Ο ηνίοχος της Μοτύης απεικονίζει έναν νεαρό άνδρα λίγο πριν από την εκκίνηση του γύρου του θριάμβου και θεωρείται ένα από τα ομορφότερα αγάλματα της αρχαιότητας. Είναι η στιγμή που ο αθλητής έχει κερδίσει την αρματοδρομία και παίρνει αναπνοή για να δέσει την ταινία της νίκης. Φοράει έναν εφαρμοστό πτυχωτό χιτώνα, ο οποίος διαγράφει το γυμνασμένο του κορμί. Το μαρμάρινο άγαλμα αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο την ανδρική ομορφιά και διατηρείται μέχρι σήμερα σε καλή κατάσταση. Του λείπουν μόνο τα άκρα των χεριών του και τα πόδια του κάτω από τον χιτώνα. Κατασκευάστηκε την κλασική εποχή, αλλά παραμένουν άγνωστα αρκετά στοιχεία που αφορούν στην ταυτότητα και την καταγωγή του.
Ανακαλύφθηκε το 1979 στη νησίδα Μοτύη, στο δυτικό άκρο της Σικελίας όπου βρίσκονταν οι ελληνικές αποικίες. Εντοπίστηκε κάτω από ένα λιθοσωρό. Οι άνθρωποι που το έφεραν στο φως έμειναν άφωνοι με τη σπουδαία ανακάλυψη. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, φιλοτεχνήθηκε τον 5ο αιώνα από Pαριανό μάρμαρο. Είχε ηρωικό μέγεθος και χαρακτηρίστηκε ως ένα από τα ομορφότερα ελεύθερα γλυπτά της αρχαιότητας.
Απεικονίζει έναν περήφανο νέο, ο οποίος πιθανότατα ήταν οδηγός άρματος και κρατούσε ηνία στα χέρια. Οι αρχαιολόγοι κατέληξαν σε αυτό το συμπέρασμα επειδή φορούσε χιτώνα. Στα αρχαία γλυπτά, χιτώνα φορούσαν μόνο οι Θεοί, οι ιερείς, οι μουσικοί, οι ηθοποιοί και οι ηνίοχοι. Ο άντρας είναι γυμνασμένος και η στάση τους σώματός του δεν ταίριαζε με ιερέα. Η πιθανότητα του ηθοποιού επίσης απορρίφθηκε, καθώς την εποχή που δημιουργήθηκε δεν είχαν ξεκινήσει οι αισχύλειες και οι σοφόκλειες τραγωδίες και οι γλύπτες σπάνια έφτιαχναν τόσο ακριβά αγάλματα για τους καλλιτέχνες. Η στάση του σώματός του μοιάζει με αυτή που έχει ο ηνίοχος στο ανατολικό αέτωμα του ναού του Διός στην Ολυμπία. Είναι νικητής στους Ολυμπιακούς Αγώνες που έγιναν πριν από 2,500 χρόνια. Το ερώτημα είναι πώς το αρχαιοελληνικό άγαλμα βρέθηκε στη Μοτύη, η οποία κατοικείτο από Φοίνικες και αργότερα από τους Καρχηδόνιους.
Η επικρατέστερη εκδοχή είναι ότι μεταφέρθηκε στο νησί στο τέλος του 5ου αιώνα, όταν οι Καρχηδόνιοι λεηλάτησαν τις ελληνικές αποικίες στη Σικελία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το άγαλμα αποτελεί ένα από τα ομορφότερα γλυπτά της κλασικής περιόδου και σήμερα οι κάτοικοι των Σικελίας το θεωρούν εθνικό θησαυρό.