Back to top

Σε εξέλιξη το ΚΥΣΕΑ - Αποφάσεις για F-16 και Γαλλικές φρεγάτες

23/04/2018 - 19:40

Πολύ σημαντική η συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, που βρίσκεται σε εξέλιξη, και αφορά το θέμα του εκσυγχρονισμού των F-16 το οποίο βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας, αλλά και την άμεση ενίσχυση του ΠΝ με φρεγάτες από την Γαλλία.

Όπως όλα δείχνουν σ΄ αυτή τη συνεδρίαση το θέμα του εκσυγχρονισμού των 85 αεροσκαφών  F-16 της ΠΑ αναμένεται να τελειώσει σήμερα.

Στην ίδια συνεδρίαση θα συζητηθεί το θέμα της ενοικίασης αλλά και της πιθανότητας αγοράς φρεγατών από τη Γαλλία και τέλος θα κλείσει και η συμφωνία για την υποστήριξη ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων.

Οι Αμερικανοί έχουν δώσει διορία μέχρι τις 30 Απριλίου για να προχωρήσει η ελληνική κυβέρνηση στον εκσυγχρονισμό των F-16 με τις προσφερόμενες σήμερα τιμές.

Έχει αποφασίστει η αναβάθμιση των 85 πιο σύγχρονων F-16 που έχει η Πολεμική Αεροπορία (πρόκειται για 55 αεροσκάφη F-16 Block 52+ και 30 μαχητικά τύπου F-16 Block 52+ Advanced), τα οποία θα εκσυγχρονιστούν στην πιο νέα έκδοση Viper.

Το κόστος της συγκεκριμένης προμήθειας αναμένεται να φτάσει το 1,1 δισ. ευρώ.

Στο Πεντάγωνο θεωρούν ότι στην τελική τιμή θα συμπεριληφθεί και το πρόγραμμα Follow On Support ώστε τα εκσυγχρονισμένα μαχητικά αεροσκάφη να έχουν υψηλή διαθεσιμότητα και για τα επόμενα χρόνια διότι δεν αρκεί μόνο ο εκσυγχρονισμός αλλά και είναι πάντα έτοιμα προς χρήση.

Σύμφωνα με τα όσα διαρρέονται (ραντάρ APG-68(V)9, υπολογιστής αποστολής MMC 5000 και οθόνες MFD) θα τοποθετηθούν στα 38 F-16 Block50 και στα 32 F-16 Block 30 προκειμένου να έρθουν στο επίπεδο F-16 block 52+ Soft 6.5.

Είναι άγνωστο εάν το κόστος για τις εργασίες αυτές περιλαμβάνεται στη σύμβαση για την αναβάθμιση ή πρόκειται για ξεχωριστό κόστος που θα καλυφθεί με άλλα κονδύλια, που… δεν υπάρχουν και αυτά.

Εφόσον τώρα  το πρόγραμμα ξεκινήσει το 2018, πιθανότατα προς τα τέλη  θα έχει διάρκεια 8-10 χρόνια, δηλαδή το πέρας ολοκλήρωσης τοποθετείται στην περίοδο 2026-2028 όταν βέβαια η τουρκική Αεροπορία θα διαθέτει τουλάχιστον τα μισά από τα F-35A και πιθανόν ικανό αριθμό από τα TFX το πρώτο εκ των οποίων προγραμματίζεται να κάνει την πρώτη του πτήση το 2023.

Πιο ειδικά ως προς τους χρόνους η  ανάπτυξη της αναβαθμισμένης διαμόρφωσης θα ξεκινήσει στα τέλη του 2019 και θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2020 εάν όλα πάνε καλά βέβαια και το πρόγραμμα ανάπτυξης δε σημειώσει καθυστέρηση (άλλωστε ΔΕΝ υπάρχει πρόγραμμα αναβάθμισης διεθνώς που να μην έχει συναντήσει καθυστέρηση στην ανάπτυξή του) ενώ τα πρώτα αεροσκάφη θα μπουν  στην ΕΑΒ για την εγκατάσταση των συλλογών αναβίβασης δυνατοτήτων  στα τέλη του 2020 με αρχές του 2021.

Η πιστοποίηση του λογισμικού αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2022, καθώς οι παραδόσεις των 6 πρώτων συλλογών αναμένονται στις αρχές του 2021 (απαιτείται χρόνος 24 μηνών από τη στιγμή της παραγγελίας μέχρι την παράδοση της συλλογής, συνεπώς οι παραπάνω χρόνοι είναι συνάρτηση του πότε θα υπογραφή η σύμβαση και θα ενεργοποιηθεί η LOA).

Αποπληρωμές

Για το χρονοδιάγραμμα πληρωμών των  1,52 δισ.$ προβλέπει την καταβολή περίπου  820 εκατ. $ εντός τριών ετών, δηλαδή την περίοδο 2018-2020.

Η λύση αυτή προκρίθηκε για λόγους συμπίεσης του κόστους.

Συγκεκριμένα, απαιτείται η παραγγελία του συνόλου των συστημάτων και συσκευών της αναβάθμισης προκειμένου να επιτευχθούν οι καλύτερες δυνατές τιμές από τους υποκατασκευαστές και προμηθευτές τόσο της Lockheed Martin όσο και της αμερικανικής Αεροπορίας (Οικονομίες Κλίμακας).

Επιπλέον, δεδομένου ότι η ανάπτυξη και οι δοκιμαστικές πτήσεις του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν εντός των πρώτων δύο ετών, απαιτείται η καταβολή του συνόλου του κόστους των συγκεκριμένων εργασιών, ενώ το κόστος προετοιμασίας της ΕΑΒ και το κόστος πραγματοποίησης της εγκατάστασης των πρωτοτύπων συστημάτων και συσκευών θα γίνει εντός των πρώτων τριών ετών.

Εννοείται πως σε περίπτωση δραστικής αλλαγής του χρονοδιαγράμματος πληρωμών το πρόγραμμα δεν θα μπορεί να υλοποιηθεί τόσο από την αμερικανική Αεροπορία όσο και από την Lockheed Martin.

Στη διάρκεια των διαβουλεύσεων συζητήθηκε και το θέμα της περαιτέρω μείωσης του κόστους, αλλά και τρόποι ελάφρυνσης της επιβάρυνσης του Ελληνικού Δημοσίου.

Αυτό κατά ένα μέρος μπορεί να γίνει με την  αφαίρεση από τη σύμβαση των λεγόμενων εγγυητικών κονδυλίων πράξης (ΕΚΠ)  που ανέρχονται στα  100 με 120 εκατ. $, τα οποία περιλαμβάνονται σε κάθε LOA της αμερικανικής Κυβέρνησης για την περίπτωση που ακυρωθεί η συμφωνία από την εκάστοτε χώρα.

Το ποσό αυτό μπορεί να μην καταβληθεί και αντί αυτού να υποβληθεί ανάλογης εγγυητικής επιστολής για το συγκεκριμένο ποσό.

Το ΚΥΣΕΑ αναμένεται να λάβει απόφαση και για την προμήθεια υλικών για τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη Mirage των οποίων η διαθεσιμότητα είναι χαμηλή, κυρίως λόγω έλλειψης ανταλλακτικών. Οι Γάλλοι έχουν προτείνει αναβάθμιση των Mirage 2000 και 2000-5, όμως το κόστος ανέρχεται στα 860 εκατ. ευρώ και θεωρείται απαγορευτικό με δεδομένα τα διαθέσιμα κονδύλια.

Η Αθήνα θέλει να υπογράψει με το Παρίσι σύμβαση Follow On Support ώστε να έχει διαθέσιμα όσο το δυνατόν περισσότερα Mirage 2000-5, τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα.

Tα γαλλικά αεροσκάφη μπορούν να μεταφέρουν τους πυραύλους cruise τύπου Scalp που έχει στο οπλοστάσιό της η Πολεμική Αεροπορία, το μοναδικό στρατηγικό όπλο των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων.

O λόγος είναι απλός: Με την έλευση των τουρκικών F-35 οι Scalp θα είναι μόνη πραγματική αποτρεπτική απειλή για την Τουρκία καθώς είναι κάτι που η Άγκυρα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει.

Το Μέγαρο Μαξίμου και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος έδωσαν εντολή στις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών να υποβάλουν επίσημο αίτημα στη Γαλλία για την απόκτηση δύο φρεγατών τύπου Fremm μέσω χρονομίσθωσης (leasing).