είναι σε ποια τιμή παίρνουμε αυτό το φυσικό αέριο».