Ποια ήταν η μορφή του Ιερού των Μεγάλων Θεών της Σαμοθράκης; Ποια μνημεία περιέβαλλαν το περίφημο άγαλμα της φτερωτής Νίκης;
Φως στη μορφολογία του Ιερού των Μεγάλων Θεών της Σαμοθράκης επιχείρησαν να ρίξουν οι εργασίες που ολοκληρώθηκαν πριν από λίγο καιρό στο νησί.
Οι φετινές ανασκαφές, οι οποίες διενεργήθηκαν από το πανεπιστήμιο Emory της Ατλάντα αλλά και το Ινστιτούτο Καλών Τεχνών του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης υπό την αιγίδα της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα, επικεντρώθηκαν σε όλα τα μνημεία που περιέβαλλαν το μνημείο της περίφημης φτερωτής Νίκης της Σαμοθράκης, του μοναδικού αγάλματος το οποίο από το 1884 κοσμεί τις αίθουσες του Μουσείου του Λούβρου. Δηλαδή στη Στοά, στον Περίβολο της Νίκης αλλά και στο Θέατρο.
Ιδίως η ανασκαφή στο Θέατρο επέτρεψε να αναδειχθούν εκ νέου ορισμένα αρχιτεκτονικά στοιχεία που είχαν έρθει στο φως στη διάρκεια της μεγάλης γαλλοτσεχικής ανασκαφής το 1923, όπως την περίμετρο της ορχήστρας, τις οκτώ σειρές εδωλίων, τις τέσσερις κλίμακες αλλά και τη θέση του διαζώματος.
Η Στοά
Ακόμη ήρθαν στο φως τμήματα εδωλίων από ζωηρό κόκκινο ρυόλιθο και λευκό ασβεστόλιθο αλλά και τα κατάλοιπα ενός μεγάλου πήλινου αγωγού διαμέτρου περίπου 0,25 μ., ο οποίος έτρεχε κάτω από το δάπεδο του διαζώματος.
Η Στοά του Ιερού, σύμφωνα με τους αρχαιολόγους, διακρίνεται τόσο για την κλίμακά της, περίπου 104 μ. σε μήκος, όσο και για το υλικό της, επειδή είναι το μόνο μεγάλο μνημείο του Ιερού που έχει κατασκευαστεί αποκλειστικά από τοπικό ασβεστόλιθο προερχόμενο από το λατομείο του Ακρωτηρίου κοντά στη σημερινή Καμαριώτισσα.
Μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό ότι το κτίριο έχει να επιδείξει ένα πλήθος αρχιτεκτονικών στοιχείων: έως σήμερα έχουν βρεθεί περισσότερα από 1.700 ασβεστολιθικά αρχιτεκτονικά μέλη, 1.000 πήλινα θραύσματα από το σύστημα της στέγης και πολυάριθμα θραύσματα από τη διακόσμηση των εσωτερικών τοίχων.
Το πιο εντυπωσιακό από τα κτίσματα όμως αναμφίβολα ήταν το Μνημείο της Νίκης της Σαμοθράκης, αφού εκεί εκτός του δωρικού κίονα με το μνημείο του Φιλίππου Ε’ υπήρχαν επίσης πολλά ακόμη μικρότερα μνημεία κατασκευασμένα από διάφορους τύπους μαρμάρου.
Από τη
Γιώτα Βαζούρα