Back to top

Οι μονόκεροι πέρα από μύθο και θρύλο: Ανιχνεύοντας το αποτύπωμά τους

22/08/2023 - 11:46

Σε όλη τη διάρκεια των χρονικών της ιστορίας, ο μονόκερος έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία της ανθρωπότητας, αφήνοντας ίχνη της ύπαρξής του στην τέχνη και τα τεχνουργήματα των αρχαίων πολιτισμών.

Ο Alfonco Collasuonno γράφοντας στο Ancient Origin μας καλεί σε ένα συναρπαστικό ταξίδι καθώς εξερευνούμε τα αξιοσημείωτα στοιχεία της αλληλεπίδρασης μονόκερου σε πέντε αρχαίους πολιτισμούς: Ινδία, Σουμερία, Ασσυρία, Βαβυλώνα και Περσία.

Μέσα από τα λείψανα που άφησαν πίσω, μπορούμε να ρίξουμε μια ματιά στη σημασία και τον συμβολισμό του μεγαλοπρεπούς μονόκερου σε αυτούς τους πολιτισμούς.

Ένα από τα πρώτα στοιχεία που αποδεικνύουν τη σχέση του μονόκερου με την Ινδία βρίσκεται στις σφραγίδες του πολιτισμού των Χαραππάνων. Αυτές οι σφραγίδες, που χρονολογούνται περίπου στο 3000-1500 π.Χ., απεικονίζουν τον μονόκερο με εμφανή τρόπο.

Η παρουσία του μονόκερου μπορεί επίσης να παρατηρηθεί στις σφραγίδες του Mohenjo-daro, ενός σύγχρονου πολιτισμού του Harappa. Η σημασία του μονόκερου για τους λαούς της κοιλάδας του Ινδού τονίζεται περαιτέρω από την εμφάνισή του σε θυμιατήρια, τα οποία ήταν τελετουργικές κερκίδες προσφορών που περιείχαν το κεφάλι του μονόκερου.

Μονόκεροι και τελετουργίες εξαγνισμού

Οι μυθικές ιστορίες, ιδιαίτερα στη Μαχαμπαράτα, απεικονίζουν γενναίους μαχητές και βασιλιάδες να φορούν ένα μόνο κέρατο στο μέτωπό τους για να αξιοποιήσουν την υπερβατική ενέργεια του μονόκερου. Αυτή η πρακτική υιοθετήθηκε ευρέως από πολλά τμήματα της κοινωνίας.

Σύμφωνα με τον μελετητή Gautama V. Vajracharya, στις Βέδες, τις αρχαίες γραφές της Ινδίας, υπάρχουν στοιχεία για ειδικά θερμαινόμενα πήλινα δοχεία με λαβές από κέρατο μονόκερου. Αυτά τα δοχεία μπορεί να χρησιμοποιήθηκαν σε τελετουργίες καθαρισμού, υπογραμμίζοντας τον ρόλο του μονόκερου στον καθαρισμό του νερού. Ο δημοφιλής μύθος του μονόκερου που βυθίζει το κέρατό του στο νερό για να το καθαρίσει για άλλα ζώα προήλθε από την Ινδία και εξαπλώθηκε στη Μέση Ανατολή (ιδιαίτερα στην Ασσυρία) και την Ευρώπη. Ο Ινδουισμός αγκάλιασε αυτή την έννοια, όπως φαίνεται στη θεότητα Σίβα, γνωστή και ως «ο μονοκέρας», που έπινε από δηλητηριασμένα νερά για να τα καθαρίσει. 

Θρύλοι και τεχνουργήματα της Μεσοποταμίας

Ταξιδεύοντας από την αρχαία γη της Ινδίας, μπαίνουμε τώρα στο βασίλειο του Σούμερ, ενός πρώιμου πολιτισμού στη Μεσοποταμία. Η τέχνη των Σουμερίων αποκαλύπτει τη βαθιά επιρροή του μονόκερου στην πολιτιστική τους κληρονομιά, όπως μαρτυρείται στα ανάγλυφα και τις πέτρινες σφραγίδες τους. Αυτά τα τεχνουργήματα έχουν ανακαλυφθεί σε διάφορες τοποθεσίες, κυρίως στην πόλη Ουρ των Σουμερίων.

Οι ζωφόροι των Σουμερίων που χρονολογούνται περίπου στο 3100 π.Χ. παρουσιάζουν σε περίοπτη θέση τον μονόκερο. Ένα από αυτά απεικονίζει μια ομάδα Σουμέριων στον ελεύθερο χρόνο με μονόκερους κοντά, υποδηλώνοντας μια βαθιά σύνδεση μεταξύ του πολιτισμού και αυτών των μυθικών πλασμάτων. Οι πέτρινες σφραγίδες φέρουν επίσης την εικόνα του μονόκερου, που ασχολείται με γεωργικές εργασίες μαζί με πολλά άτομα, αντανακλώντας τον ρόλο του μονόκερου στην καθημερινή ζωή των Σουμερίων.

Ασσυρία: Μονόκεροι στην Αρχαία Αυτοκρατορία

Το ταξίδι μας τώρα μας μεταφέρει στην πανίσχυρη Ασσυριακή Αυτοκρατορία, όπου οι μονόκεροι κατείχαν σημαντική θέση στην τέχνη, τους συμβολισμούς και τις βασιλικές τους τελετουργίες. Από πρότυπα και σφραγίδες κυλίνδρων μέχρι παλάτια και οβελίσκους, η παρουσία του μονόκερου στον ασσυριακό πολιτισμό είναι αναμφισβήτητη.

Ασσυριακές κυλινδρικές σφραγίδες, μικρές εγχάρακτες πέτρες, παρουσίαζαν διάφορες σκηνές από την καθημερινή ζωή και τη μυθολογία. Σε αυτές τις σφραγίδες εμφανίζονταν συχνά μονόκεροι, συχνά περιβάλλοντας το Δέντρο της Ζωής, συμβολίζοντας τη σύνδεσή τους με τα θεϊκά βασίλεια. Οι στήλες από βασάλτη, λαξευμένες πέτρινες πλάκες, παρουσίαζαν επίσης τον μονόκερο δίπλα στο Δέντρο της Ζωής, όπως φαίνεται στα γλυπτά του Εσαρχαντόν και του Ασουρμπανιπάλ.

Ο μονόκερος σε ασσυριακές βασιλικές εικόνες

Οι Ασσύριοι χρησιμοποιούσαν πρότυπα, τα οποία ήταν σημαίες ή πανό που έδειχναν την παρουσία βασιλιάδων ή άλλων πολιτικών ηγετών. Αυτά τα πρότυπα ήταν διακοσμημένα με εικόνες μονόκερου, δίνοντας έμφαση στη συσχέτιση του μονόκερου με τα δικαιώματα και τη δύναμη.

Η σημασία του μονόκερου επεκτάθηκε στις ρόμπες των Ασσύριων βασιλιάδων, όπου εμφανιζόταν σε περίοπτη θέση ως σύμβολο της εξουσίας και του μεγαλείου τους. Ζωγραφισμένα τούβλα, τοίχοι, σκάλες, κίονες και είσοδοι παλατιών στην ασσυριακή πρωτεύουσα Νιμρούντ (Καλάχ) εμφάνιζαν περήφανα μοτίβα μονόκερου, αναδεικνύοντας τη σημασία του στον πολιτισμό τους. Ο βασιλιάς Σαλμανεσέρ Γ’ έστησε ακόμη και έναν μαύρο οβελίσκο, τιμώντας τις εδαφικές επεκτάσεις της Ασσυριακής Αυτοκρατορίας, με τον μονόκερο ανάμεσα στα περίπλοκα γλυπτά του.

Πέρα από την πύλη της Ιστάρ, στη Βαβυλώνα

Καθώς συνεχίζουμε την εξερεύνηση μας, φτάνουμε στη Βαβυλώνα, την αρχαία έδρα της εξουσίας και του θαύματος. Η εκτεταμένη παρουσία του μονόκερου στη βαβυλωνιακή τέχνη και τεχνουργήματα, ιδιαίτερα σε σχέση με τη θεά Ishtar, δείχνει τον συμβολικό του ρόλο στην κοινωνία τους.

Μια από τις πιο θαυμάσιες μαρτυρίες για την πολιτιστική σημασία του μονόκερου στη Βαβυλώνα βρίσκεται στην Πύλη Ishtar . Κατασκευάστηκε από τον βασιλιά Ναβουχοδονόσορα Β’ γύρω στο 575 π.Χ., η πύλη διαθέτει εκατοντάδες ανάγλυφα από τούβλα με εφυάλωση που απεικονίζουν μονόκερους, σχηματίζοντας μια μαγευτική επίδειξη καλλιτεχνίας και συμβολισμού.

Η σύνδεση των βασιλιάδων της Βαβυλωνίας με τον μονόκερο δεν σταμάτησε με τον Ναβουχοδονόσορ Β’, αλλά στην πραγματικότητα ήταν αρκετά εκτεταμένη. Ο βασιλιάς Δαρείος ο Μέγας και ο βασιλιάς Ξέρξης Α’ ανέθεσαν και οι δύο στον μονόκερο να είναι μέρος των περίπλοκων σχεδίων στις σπειροειδείς κολώνες που στήριζαν τα ανάκτορά τους. Στην πραγματικότητα, ο Δαρείος είχε ακόμη και τον τάφο του στολισμένο με μονόκερους, κάτι που ορισμένοι πιστεύουν ότι ήταν για να διευκολυνθεί μια ευκολότερη μετάβαση στην επόμενη διάσταση μετά το θάνατό του.

Ταμπλέτες, πήλινοι κύλινδροι και σφραγίδες

Βαβυλωνιακές πινακίδες και πήλινοι κύλινδροι που φέρουν σφηνοειδή επιγραφές συχνά παρουσιάζουν αποδόσεις του μονόκερου. Αυτά τα αρχαία γραπτά παρέχουν πολύτιμες γνώσεις για τη μυθική σημασία που αποδίδεται σε αυτά τα μεγαλειώδη πλάσματα.

Μια αξιοσημείωτη βαβυλωνιακή φώκια παρουσιάζει τον μονόκερο μαζί με ένα πλήθος ζώων που εξημερώνονταν, τονίζοντας τη διακριτική θέση του μονόκερου μεταξύ τους. Το κεφάλι του ψηλά, ο μονόκερος ξεχωρίζει, αντιπροσωπεύοντας τη μοναδική φύση και τον συμβολισμό του.

Περσία: Μονόκεροι στη Χώρα των Βασιλέων

Ο τελικός μας προορισμός μας οδηγεί στην Περσία, μια χώρα μεγαλοπρέπειας και μυστηρίου. Η περσική τέχνη και τα γλυπτά αποκαλύπτουν μια βαθιά ριζωμένη σύνδεση μεταξύ της Περσικής Αυτοκρατορίας και του μονόκερου.

Τα ερείπια της Περσέπολης έχουν δώσει πολυάριθμα ανάγλυφα με τον μονόκερο. Αυτά τα υπέροχα γλυπτά απεικονίζουν τον μονόκερο να οδηγείται από άνδρες με περσική ενδυμασία, συμβολίζοντας την κυριαρχία της Περσικής Αυτοκρατορίας σε κατακτημένα εδάφη, συμπεριλαμβανομένων των Μέσων και της Μακεδονικής Ελλάδας. Ο μονόκερος βρέθηκε επίσης στην εξωτερική τέχνη ενός ναού στα Σούσα, πιθανώς υποδηλώνοντας τη σημασία του σε ολόκληρη την Περσία.

Η συσχέτιση του μονόκερου με τους περσικούς βασιλιάδες αποδεικνύεται από την απεικόνισή του στο θόλο πάνω από τον περσικό θρόνο. Αμέτρητοι μονόκεροι και λιοντάρια κοσμούσαν αυτό το βασιλικό κουβούκλιο, υποδηλώνοντας δύναμη και μεγαλείο. Επιπλέον, οι σκάλες στα ανάκτορα και τις κατασκευές της Περσέπολης παρουσίαζαν μοτίβα μονόκερου, συχνά σε συνδυασμό με λιοντάρια, υπογραμμίζοντας τη σημασία τους στον περσικό πολιτισμό.

Η εξερεύνηση αυτών των αρχαίων πολιτισμών -Ινδίας, Σουμερίων, Ασσυρίας, Βαβυλώνας και Περσίας- αποκαλύπτει μια πλούσια ταπετσαρία συμβολισμού και αλληλεπίδρασης μονόκερου. Από σφραγίδες και ζωφόρους μέχρι βασιλικά ρέγκαλια και μνημειακές κατασκευές, η παρουσία του μονόκερου μαρτυρεί τη βαθιά επιρροή του στη συλλογική φαντασία αυτών των πολιτισμών.

Καθώς αποκαλύπτουμε αυτά τα αξιοσημείωτα στοιχεία, κερδίζουμε μια βαθύτερη εκτίμηση για τη διαρκή γοητεία και τη μυθική γοητεία που περιβάλλει τον μονόκερο σε όλη την ανθρώπινη ιστορία.

 

Πηγή Ancient Origins