Πολλά έχουν γραφτεί για το εξωφρενικό πρόγραμμα αναβάθμισης ή αναπαλαίωσης των μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας με τελευταίο επεισόδιο τα όσα δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Π.Καμμένος σε τηλεοπτική εκπομπή για το κόστος του προγράμματος, όπου υποστήριξε ότι μπορεί και να γίνει και... δωρεάν ως βοήθεια των ΗΠΑ μετά από σχετική απόφαση του Κογκρέσου και θα είναι μικρότερο από 1,1 δισ. ευρώ!
Η απόφαση είναι να γίνει λίφτινγκ στα μαχητικά των εκδόσεων F-16 Block 50, συνολικά 40 μονάδες, που είχε αγοράσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη το 1992-1993 και στα F-16 Block 52 Plus που είχε αγοράσει η κυβέρνηση Σημίτη το 1999, συνολικά 60 μονάδες (50 συν 10 της option), δηλαδή 100 αεροσκάφη.
Από αυτές τις εκδόσεις F-16 Block 50 και F-16 Block 52 Plus έχουν μείνει 93 μαχητικά αεροσκάφη, τα υπόλοιπα καταστράφηκαν λόγω ατυχημάτων. Αυτά θα εκσυγχρονιστούν στο αρχικό συμβόλαιο.
Πόσο θα κοστίσει ο εκσυγχρονισμός τους; Το ολιγότερο 1,8 δισ. δολ. Αυτές είναι οι τιμές που έδωσε η DSCA μεσοσταθμικά ανά αεροσκάφος (20 εκατ. δολ.), αυτές οι τιμές θα ισχύσουν ότι και να λέει ο υπουργός Εθνικής Αμυνας.
Εκτός αν δεν βάλουν ραντάρ AESA στα μαχητικά, πράγμα αδύνατον, γιατί υποτίθεται ότι ο εκσυγχρονισμός γίνεται ακριβώς για να βάλουν ραντάρ AESA και να έχουν πλεονέκτημα έναντι των τουρκικών F-16.
Για τα F-35, ούτε κουβέντα, κανείς δεν υποστηρίζει στα σοβαρά ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί ένα F-35A από ένα εκσυγχρονισμένο/αναπαλαιωμένο F-16V.
Ολες οι ελπίδες, υποστηρικτών και πολέμιων της αναβάθμισης/αναπαλαίωσης, βρίσκονται στο να γίνει ένα θαύμα και να μην παραδοθούν στην Τουρκία τα F-35A την ερχόμενη άνοιξη.
Βλέπουμε λοιπόν ότι τα άλλα δύο Block των F-16, το αρχικό 30 και το έσχατο F-16 Advanced δεν περιλαμβάνονται στο άμεσο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού.