Ο νέος νόμος που κάνει λόγο μόνο για εβραϊκό έθνος-κράτος στο Ισραήλ μπορεί να ψηφίστηκε λίγο μετά τα μέσα Ιουλίου, ωστόσο οι αντιδράσεις εναντίον του συνεχίζονται με σφοδρότητα. Μειονοτικές πληθυσμιακές ομάδες που ζουν στη χώρα αισθάνονται εξαιρετικά αδικημένες. Για παράδειγμα οι περίπου 140.000 Δρούζοι του Ισραήλ. Ένας από αυτούς είναι και ο 20χρονος Αμίντ Χάσον, που είναι μεν Ισραηλινός, αλλά δεν είναι Εβραίος και έχει ως μητρική γλώσσα τα αραβικά. Όπως λέει, ο νέος νόμος τον υποβαθμίζει σε πολίτη δεύτερης κατηγορίας.
«Είναι πολύ σκληρός νόμος. Δεν μπορώ να τον δεχτώ. Υπηρέτησα στον ισραηλινό στρατό στη Χεβρώνα. Τώρα δεν έχω πια τα ίδια δικαιώματα. Εάν, για παράδειγμα, διεκδικήσω μια θέση σε κάποια εταιρεία, την οποία διεκδικεί κι ένας Εβραίος, εγώ θα είμαι σε δεύτερη μοίρα», διαμαρτύρεται ο Αμίντ Χάσον.
Παρότι αυτό που υποστηρίζει ο νεαρός Ισραηλινός δεν προβλέπεται στο κείμενο του επίμαχου νόμου, οι μειονότητες του Ισραήλ αισθάνονται ότι έχουν υποβιβαστεί έναντι της εβραϊκής πλειοψηφίας. Αυτό υποστηρίζει και ο Άχμεντ Τίμπι, ο οποίος εκπροσωπεί στο ισραηλινό κοινοβούλιο, την Κνεσέτ, τα περίπου 1,8 εκατομμύρια άτομα που αριθμεί η αραβική μειονότητα. «Εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν νόμο που άπτεται των θεμελιωδών δικαιωμάτων, και προβλέπει ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες πολιτών. Η μία είναι οι Εβραίοι με πλήρη δικαιώματα και οι άλλοι είναι οι μη Εβραίοι, κυρίως Άραβες, χωρίς δικαιώματα. Σαν να ήμασταν μετανάστες», λέει ο ισραηλινός βουλευτής.
Οι χριστιανικές εκκλησίες στην Εγγύς Ανατολή διαμαρτυρήθηκαν ηχηρά κατά του νέου νόμου ενώ αντιδράσεις υπήρξαν και από την εβραϊκή πλειοψηφία –μεταξύ άλλων από τον ισραηλινό Ρεουβέν Ρίβλιν.
Το διακύβευμα είναι ο χαρακτήρας του κράτους, τόνισε ο ισραηλινός ακτιβιστής υπέρ της ειρήνης Γιαρίβ Οπενχάιμερ προ ημερών στο πλαίσιο διαδήλωσης κατά του επίμαχου νόμου στο Τελ Αβίβ. «Είμαι πεπεισμένος ότι το Ισραήλ μπορεί να είναι τόσο εβραϊκό όσο και δημοκρατικό. Ξαφνικά (σ.σ. με αυτόν τον νόμο) παύουμε να είμαστε δημοκρατία –τουλάχιστον δεν είμαστε για όλους. Υπάρχει δημοκρατία για τον εβραϊκό πληθυσμό αλλά όχι για τις μειονότητες. Το ζητούμενο εδώ δεν είναι απλά και μόνο ο νόμος, αλλά το κεντρικό ερώτημα που τίθεται είναι: τι είναι το Ισραήλ;», υπογράμμισε ο Γιαρίβ Οπενχάιμερ.
Την ώρα που οι διαμαρτυρίες κατά του νέου νόμου συνεχίζονται, το 60% των ερωτηθέντων μιας δημοσκόπησης τάχθηκαν υπέρ της αλλαγής του νόμου με τρόπο που να διασφαλίζεται η ισοτιμία όλων των πληθυσμιακών ομάδων που συμβιούν στο Ισραήλ. Ο κυβερνητικός συνασπισμός πάντως προς το παρόν δεν επιδεικνύει διάθεση υποχώρησης.
Τιμ Άσμαν / Άρης Καλτιριμτζής