Υγρασία, ομίχλη πυκνή και από τους δρόμους και τα δρομάκια, νωρίς το πρωί να ξεφυτρώνουν δεκάδες ποδήλατα με τους αναβάτες τους να τρέχουν βιαστικά για τις δουλειές τους. Δεν πρόκειται για πόλη της Κεντρικής Ευρώπης, αλλά για την Καρδίτσα.
Το ποδήλατο για την Καρδίτσα είναι κομμάτι της παράδοσής της, της φυσιογνωμία της. Σήμερα, στον δήμο Καρδίτσας το δομημένο δίκτυο των ποδηλατοδρόμων έχει μήκος 7300 μ. στον αστικό ιστό και άλλα 10.500 μέτρα περιαστικό δίκτυο αποτελούμενο από τον ποδηλατόδρομο που συνδέει την πόλη με το δημοτικό διαμέρισμα του Παλαιοκλησίου μήκους 7 χιλιομέτρων και τον περαστικό ποδηλατόδρομο που έχει μήκος 3,5 χιλιόμετρα, μια διαδρομή κατάλληλη για βόλτες με φίλους και την οικογένεια.
Ο περιαστικός ποδηλατόδρομος, ξεκινά από το ύψος του Σιδηροδρομικού Σταθμού και μέσω μιας θαυμάσιας διαδρομής -Υδατόπυργος, περιοχή Αγ. Μηνά, Ανάχωμα- καταλήγει στο δάσος της Παπαράντζας και το μεγαλύτερο τμήμα της είναι μέσα στο φυσικό περιβάλλον.
Η δημοτική Αρχή μέσω του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης προωθεί την επέκταση του αστικού δικτύου κατά 700 μέτρα με νέο ποδηλατόδρομο στην οδό Ηρ. Πολυτεχνείου, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Η πόλη της Καρδίτσας διαθέτει και ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα αυτόματης μίσθωσης ποδηλάτων στην Ελλάδα. Το σύστημα, σύμφωνα με τη δημοτική αρχή, είναι διαθέσιμο σε όλους, μόνιμους κατοίκους και επισκέπτες. Με τη χρήση της ηλεκτρονικής κάρτας easybike , ο καθένας μπορεί να παραλάβει ένα ποδήλατο σε ελάχιστα δευτερόλεπτα και να το χρησιμοποιήσει για όσο χρόνο επιθυμεί, επιστρέφοντας το στη συνέχεια σε οποιονδήποτε από τους σταθμούς μίσθωσης.
Στην Καρδίτσα, χωρίς υπερβολή δεν υπάρχει σπίτι χωρίς ποδήλατο και στις περισσότερες περιπτώσεις, κάθε μέλος της οικογένειας έχει το δικό του και μολονότι είναι δύσκολο να προσδιορίσει κανείς επακριβώς, πόσα ποδήλατα κυκλοφορούν στην πόλη ένας αριθμός 15.000 με 20.000 δεν θα ήταν καθόλου υπερβολικός.
Πέρα από τα σύγχρονα ποδήλατα, ο επισκέπτης θα εντυπωσιαστεί διαπιστώνοντας ότι κυκλοφορούν ακόμα πολλά παλαιά ποδήλατα, τα οποία συνήθως κληρονομήθηκαν από τον πατέρα ή τον παππού . Πρόκειται για ποδήλατα μεγάλα και βαριά (γνωστά και ως «νταλίκες»). Πολλά από αυτά, βρίσκονται σε άριστη κατάσταση, έχουν χειρόφρενο και κόντρα, και μερικά από αυτά διαθέτουν καρεκλάκι στο πάνω μέρος του σκελετού για να μπορούν να μεταφέρουν μικρά παιδιά. Υπάρχουν ακόμα και επαγγελματίες που ειδικεύονται στην αναπαλαίωση τέτοιων παλιών ποδηλάτων, κάνοντάς το με πολύ μεράκι.
Οι πιο γνωστές μάρκες, τις οποίες βλέπουμε ακόμη και σήμερα, είναι τα Βίσμαρκ, τα Ρουαγιάλ και τα Γκόρεγκ. Τα ποδήλατα αυτά χρησιμοποιήθηκαν από το 1960 και μετά ως μεταφορικό μέσο για τη μετάβαση των κατοίκων στην εργασία τους. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τα παλιά αυτά ποδήλατα είχαν άδεια κυκλοφορίας και έφεραν στο πίσω μέρος τον απαραίτητο αριθμό.
Στα τέλη της δεκαετίες του '60, κυκλοφορούν στην Καρδίτσα ανδρικά ποδήλατα, αλλά και γυναικεία, πιο ελαφριά. Η μετακίνηση μαθητών από τα κοντινά χωριά προς τα σχολεία της πόλης γίνεται μ' αυτά, ενώ τα Σαββατοκύριακα ομάδες νέων παιδιών έκαναν τη βόλτα τους στο άλσος της Παπαράντζας και πολλές φορές μέχρι το εργοστάσιο της ΔΕΗ.
Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος Καρδίτσας Φώτης Αλεξάκοςτόνισε σχετικά: «Η Καρδίτσα είναι η πόλη του ποδηλάτου διαθέτοντας το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και τους περισσότερους ενεργούς ποδηλάτες που χρησιμοποιούν καθημερινά και σχεδόν αποκλειστικά το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Το ποδήλατο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το παρελθόν, το παρόν, αλλά και το μέλλον της πόλης, είναι κομμάτι της ζωής κάθε Καρδιτσιώτη. Ως Δημοτική Αρχή, είμαστε και θα συνεχίσουμε να είμαστε σταθερά προσηλωμένοι στον στόχο της προώθησης της χρήσης του ποδηλάτου υλοποιώντας δράσεις και πολιτικές και δρομολογώντας έργα και παρεμβάσεις προς αυτήν την κατεύθυνση».