Back to top

Τραγωδία στα Τέμπη: Σύγκρουση τρένων- Νεκροί και αγνοούμενοι

01/03/2023 - 12:40

 Η σύγκρουση δύο τρένων στην περιοχή των Τεμπών είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο τουλάχιστον 38 επιβατών και εργαζόμενων του ΟΣΕ, καθώς και τον τραυματισμό άλλων 16. Το μεγάλο ερώτημα, που ξεκίνησαν να διερευνούν οι αρχές, είναι το «τις πταίει» και ποια εγκληματικά λάθη οδήγησαν στο δυστύχημα. Το μεσημέρι της Τετάρτης συνελήφθη ο σταθμάρχης.

Σκηνές αρχαίας τραγωδίας στα Τέμπη, με την εκατόμβη νεκρών που προέκυψε από τη σύγκρουση των δύο τρένων, λίγο μετά τις 23:00 το βράδυ της Τρίτης 28/2. Οι νεκροί μέχρι στιγμής ανέρχονται στους 38, με τον απολογισμό να αναμένεται να ανέβει ακόμα περισσότερο, ενώ οι τραυματίες που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία της Λάρισας και της Θεσσαλονίκης είναι 66, με τους 6 από αυτούς να βρίσκονται σε ΜΕΘ.

Το ερώτημα της επόμενης ημέρας δεν είναι άλλο από το «τις πταίει» για την πρόκληση αυτού του τραγικού δυστυχήματος. Τίνος τα λάθη και οι παραλείψεις μπορεί να είχαν ως αποτέλεσμα δύο τρενά με αντίθετες κατευθύνσεις να κινηθούν στις ίδιες ράγες, εν έτει 2023, οπότε και η σύγχρονης τεχνολογία δεν αφήνει περιθώρια για τέτοια τραγικά σφάλματα.

Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για «ανθρώπινο λάθος», ωστόσο ήδη από το πρωί υπάρχει σωρεία καταγγελιών για τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, από συνδικαλιστές και γνώστες του χώρου, οι οποίοι μιλάνε για τραγικές παραλείψεις επί σειρά ετών, έλλειψη των κατάλληλων μέτρων και εν τέλει «αδιαφορία» για το πως θα μπορούσε να εξαλειφθεί η πιθανότητα να φθάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα.

Κι ενώ οι δεκάδες πυροσβέστες και τα ειδικά κλιμάκια επιχειρούν ακόμα στον τόπο της τραγωδίας, επικεντρώνοντας τις προσπάθειες στα τρία πρώτα βαγόνια της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ο σταθμάρχης ερευνάται ως υπεύθυνος για την τραγωδία του δυστυχήματος συνελήφθη έπειτα από την απολογία του στον εισαγγελέα.

Την ίδια ώρα, ο εισαγγελέας εφετών Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος, στον οποίο έχει ανατεθεί η εποπτεία του συνόλου των ερευνών με εντολή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, μεταβαίνει στο σημείο και μόλις συγκεντρωθούν τα πρώτα στοιχεία οι εισαγγελικές αρχές αναμένεται να προχωρήσουν σε ποινικές διώξεις, που θα αφορούν το αδίκημα της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών από την οποία προκλήθηκε θάνατος, αδίκημα που διώκεται ως κακούργημα.

Διώξεις ενδέχεται να ασκηθούν και για ανθρωποκτονίες στις οποίες δεν αποκλείεται να αποδοθεί ενδεχόμενος δόλος. Τα αδικήματα αυτά επισύρουν πολυετή κάθειρξη.

Στην Τροχαία Λάρισας βρίσκονται επίσης ο εκπρόσωπος και δύο προϊστάμενοι του ΟΣΕ Λάρισας. Σύμφωνα με πηγές και οι τρεις «δείχνουν» ως υπεύθυνο της τραγωδίας τον σταθμάρχη.

Ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Κώστας Καραμανής από την πλευρά του τόνισε σχετικά: «Θα διερευνήσουμε με απόλυτη σοβαρότητα και διαφάνεια τα αίτια αυτού του τραγικού συμβάντος. Ό,τι πούμε τώρα θα είναι πρώιμο και στην ουσία με αυτό τον τρόπο βεβηλώνουμε τους ανθρώπους που χάνουμε. Να δείξουμε όλοι μας ψυχραιμία και να μείνουμε σε αυτό. Θα κάνουμε τα πάντα για να μην αφήσουμε τίποτα κάτω από το χαλί».

Το μεσημέρι αναμένεται να φτάσουν στο σημείο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου.

Καταγγελία προέδρου μηχανοδηγών: Δεν λειτουργεί τίποτα, όλα είναι χειροκίνητα

Σε μια σοβαρή καταγγελία σχετικά με τη λειτουργία των τρένων στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη όπου συνέβη η τραγωδία με τους 32 νεκρούς μετά από σύγκρουση επιβατικής με εμπορική αμαξοστοιχία στο ύψος των Τεμπών προχώρησε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ.

Όπως είπε στην ΕΡΤ ο Κώστας Γενηδούνιας «δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».

Στην ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών απάντησε ότι «οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα θα πάτε μέχρι το Μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη».

Κατά τον ίδιο «υπήρχαν ηλεκτρονικά συστήματα, δεν λειτουργούν, ρωτήστε τους υπευθύνους».

Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος είπε ότι «στο σημείο έχει διπλή γραμμή, ένα ανεβαίνει, ένα κατεβαίνει, δεν ξέρω γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή».

«Εμείς ακολουθούμε εντολές. Όπου μας πουν πηγαίνουμε. Σε όλο το μήκος της διαδρομής είναι διπλή η γραμμή. Αν σε κάποιο σημείο γίνονται έργα υπάρχουν διακλαδώσεις. Όλα γίνονται χειροκίνητα και εμπειρικά. Είναι χρόνια που δεν λειτουργούν τα συστήματα» κατέληξε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ.

Αγοραστός στο Newsbomb.gr – «Κάτι έφταιξε που δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή»

Για τη σύγκρουση των δύο τρένων στη Λάρισα που είχε ως αποτέλεσμα να σκοτωθούν 38 άνθρωποι, μίλησε στο Newsbomb.gr, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός.

«Πρόκειται για το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ελλάδα. Δεν έχουμε δει ποτέ ξανά μετωπική σύγκρουση δυο τρένων», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Αγοραστός.

Και πρόσθεσε: «Κάτι έφταιξε που δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή και αυτό μένει να διαπιστωθεί όπως επίσης να πάρουμε απαντήσεις από την ΕΡΓΟΣΕ».

«Ήταν μέσα στα τούνελ και δεν έπιανε το ραδιοτηλέφωνο»

«Η εταιρία γνωρίζει σε κάθε τρένο πόσα εισιτήρια έχουν κοπεί, με τη μόνη διαφορά για τους επιβάτες που δεν ταξιδεύουν για τον Α - Β λόγο. Δεν είναι σίγουρο ότι είχαν ανεβεί και οι 345 επιβατές στο τρένο. Επτά βαγόνια είχε η επιβατική αμαξοστοιχία. Η ανώτερη ταχύτητα που επιβλέπει το εγχειρίδιο κυκλοφορίας στο συγκεκριμένο σημείο είναι 160 χιλιόμετρα», ανέφερε ο κ. Ντίτσας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ.

Σχετικά με το πώς ταξίδεψαν και τα δύο τρένα είπε: «Η εμπορική αμαξοστοιχία δεν μπορούσε να κάνει κάτι γιατί ήταν μέσα στο τούνελ και δεν πιάνει το ραδιοτηλέφωνο, επομένως δεν μπορούσε να ακούσει ο συνάδελφος. Ο συνάδελφος αφού πήρε το “οκ” από τον σταθμάρχη έφυγε κανονικά».

«Για να βρεθούν στην ίδια γραμμή ανάποδα ή θα πρέπει να έγινε λάθος ή διαφορετικά θα πρέπει να έχουν σπάσει τα κλειδιά βγαίνοντας από το σταθμό της Λάρισας και θα είχε γίνει παραβίαση», συμπλήρωσε.

«Η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν μέσα στα τούνελ και δεν έπιανε το ραδιοτηλέφωνο», ανέφερε μεταξύ άλλων στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ ο Γιάννης Ντίτσας, πρόεδρος πανελλήνιας ομοσπονδίας σιδηροδρομικών.

Σύμφωνα με τον κ. Ντίτσα, νεκροί είναι οι δύο μηχανοδηγοί από την εμπορική αμαξοστοιχία, οι δύο μηχανοδηγοί της επιβατικής αμαξοστοιχίας και 4 άτομα προσωπικό κίνησης που βρίσκονταν στα βαγόνια.

Καταγγελία ΓΣΕΕ: Από το 2000 έχουν αγοραστεί τα ανενεργά GPS που θα έσωζαν ζωές

Την έλλειψη συγχρόνων συστημάτων GPS από τον σιδηρόδρομο που θα έδειχναν που ακριβώς είναι κάθε τρένο πριν αυτά συγκρουστούν προκαλώντας την τραγωδία που ζούμε σήμερα, αποκάλυψε μιλώντας στο OPEN ο γραμματέας της ΓΣΕΕ, Νίκος Κιουτσούκης.

«Είναι διαχρονικό το έγκλημα με τα σιδηροδρομικά έργα» ανέφερε ο γραμματέας της ΓΣΕΕ και πρόσθεσε «να θυμίσω από το 1975 αγωνίζεται η χώρα μας να φτάσει ένα δίκτυο υψηλών ταχυτήτων, μέχρι δηλαδή 200χλμ, όταν σε άλλες χώρες παλεύουν για 500. Με μια διπλή γραμμή, άξονα ΠΑΘΕ, όπου δεν έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, ενώ τα σύγχρονα συστήματα GPS δεν έχουν τοποθετηθεί ακόμα, δεν λειτουργούν». Μάλιστα όπως αποκάλυψε «κάποια έχουν αγοραστεί πολύ πριν, από το 2000».

«Ο ΟΣΕ δεν έχει τα χρήματα που απαιτούνται για να συντηρεί το δίκτυό του»
Ο γραμματέας της ΓΣΕΕ επιπλέον ανέφερε ότι «δεν μπορώ να διανοηθώ ότι έχουμε τη μοναδική σιδηροδρομική εταιρεία μεταφορών ιδιωτικοποιημένη, τη μοναδική σιδηροδρομική εταιρεία επισκευών ιδιωτικοποιημένη, και ότι ο ΟΣΕ δεν έχει τα χρήματα που απαιτούνται για να συντηρεί το δίκτυό του. Δεν είναι σημερινό φαινόμενο, είναι διαχρονικό και η ευθύνη όλων των κυβερνήσεων ήταν αυτή».

Επιπλέον, υπογράμμισε ότι «τα χρήματα τα οποία έχουν δαπανηθεί είναι παρά πολλά. Για παράδειγμα, στη Γαλλία έχουν δαπανηθεί 5 δισ. ενώ εδώ πάνω από 15 δισεκατομμύρια έχουν ξοδευτεί και δεν έχουμε σιδηρόδρομο».

Προειδοποίηση από τις (7/2) - «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται»

Τρεις εβδομάδες πριν το τραγικό δυστύχημα με την σύγκρουση των δυο τρένων στα Τέμπη, οι σιδηροδρομικοί κατήγγειλαν ως επικίνδυνες τις συνθήκες που επικρατούσαν στα δρομολόγια.

«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις» κατήγγειλαν προ τριών εβδομάδων οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο εγκαλώντας τους αρμοδίους για όσα οφείλουν να κάνουν και δεν κάνουν για την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών και δυστυχώς χθες βράδυ επιβεβαιώθηκαν τραγικά.

«Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό», κατήγγειλαν σε ανακοίνωσή τους με ημερομηνία 07-02-2023, τρεις μόλις εβδομάδες πριν τη χθεσινοβραδινή, θανατηφόρα σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη

Στην ίδια ανακοίνωση – καταγγελία αναφέρονται σε δύο πρόσφατα ατυχήματα τα οποία όπως σημειώνουν «προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το συνάδελφο Μηχανοδηγό αλλά και τους επιβάτες».

Σύμφωνα με τις προειδοποιήσεις των σιδηροδρομικοών της ΔΕΣΚ: «Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό» και κατήγγειλαν τους αρμοδίους ότι «αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος».

Οι σιδηροδρομικοί αναφέρονται επίσης σε ΟΣΕ και Hellenic Train κατηγορώντας τις δύο εταιρείες ότι «αλληλο – μεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δεν φταίει… Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο και εμείς φταίει και ο Χατζηπετρής…!!!»

Οικονόμου: Έχει ξεκινήσει η έρευνα για να αποσαφηνιστούν οι συνθήκες

Δήλωση έξω από το Μέγαρο Μαξίμου από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο σχετικά με τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.

«Εκφράζουμε τη βαθύτατη οδύνη μας για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Πρόκειται για μια ανείπωτη τραγωδία. Η σκέψη μας βρίσκεται στους συγγενείς των θυμάτων, των αγνοουμένων και των τραυματιών. Αυτή τη στιγμή προτεραιότητα είναι η περίθαλψη των τραυματιών, ο εντοπισμός και η αναζήτηση των αγνοουμένων μέσα στα συντρίμμια και η ψυχολογική στήριξη των συγγενών των θυμάτων με ψυχολόγους που μεταβαίνουν στη Λάρισα.

Για τον σκοπό αυτό από την πρώτη στιγμή κινητοποιήθηκε το σύνολο του κρατικού μηχανισμού και πάνω από 500 στελέχη επιχειρούν ανά τομέα ευθύνης τους στο πεδίο. Εκεί βρίσκονται και οι ηγεσίες των Υπουργείων Υγείας και Μεταφορών. Ενώ από τη πρώτη στιγμή αρμόδιοι Υπουργοί βρέθηκαν στο συντονιστικό κέντρο της Πολιτικής Προστασίας. Στον τόπο της τραγωδίας μεταβαίνει ο Πρωθυπουργός.

Για τα αίτια του δυστυχήματος έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα από τις αρμόδιες αρχές προκειμένου να αποσαφηνιστούν οι συνθήκες υπό τις οποίες συνέβη να βρεθούν στην ίδια γραμμή επί πολλά χιλιόμετρα δύο τραίνα που κινούνταν σε αντίθετη κατεύθυνση» ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σε δήλωσή του έξω από το Μέγαρο Μαξίμου, μετά την τραγωδία στα Τέμπη με τη σύγκρουση των τρένων, την ώρα που ο απολογισμός έχει φτάσει στους 38 νεκρούς.

Η υποστελεχωμένη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είχε προειδοποιήσει

Η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου έχει επανειλημμένα κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις παραλείψεις στον ΟΣΕ που είναι ο διαχειριστής του σιδηροδρομικού δικτύου και τη Hellenic Train που έχει αναλάβει τη συντήρησή του. Το ίδιο έχει γίνει και από την πλευρά της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ (ΠΕΠΕ).

Ειδικά η υπόθεση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων έχει ειδικό βάρος. Η ΡΑΣ αποτελεί το ρυθμιστικό φορέα των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, σύμφωνα με το άρθρο 28 του ν.3891/2010. Βασική της αρμοδιότητα είναι η εποπτεία της λειτουργίας της σιδηροδρομικής αγοράς με κανόνες ανταγωνισμού, διασφαλίζοντας την ισότιμη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση σε υποδομές και υπηρεσίες σιδηροδρομικών μεταφορών.

Η ΡΑΣ παρακολουθεί την σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου, Οδηγία 2012/34, και εισηγείται το κατάλληλο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο για τη δημιουργία υγειούς σιδηροδρομικής αγοράς στην Ελλάδα.

Επιλαμβάνεται επί αναφορών, καταγγελιών και προσφυγών αιτούντων που, ενδεχομένως, έχουν υποστεί άδικη ή διακριτική μεταχείριση εναντίον αποφάσεων του Διαχειριστή Υποδομής, των Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων και των Φορέων Εκμετάλλευσης Εγκαταστάσεων και Παρόχων Υπηρεσιών προς τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και επιβάλλει διοικητικές κυρώσεις σε περιπτώσεις παραβάσεων της σχετικής με τις αρμοδιότητές της σιδηροδρομικής νομοθεσίας.

Πόσα άτομα απασχολεί αυτή η σημαντική Αρχή; Μόλις 21! Παρόλα αυτά η ΡΑΣ, ακόμα και υποστελεχωμένη, κάνει ό,τι μπορεί για να εξακριβώσει τις αδυναμίες του σιδηροδρομικού δικτύου με συνεχείς ελέγχους και να δώσει λύσεις. Μεταξύ άλλων η Αρχή έχει εντοπίσει τα εξής:

  • Το δίκτυο δεν είναι ορθώς συντηρημένο και το τροχαίο υλικό (δηλαδή τα τρένα και οι μηχανές) είναι πεπαλαιωμένο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν βλάβες και σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις.
  • Παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και κυρίως σε κλειδούχους, μηχανοδηγούς και σταθμάρχες σε σταθμούς με αποτέλεσμα να υπάρχουν σταθμοί χωρίς προσωπικό. Επίσης, υπάρχει έλλειψη σε καλά εκπαιδευμένους φύλακες, καθώς έχει αναλάβει τη φύλαξη των σταθμών πρόσφατα νέα εταιρεία security.
  • Υπάρχουν προβλήματα στην πληροφόρηση του επιβατικού κοινού σχετικά με την πορεία των δρομολογίων.

Θρήνος στα νοσοκομεία της Λάρισας - Σπαρακτικές στιγμές με συγγενείς

Σπαρακτικές στιγμές εκτυλίσσονται στο νοσοκομείο της Λάρισας όπου συγγενείς έχουν σπεύσει να αναγνωρίσουν τους νεκρούς από το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στη Τέμπη.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε η προϊστάμενη της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Λάρισα, Ρουμπίνη Λεονταρή, οι περισσότερες σοροί έχουν μία πολύ άσχημη εικόνα καθώς κάποιες από αυτές είναι απανθρακωμένες.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Alpha, η διαδικασία αυτή εξαιτίας της δυσκολίας αναγνώρισης θα καθυστερήσει από ώρες έως και ημέρες, ενώ δεν αποκλείεται σε ορισμένες περιπτώσεις να γίνει και με DNA. Ο λόγος είναι ότι θέλουν να είναι σίγουροι και να βοηθήσουν τους ανθρώπους που θα σπεύσουν να λάβουν μέρος σε αυτή τη διαδικασία γιατί θα είναι κάτι πάρα πολύ δύκολο καθώς τα περισσότερα από τα θύματα είναι νεαρής ηλικίας, κάτω των 30 ετών.

Οι άνθρωποι που έχουν κληθεί να αναγνωρίσουν τα θύματα τις περισσότερες περιπτώσεις είναι οι γονείς τους και τα αδέλφια τους.

Τρία νοσοκομεία που σηκώνουν το βάρος της νοσηλείας. Αυτά είναι: το γενικό νοσοκομείο της Λάρισας, το πανεπιστημιακό νοσοκομείο της Λάρισας και το γενικό νοσοκομείο Κατερίνης.