Back to top

Iσραήλ: Στο φως τα μυστικά του βιβλικού βασιλιά Δαυίδ

14/07/2023 - 11:14

Ένας Ισραηλινός αρχαιολόγος πιστεύει ότι πέντε αρχαίες πόλεις ήταν μέρος ενός ενιαίου βασιλείου που κυβερνήθηκε από τον βασιλιά Δαβίδ πριν από 3.000 χρόνια. Ο Γιοζεφ Γκαρφίνκελ από το Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ πιστεύει ότι οι πόλεις χρονολογούνται στις αρχές του 10ου αιώνα π.Χ., περίπου 200 χρόνια από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως, τοποθετώντας την κατασκευή τους στην εποχή του Δαυίδ.

Η μελέτη του Γκαρφίνκελ, που δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο, περιγράφει όλες τις πόλεις με δύο παράλληλα τείχη στο κέντρο και οργανωμένους δρόμους, υποδηλώνοντας ότι το δίκτυο ήταν συνδεδεμένο με ένα βασίλειο. Ενώ οι πόλεις ανακαλύφθηκαν χωριστά, ο αρχαιολόγος ισχυρίζεται ότι είναι ο πρώτος που κατάφερε να συναρμολογήσει το παζλ, καθορίζοντας ότι είναι ένα οργανωμένο αστικό δίκτυο που χτίστηκε γύρω στο 1000 π.Χ.

O Iσρσηλινός αρχαιολόγος

Ο βασιλιάς Δαβίδ κυβέρνησε από το 1104 έως το 960 π.Χ. κατά την Εποχή του Σιδήρου και αποτελεί εξέχουσα Βιβλική προσωπικότητα. Λέγεται ότι ήταν βοσκός που έγινε ο τρίτος και πιο κρίσιμος βασιλιάς του Ισραήλ όταν ένωσε όλες τις φυλές του Ισραήλ υπό έναν μόνο μονάρχη, γεγονός που αμφισβητήθηκε ιστορικά λόγω έλλειψης αποδεικτικών στοιχείων.

Υπήρξε ποιμένας,μουσικός, ποιητής, στρατιωτικόςδιοικητής, προφήτης και βασιλιάς και το όνομά του στα εβραϊκά σημαίνει «Αγαπητός». Ήταν ο δεύτερος κατά σειρά μετά τον Σαούλ Βασιλιάς της Ιουδαϊκής δυναστείας στην Ιερουσαλήμ που βασίλευσε για 40 χρόνια.

Μισώ να χρησιμοποιώ τον όρο «προσπαθώ να αποδείξω τη Βίβλο», γιατί δεν προσπαθώ να αποδείξω τίποτα», είπε ο Γκαρφίνκελ στους Times of Israel. «Υπάρχουν βιβλικές παραδόσεις, και μπορούμε να δούμε αν αυτές έχουν ιστορικές μνήμες ή όχι… Δεν σημαίνει ότι όλα, 100%, είναι ιστορικές μνήμες. Μερικές φορές υπάρχουν λάθη, μερικές φορές ευσεβείς πόθοι, μερικές φορές υπάρχει ιδεολογία».

Τα ερείπια βρίσκονται στο Khirbet Qeiyafa, στο Tell en-Naṣbeh, στο Khirbet ed-Dawwara, στο Lachish και στο Beth Shemesh, βόρεια και δυτικά της Ιερουσαλήμ. Η οχυρωμένη πόλη στο Khirbet Qeiyafa, που ανασκάφηκε από το 2007 έως το 2013, βρέθηκε ότι περιλαμβάνει δύο πύλες, δύο πλατείες, ένα τείχος της πόλης, μια περιφερειακή ζώνη κτηρίων που εφάπτονται σε αυτό, ένα μεγάλο κτήριο με πυλώνες και ένα σημαντικό δημόσιο κτίριο που καταλαμβάνει το υψηλότερο σημείο της τοποθεσίας.

Το Beth Shemesh βρίσκεται στο βόρειο Shephelah, περίπου μια μέρα με τα πόδια από την Ιερουσαλήμ και ανακαλύφθηκε το 1911. «Μια φωτογραφία αυτού του τείχους της πόλης απεικονίζει δύο θωρακισμένες κατασκευές χτισμένες από ογκώδεις πέτρες, όπως θα ήταν αναμενόμενο για την οχύρωση μιας πόλης», αναφέρει η μελέτη.

Το Tell en-Naṣbeh, επίσης μισή μέρα με τα πόδια από την Ιερουσαλήμ, ανασκάφηκε από το 1926 έως το 1935. Η πόλη περιβαλλόταν από ένα τείχος από καζεμίτη, επενδεδυμένο με μια ζώνη σπιτιών που ενσωμάτωσαν τα καζεμικά ως πίσω δωμάτια. στην άλλη άκρη, αυτά τα σπίτια άνοιγαν σε έναν περιφερειακό δρόμο.

Το Khirbet ed-Dawwara, που ανασκάφηκε μεταξύ 1985 και 1986, βρέθηκε ότι είχε «μια κακώς διατηρημένη, βραχύβια τοποθεσία χτισμένη πάνω σε βράχο». Αποτελούσε μια ενιαία φάση οικισμού με λείψανα τετράχωρων σπιτιών και οχύρωση κασεμάτου. Το Tel Lachish βρίσκεται στη νότια Shephelah, περίπου δύο ημέρες από την Ιερουσαλήμ.

Επτά διαφορετικές αποστολές έχουν ανασκάψει εκτενώς τον χώρο από το 1932 μέχρι σήμερα. Η αρχαία πόλη βρέθηκε επίσης να περιβάλλεται από τείχος. Ο Γκαρφίνκελ προσδιόρισε την ηλικία και των πέντε χρησιμοποιώντας κουκούτσια από ελιές που βρέθηκαν διάσπαρτα στα ερείπια, κάτι που έκανε μέσω της χρονολόγησης με άνθρακα.

New Evidence for King David's Kingdom

Η χρονολόγηση με άνθρακα «βασίζεται στο γεγονός ότι οι ζωντανοί οργανισμοί —όπως τα δέντρα, τα φυτά, οι άνθρωποι και τα ζώα— απορροφούν τον άνθρακα-14 στον ιστό τους», σύμφωνα με το Πανεπιστήμιο του Σικάγο. «Όταν πεθαίνουν, ο άνθρακας-14 αρχίζει να μεταβάλλεται σε άλλα άτομα με την πάροδο του χρόνου. Οι επιστήμονες μπορούν να υπολογίσουν πόσο καιρό ο οργανισμός είναι νεκρός μετρώντας τα υπόλοιπα άτομα άνθρακα-14».

Ο Γκαρφίνκελ αποκάλυψε επίσης αρκετές επιγραφές της περιόδου σε ορισμένες από τις τοποθεσίες, υποδεικνύοντας μια αυξημένη ζήτηση για επικοινωνία που σηματοδοτεί μια κεντρική εξουσία και ένα ισχυρό βασίλειο, ισχυρίστηκε.

Πολλοί συνάδελφοι αρχαιολόγοι δεν πείστηκαν με την εξηγησή του. Ο καθηγητής Aren Maeir, αρχαιολόγος από το Πανεπιστήμιο Bar Ilan, είπε στους Times of Israel: «Νομίζω ότι είναι μια υπεραπλούστευση και ισοπεδώνει τις λεπτομέρειες. Υπάρχουν πολλές μικρές λεπτομέρειες με τις οποίες δεν συμφωνώ και υπάρχουν γενικεύσεις σε μια ευρεία περίοδο που είναι προβληματικές.

Είναι όπως όταν ένας ψαράς σου λέει για το είδος του ψαριού που έπιασε και με κάθε ιστορία, τα χέρια του φαρδαίνουν όλο και περισσότερο. Είναι μια σαρδέλα, ένα σκουμπρί ή μια μπλε φάλαινα; Αν διαβάσετε το βιβλικό κείμενο και το εκλάβετε κυριολεκτικά, τότε είναι μια μπλε φάλαινα. Νομίζω ότι πιθανότατα υπήρχε ένα μικρό βασίλειο στην Ιερουσαλήμ, αλλά δεν γνωρίζουμε την επιρροή που είχε αυτό το βασίλειο».