Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, χθες, παρέστη και μίλησε, στην Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή, κατά την τελετή απονομής υποτροφιών σε μεταπτυχιακούς φοιτητές με ομογενειακή καταγωγή, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Τιμώντας τούς Κωνσταντινουπολίτες Δασκάλους μας», το οποίο αποτελεί μία πρωτοβουλία του καταγομένου από την Πόλη Ιδρυτού και Προέδρου του Ομίλου People Cert, κ. Βύρωνος Νικολαΐδη. O Παναγιώτατος στην ομιλία του συνεχάρη τον κ. Νικολαΐδη για το πρόγραμμα, που πραγματοποιείται για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, και όλους τους συντελεστές της εκδήλωσης, και επεσήμανε:
“Έχει ισχυρό συμβολισμό το γεγονός ότι η τελετή αυτή πραγματοποιείται στην ιστορική Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή. Σε αυτήν χρεωστούμε, μεταξύ άλλων πολλών, την αναζωογόνηση της παιδείας μας μετά την Άλωση, χάρις και στη διαρκή στήριξη του πολυτίμου αυτού πνευματικού αγαθού εκ μέρους της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας.
Νοιώθουμε ιδιαίτερη συγκίνηση που τιμώνται σήμερα, με θεσμοθέτηση και χορήγηση υποτροφίας στο όνομά τους, τρεις αείμνηστοι καθηγητές των ομογενειακών μας σχολείων: ο Βασίλειος Κασαπίδης, ο Δημήτριος Παντελάρας, που διετέλεσαν και δικοί μας διδάσκαλοι, και η καθηγήτρια Αρίστη Κιμιατζή, και οι τρεις εκπρόσωποι των φυσικών επιστημών. Μεγάλη ικανοποίηση και υπερηφάνεια αισθανόμαστε για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές που έλαβαν τις υποτροφίες και την τιμητική διάκριση με απόφαση της Επιτροπής Αξιολόγησης του Προγράμματος Υποτροφιών, υπό την Προεδρίαν του Ελλογιμωτάτου Καθηγητού του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κυρίου Γεωργίου Δουκίδη.
Η σημερινή εκδήλωση είναι μία εορτή της παιδείας. Η ελληνική αρχαιότης ώριζε την παιδεία ως «περιαγωγήν» της ψυχής προς το αγαθόν (Πλάτωνος, Πολιτεία, 518d), ως αναφορά όχι σε αυτό που είναι, αλλά σε ο,τι οφείλει να είναι ο άνθρωπος. Και αυτό το «δέον» περιελάμβανε και συνεχίζει και σήμερα να εμπεριέχη, γνώση επιστημονική αλλά και αξίες που συγκροτούν τον «ανθρωπισμό» του ανθρώπου. Γνωρίζουμε σήμερα ότι πιο εύκολη είναι η απόκτηση επιστημονικών γνώσεων παρά η ηθική και πνευματική καλλιέργεια και μόρφωση. Υπάρχει ο Einstein της φυσικής, αλλά όχι της ελευθερίας και της ευθύνης!
Ορθώς λοιπόν η αγωγή της νέας γενεάς χαρακτηρίζεται ως ένα από τα δυσκολώτερα προβλήματα που καλείται να λύση ο άνθρωπος. Και στη βάση αυτή, κατανοούμε το σθένος και το ψυχικό μεγαλείο εκείνων που αγωνίσθηκαν για την παιδεία του Γένους, με στέρεη τη βεβαιότητα ότι η θύραθεν και η κατά Χριστόν παιδεία αποτελούν αδιάσπαστη ενότητα, ότι αλληλοπεριχωρούνται και αλληλοεμπλουτίζονται.”