Πάνω από 413 θάνατοι καταγράφηκαν στην θάλασσα στην Ελλάδα το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας. Ο αριθμός αυτός παρουσίασε αύξηση, καθώς το 2017 οι νεκροί ανέρχονταν σε 357.
Ως προς τα αίτια των θανάτων στη θάλασσα, που οι περισσότεροι καταγράφονται σε ηλικιωμένους και κυρίως τις μεσημβρινές ώρες, ο ένας στους τέσσερις οφείλεται αμιγώς σε πνιγμό ενώ στις υπόλοιπες σε παθολογικά αίτια.
Σύμφωνα με την οργάνωση Safe Water Sports, ο πνιγμός είναι η δεύτερη κύρια αιτία θανάτου για τα παιδιά από τη βρεφική ηλικία έως 18 ετών, ενώ υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο 50.000 Ευρωπαίοι πολίτες τραυματίζονται συμμετέχοντας σε θαλάσσια σπορ και σε δραστηριότητες με σκάφη.
Το υπουργείο Ναυτιλίας έχει προχωρήσει ήδη σε ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου με πιο αυστηρούς κανόνες για τις επιχειρήσεις των θαλασσίων σπορ, ενώ προβλέπονται νέες πιο ενισχυμένες προϋποθέσεις αδειοδότησης, εκπαίδευσης, απαραίτητου εξοπλισμού και εφοδίων στις λουτρικές εγκαταστάσεις καθώς και υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε παραλίες.
«Στην Ελλάδα πρέπει οι άνθρωποι»
«Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, με 13.676 χιλιόμετρα ακτογραμμής, για να μπορούν οι άνθρωποι να απολαμβάνουν της χαρές της θάλασσας, πρέπει να ξέρουν και πώς να συμπεριφέρονται όταν είναι στο νερό. Να ξέρουν κολύμβηση και, να έχουν κυκλοφοριακή αγωγή όταν κυβερνούν ή επιβαίνουν σε σκάφος αναψυχής» ανέφερε χαρακτηριστικά στην ομιλία του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης, ο οποίος αναφέρθηκε στην ασφάλεια στη θάλασσα αλλά και στην υλοποίηση δράσεων για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και κυρίως των μαθητών.
«Με το Προεδρικό Διάταγμα 31/2018 καθορίσαμε τα των Σχολών Ναυαγοσωστικής Εκπαίδευσης, και τα της έκδοσης άδειας ναυαγοσώστη. Προβλέπονται νέες πιο ενισχυμένες προϋποθέσεις αδειοδότησης, εκπαίδευσης, απαραίτητου εξοπλισμού και εφοδίων στις λουτρικές εγκαταστάσεις καθώς και υποχρεωτική πρόσληψη ναυαγοσώστη σε παραλίες» δήλωσε ο υπουργός.
Πρόσθεσε επίσης ότι εκσυγχρονίστηκε το άρθρο 20 του Γενικού Κανονισμού Λιμένων γύρω από τα ταχύπλοα σκάφη και τα άλλα θαλάσσια μέσα αναψυχής.
Τόνισε ότι οι αλλαγές αφορούν στις απαιτήσεις ασφαλείας, στις προϋποθέσεις λειτουργίας, στις τεχνικές προδιαγραφές για τα σκάφη έλξης, στις προϋποθέσεις και στα απαραίτητα προσόντα για τη χορήγηση αδειών εκμίσθωσης θαλασσίων μέσων αναψυχής, στις συνθήκες απαγόρευσης χρήσης τους και τις κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης των νέων κανόνων.
Η εκδήλωση έγινε παρουσία μαθητών της 5ης τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά και ο υπουργός Ναυτιλίας μετά το πέρας της εκδήλωσης, συνομίλησε με τα παιδιά για το πρόγραμμα που έχει εκπονήσει η Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας σε συνεργασία με τη μη κερδοσκοπική οργάνωση Safe Water Sports που έχει τίτλο «Προσέχω – Μαθαίνω – Νοιάζομαι».
Οι παρουσιάσεις που γίνονται είναι διαδραστικά εικονικά σενάρια σε παραλίες και θάλασσες. Ενημερώνονται έτσι τα παιδιά σταδιακά και κλιμακωτά, για την σωστή συμπεριφορά στη θάλασσα και την ασφαλή διενέργεια θαλάσσιων σπορ.
Ο κ.Κουβέλης ευχαρίστησε τους μαθητές του 5ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά και τις δασκάλες τους, καθώς και τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος για τις προσπάθειες που καταβάλλουν για την προώθηση του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος που όπως ανέφερε θα πρέπει να αγκαλιαστεί και από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς όπως και από όλους μας.
«Δεν δικαιούμαστε να έχουμε κάθε χρόνο νεκρούς και τραυματίες στις θάλασσες»
«Δεν δικαιούμαστε να μετράμε κάθε χρόνο νεκρούς και τραυματίες στις θάλασσες. Η θάλασσα, η όμορφή θάλασσά μας, μας προσφέρει τη δυνατότητας να τη χαιρόμαστε, χωρίς απώλειες, χωρίς τραύματα και να αναγνωρίζουμε ότι το περιβάλλον, όταν το σεβόμαστε στις ποικίλες εκφάνσεις τους είναι ένα σημαντικό αγαθό. Και αυτό το αγαθό απλόχερα η φύση το έχει προσφέρει στην Ελλάδα» ανέφερε.
«Η κοινή πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας και του Safe Water Sports να θεσπιστεί η Εθνική Ημέρα Πρόληψης Θαλάσσιων Ατυχημάτων και Πνιγμών, είναι πιστεύω μια μεγάλη ευκαιρία να αναδείξουμε τον πρωταγωνιστικό ρόλο της χώρας μας, σε παγκόσμιο επίπεδο, στην ασφάλεια στο νερό και τη θάλασσα. Το παράδειγμά μας μπορούν να ακολουθήσουν και άλλες χώρες, ώστε η ημέρα αυτή να γίνει Παγκόσμια, γεγονός που θα συμβάλει ουσιαστικά στην ευαισθητοποίηση όλων και στην εκπαίδευση – ενημέρωση των παιδιών και των νέων», τόνισε από την πλευρά του ο πρόεδρος της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Safe Water Sports ο Παναγιώτης Πασχαλάκης.
Ακολούθησε η παρουσίαση του προγράμματος στους μαθητές, με την ειδική εκπαιδευτική βαλίτσα παιχνίδι, από στελέχη του Safe Water Sports.
Πως ξεκίνησε η πρωτοβουλία της μη-κερδοσκοπική οργάνωσης Safe Water Sports-
Η πρωτοβουλία ξεκίνησε με αφορμή ένα τραγικό γεγονός που συνέβη το καλοκαίρι του 2014 στη Μύκονο που είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο ενός 10χρονου παιδιού, του Μιχαήλ Πασχαλάκη.
Το Safe Water Sports επιδιώκει τη συστηματική και συνεχή ενεργοποίηση όλων των δυνάμενων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα με στόχο την οργάνωση, τον εκσυγχρονισμό και την ενίσχυση των πολιτικών ασφάλειας και της ισχύουσας νομοθεσίας.
«Έχω εμπιστοσύνη στην ελληνική δικαιοσύνη» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της οργάνωσης Παναγιώτης Πασχαλάκης με αφορμή τη δίκη που διεξάγεται την Πέμπτη στη Σύρο για το τραγικό ατύχημα το 2014 στη Μύκονο που κόστισε τη ζωή του παιδιού του.
Κατηγορούμενοι σε βαθμό κακουργήματος (υπ΄ αριθ 97/2018 βούλευμα) είναι οι δύο ιδιοκτήτες της επιχείρησης εκμίσθωσης θαλασσίων σπορ και μέσων αναψυχής, καθώς και ο οδηγός του ταχύπλοου.