Back to top

Πατριάρχης Ρουμανίας: Αν δεν υπήρχε η Ανάσταση των νεκρών, η ζωή θα περιοριζόταν σε έναν βιολογικό ορίζοντα

11/04/2025 - 20:49

«Το φως και η χαρά της Ανάστασης του Χριστού δίνουν νόημα στην παγκόσμια ιστορία της ανθρωπότητας και όλης της δημιουργίας, γιατί την κατευθύνει προς την αιώνια ζωή και έναν νέο ουρανό και μια νέα γη», αναφέρει μεταξύ άλλων στο μήνυμά του για το Πάσχα 2025 ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ρουμανίας κ.κ. Δανιήλ. «Αν δεν υπήρχε η ανάσταση των νεκρών, η ανθρώπινη ζωή, ως λογικό, ελεύθερο και στοργικό ον, θα περιοριζόταν σε έναν περιορισμένο βιολογικό ορίζοντα, που καταλήγει στον τάφο», υπογράμμισε ο Μακαριώτατος, και πρόσθεσε: «Χωρίς ανάσταση, ως νίκη επί της αμαρτίας και του θανάτου, όλα τα ιδανικά της ανθρωπότητας για αλήθεια, δικαιοσύνη, καλοσύνη και ελεήμονα αγάπη παραμένουν χωρίς αιώνια υποστήριξη και χωρίς υπαρξιακό νόημα». Ο Μακαριώτατος ερμηνεύοντας το νόημα της Ανάστασης για την εν Χριστώ ζωή αναφέρθηκε σε τέσσερα σημεία: 

Αρχικά η έννοια της Ανάστασης για τους ανθρώπους είναι πνευματική. Ο Κύριος Ιησούς Χριστός, μέσω του Ευαγγελίου Του, καλεί τους ανθρώπους πρώτα στην ανάσταση της ψυχής από τον θάνατο που προκαλείται από τις αμαρτίες : « ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ὁ τὸν λόγον μου ἀκούων καὶ πιστεύων τῷ πέμψαντί με ἔχει ζωὴν αἰώνιον, καὶ εἰς κρίσιν οὐκ ἔρχεται, ἀλλὰ μεταβέβηκεν ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωήν» ( Ιωάννης 5:24). Επομένως, η ανάσταση των ανθρώπων δεν προορίζεται μόνο για μια μελλοντική εποχή, στο τέλος αυτού του κόσμου, αλλά συμβαίνει τώρα στις ψυχές εκείνων που ακούν και λαμβάνουν τον Λόγο του Θεού: « ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ἔρχεται ὥρα, καὶ νῦν ἐστιν, ὅτε οἱ νεκροὶ ἀκούσονται τῆς φωνῆς τοῦ υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, καὶ οἱ ἀκούσαντες ζήσονται·» ( Ιωάννης 5:25).

 Η δεύτερη έννοια της Ανάστασης για τον άνθρωπο είναι βιολογική ή φυσική. Με την ανάσταση του Λαζάρου, ο Κύριος Ιησούς Χριστός αποκαλύπτει στην αδερφή του, Μάρθα, την αλήθεια ότι η ψυχή του ανθρώπου που πιστεύει στον Χριστό παραμένει αιώνια ζωντανή, ακόμα κι αν το σώμα του πεθάνει. Με αυτή την έννοια, ο Κύριος Ιησούς λέει: «εἶπεν αὐτῇ ὁ Ἰησοῦς· ἐγώ εἰμι ἡ ἀνάστασις καὶ ἡ ζωή.ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ, κἂν ἀποθάνῃ, ζήσεται· καὶ πᾶς ὁ ζῶν καὶ πιστεύων εἰς ἐμὲ οὐ μὴ ἀποθάνῃ εἰς τὸν αἰῶνα. πιστεύεις τοῦτο;» ( Ιωάννης 11:25-26).

Η εσχατολογική έννοια της Ανάστασης. Η Ανάσταση του Χριστού δεν είναι η επιστροφή στη γήινη, βιολογική ή φυσική ζωή, αλλά η είσοδος σε έναν νέο τρόπο ύπαρξης, άγνωστο στους ανθρώπους. Ο «Χριστός ανέστη εκ νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας». Το φως και η χαρά της Ανάστασης του Χριστού δίνουν νόημα στην παγκόσμια ιστορία της ανθρωπότητας και όλης της δημιουργίας, γιατί την κατευθύνει προς την αιώνια ζωή «καὶ εἶδον οὐρανὸν καινὸν καὶ γῆν καινήν· ὁ γὰρ πρῶτος οὐρανὸς καὶ ἡ πρώτη γῆ ἀπῆλθον, καὶ ἡ θάλασσα οὐκ ἔστιν ἔτι» ( Αποκάλυψη 21:1). Στη δευτέρα παρουσία, οι άνθρωποι θα βιώσουν μια μετατόπιση από την ανθρώπινη, βιολογική, φθαρτή κατάσταση της ζωής σε μια άφθαρτη, πνευματικοποιημένη, μεταμορφωμένη κατάσταση του σώματος.

 Η Τελευταία ή Παγκόσμια Κρίση, η πνευματική αξιολόγηση της ζωής και της ελευθερίας όλων των ανθρώπων όλων των εποχών και των τόπων , σύμφωνα με το κριτήριο της ελεήμονας αγάπης προς όσους έχουν ανάγκη. Οι άνθρωποι που κατά τη διάρκεια της επίγειας ζωής τους ανταποκρίθηκαν στην ταπεινή και ελεήμονα αγάπη του Θεού θα είναι αιώνια ευτυχισμένοι, ενώ όσοι έχουν αρνηθεί ελεύθερα το κάλεσμα της φιλεύσπλαχνης ή γενναιόδωρης αγάπης του Θεού θα νιώσουν το πνευματικό κενό της άρνησης της αγάπης του Θεού. Όλα τα στάδια της ζωής κατευθύνονται προς την ανάσταση, ο χρόνος μας στη γη είναι χρόνος προετοιμασίας για ανάσταση, ο θάνατος δεν είναι το τελευταίο στάδιο της ζωής μας. Ο φυσικός θάνατος είναι μια μετάβαση στην ουράνια ζωή, και το μέλλον του ανθρώπου είναι η Βασιλεία του Θεού.

Τέλος, ο Μακαριώτατος απηύθυνε έκκληση, αυτές τις ημέρες “να δείξετε το φως της αληθινής πίστης και των καλών πράξεων όπου κι αν βρίσκεστε, μοιραζόμενοι με τους άλλους τη χαρά της Ανάστασης του Κυρίου μας Ιησού Χριστού”.