Η τελευταία σκηνική δημιουργία του Βαγγέλη Παπαθανασίου, η μουσικοχορευτική παράσταση «The Thread – To Νήμα», θα παρουσιαστεί την Τετάρτη 31 Αυγούστου στο Ηρώδειο, σαν φόρος τιμής στη μνήμη του μεγάλου Έλληνα συνθέτη. Πρόκειται για μια μουσικοχορευτική παράσταση που βασίζεται στον διάλογο του παρελθόντος με το παρόν.
Η πρωτότυπη, ειδικά γραμμένη για τη συγκεκριμένη παράσταση μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου έχει έντονο το γνώριμο συνθετικό του στίγμα του ενώ μέρη της αποδίδονται από διακεκριμένους σολίστ παραδοσιακών μουσικών οργάνων, με γκάιντες, λύρες, νταούλια κ.α. Δύο διαφορετικοί μελωδικοί κόσμοι συνδιαλέγονται αρμονικά δημιουργώντας μια ξεχωριστή μουσική ενότητα που καθηλώνει το κοινό.
Ο διάσημος χορογράφος Ράσσελ Μάλιφαντ, με την προσωπική του χορευτική γλώσσα τολμά, αποδομεί και ανασυνθέτει την κινησιολογία του παρελθόντος κάνοντας τομή στη δημιουργική του πορεία. Μελέτησε βαθιά, τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς και κατάφερε να δημιουργήσει ένα μαγευτικό έργο, άλλοτε συνομιλώντας, άλλοτε αντιπαρατιθέμενος και άλλοτε αποδεχόμενος να εντάξει αυτούσια στην παράσταση την αρχική «χορογραφία».
Η ιδέα της παράστασης γεννήθηκε τον Γενάρη του 2016 από τη Γεωργία Ηλιοπούλου, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλο από το 1991 της πολιτιστικής εταιρίας ΛΑΒΡΥΣ, η οποία αποφάσισε να υλοποιήσει ένα τολμηρό όραμα. Να δημιουργήσει μια πρωτογενή παραγωγή χορού με σπουδαίους συντελεστές διεθνούς φήμης και μια ομάδα 18 επιλεγμένων Ελλήνων χορευτών (12 χορευτών σύγχρονου και 6 χορευτών παραδοσιακού χορού). Μια παράσταση που υπογραμμίζει στο διεθνές κοινό τη δημιουργικότητα του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Ένα όραμα που ασπάστηκε από την πρώτη στιγμή ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και δούλεψε μαζί με όλους τους σπουδαίους συντελεστές για την πραγματοποίηση του.
Ο Βαγγέλη Παπαθανασίου είχε γράψει σχετικά με το μουσικό αυτό έργο του: «Πάντα έδινα και δίνω την πρώτη θέση στη μνήμη. Όποιος κατορθώνει να εμβαθύνει, όσο το δυνατόν περισσότερο, στον χώρο που ονομάζουμε μνήμη, τόσο δύναται να εκτοξευθεί στο μέλλον με εντυπωσιακή συνέπεια και αποτελεσματικότητα. Με άλλα λόγια, όσο ένας άνθρωπος ή ένας λαός γνωρίζει το παρελθόν του και την ιστορία του, τότε μπορεί να ενεργήσει πιο θετικά για το παρόν και για το μέλλον.
Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που προέρχεται από έναν τόπο, ο οποίος, μέσα από τα βάθη των αιώνων, δεν στερήθηκε ποτέ πολιτιστικού και πνευματικού πλούτου.
Γνωρίζοντας όσο τίποτα άλλο τη δύναμη της μουσικής ως Θείας Δύναμης που προϋπήρχε του ανθρώπου και συνδυάζοντάς τη με μια αρχέγονη ανθρώπινη έκφραση που είναι ο χορός, ήταν το βασικό ερέθισμα που με έκανε να ασχοληθώ με αυτό το εγχείρημα. Τη συνύπαρξη αυτών των δύο στοιχείων του πολιτιστικού θησαυρού του τόπου μου, σήμερα. Μια ολιστική προσέγγιση της εξέλιξης του ανθρώπου. Αυτό το έργο είναι σαν μια ανασκαφή στο παρελθόν και συγχρόνως στο μέλλον.»