Για πολύ καιρό ο ισλαμιστής Τούρκος Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν επέμενε πίσω από τις κλειστές πόρτες στις συναντήσεις του με τους εκάστοτε Έλληνες πρωθυπουργούς σε δύο θέματα: στην λειτουργία του Ισλαμικού τεμένους στον Βοτανικό και στην αποκατάσταση της φθοράς των τζαμιών στο Μοναστηράκι των Αθηνών και στην Θεσσαλονίκη.
Το Ισλαμικό τέμενος ιδρύθηκε, το προεδρικό διάταγμα λειτουργίας του εξεδόθη, το διοικητικό συμβούλιό του διορίσθη, ενώ η Ελλάς κατέστησε προς όλους τους εμπλεκομένους σαφές ότι αυτό δεν συνιστά ικανοποίηση αιτήματος της Τουρκίας. Η Ελλάς δεν αναγνωρίζει στην Άγκυρα το δικαίωμα της εκπροσωπήσεως όλων των μουσουλμάνων που ζούν στην Ελλάδα, μολονότι εκείνη διακαώς το επιθυμεί. Το αυτό ισχύει και για τις φθορές στα τεμένη, οι οποίες αποκατεστάθησαν από το Υπουργείο Πολιτισμού στο πλαίσιο του σεβασμού της πολιτιστικής κληρονομίας.
Στην προχθεσινή συνάντηση του Έλληνος Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του Τούρκου Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν στην Νέα Υόρκη όμως εσημειώθη μία διπλή μεταβολή. Και εκ μέρους των Τούρκων και εκ μέρους ημών. Μετά την ήττα στην απόπειρα ελέγχου του τεμένους στον Βοτανικό ο Ερντογάν επανήλθε καταθέτοντας ένα «συμβολικό» αίτημα: ζήτησε την επαναλειτουργία των τζαμιών στο Μοναστηράκι και του Γενί Τζαμί στην Θεσσαλονίκη, κατά την διάρκεια της ισλαμικής θρησκευτικής εορτής μπαιράμ. (Στην Θράκη εορτάζεται δύο φορές: ως σεκέρ μπαιράμ και ως κουρμπάν μπαιράμ.) Η τουρκική πλευρά ζήτησε μάλιστα στις επαφές να παραχωρηθεί το Γενί Τζαμί στον «Σύλλογο Τούρκων Θεσσαλονίκης» που έχει ιδρύσει το εκεί τουρκικό Προξενείο. Το αίτημα του Ερντογάν δεν είναι αθώο: Προθυμοποιούμενος να αποστέλλει ιμάμηδες από την Τουρκία για να ιερουργήσουν εκείνες τις ημέρες, θέλει στην πραγματικότητα να διεισδύσει στους μουσουλμάνους-γκιουλενιστές που διέφυγαν από την Τουρκία και εγκατεστάθησαν μονίμως στην Θεσσαλονίκη. Με τελικό στόχο να διαλύσει τους πυρήνες και να συλλάβει τους ηγέτες τους.
Η δεύτερη μεταβολή που εσημειώθη εκ μέρους «ημών» στην συνάντηση Μητσοτάκη – Ερντογάν είναι ότι παραδόξως η Κυβέρνησις συζητεί την επαναλειτουργία του τεμένους στην Θεσσαλονίκη και την θεωρεί στην διπλωματική ζυγαριά ζήτημα ισοδύναμο με την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης! Δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας προχθές το βράδυ στην ΕΡΤ: «Συζητήσαμε και θέματα συμβόλων, όπως η επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Οι Τούρκοι έθεσαν ζήτημα ανάδειξης συμβόλων της οθωμανικής πολιτιστικής κληρονομιάς όπως τα τζαμιά των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης. Ίσως πιο ώριμο είναι το ζήτημα της Θεσσαλονίκης».
Οι πληροφορίες της «Εστίας» αναφέρουν ότι η Ελλάς δεν απεδέχθη το αίτημα αλλά και δεν το απέρριψε όμως όπως έπραττε στο παρελθόν. Η απάντησις που εδόθη, και οι γείτονες αξιολόγησαν θετικά, ήταν θα «δούμε». Άριστοι γνώστες των ισλαμικών πραγμάτων αλλά και του γεωπολιτικού παιγνιδιού που κρύβεται πίσω από αυτά επισημαίνουν στην «Εστία» το εξής: είναι άλλο πράγμα να κάνει άνοιγμα η Ελλάς στους μουσουλμάνους της Ελλάδος κάθε εθνικότητος λειτουργώντας συμβολικά το τζαμί με ιμάμη της επιλογής της (και πάντως όχι Τούρκο) στο μπαιράμ, και άλλο να δέχεται η Ελλάς ως διμερές ελληνοτουρκικό θέμα την επαναλειτουργία του τεμένους Γενί Τζαμί της Θεσσαλονίκης με ιμάμη επιλογής της Αγκύρας. Το πρώτο είναι εθνικώς ανεκτό. Το δεύτερο μακροπρόθεσμα εθνικώς ολέθριο. Αν επιτραπεί στην Τουρκία να εμφανίζεται ως ο πάτρων όλων των μουσουλμάνων της χώρας, δεν θα αργήσουμε να γυρίσουμε στο 1914: τότε που η Τουρκία ως οθωμανική διοίκησις επέτυχε με την Συνθήκη των Αθηνών την σύσταση θέσεως αρχιμουφτή (όπως ο δικός μας Αρχιεπίσκοπος) για όλους τους μουσουλμάνους της χώρας. Αμφισβητώντας τον χριστιανικό χαρακτήρα της πατρίδος μας.
Πηγή: ΕΣΤΙΑ