Back to top

Τα βάλανε με τις ΗΠΑ στην συνάντηση των μουσουλμάνων ηγετών

13/12/2017 - 18:07
Οι Παλαιστίνιοι δεν δέχονται πλέον τις ΗΠΑ ως διαμεσολαβητές είπε ο παλαιστίνιος ηγέτης Μαχμούτ Αμπας στη σύνοδο κορυφής
Ο πρόεδρος της Παλαιστίνης απαιτεί από τον ΟΗΕ να αναλάβει την ειρηνευτική διαδικασία μετά την αναγνώριση της Ιερουσαλήμ από τον Trump ως πρωτεύουσα του Ισραήλ
 
Στην ισχυρότερη δημόσια δήλωσή του από την ανακοίνωση του Trump την περασμένη εβδομάδα, ο Abbas χαρακτήρισε την κίνηση ως "έγκλημα" που απειλούσε την παγκόσμια ειρήνη. Ζήτησε από τα Ηνωμένα Έθνη να αναλάβουν την ειρηνευτική διαδικασία, καθώς η Ουάσιγκτον δεν ήταν πλέον "κατάλληλη" για το έργο αυτό 
Ο Αμπάς μίλησε στη συνάντηση κορυφής του Οργανισμού Ισλαμικής Συνεργασίας στην Κωνσταντινούπολη, όπου τα μέλη κλήθηκαν να αναγνωρίσουν ένα παλαιστινιακό κράτος μέσα σε ισχυρές καταδίκες τόσο των ΗΠΑ όσο και του Ισραήλ.
"Η Ιερουσαλήμ είναι και θα είναι για πάντα η πρωτεύουσα του παλαιστινιακού κράτους", δήλωσε ο Αμπάς στους αντιπροσώπους. "Δεν δεχόμαστε από τώρα και πέρα ​​κανένα ρόλο των Ηνωμένων Πολιτειών στην πολιτική διαδικασία. Επειδή είναι εντελώς προκατειλημμένο προς το Ισραήλ. "
 
 
Γιατί αναγνωρίζει την Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσα του Ισραήλ 
 
 
Από όλα τα θέματα που βρίσκονται στο κέντρο της διαρκούς σύγκρουσης μεταξύ του Ισραήλ και των Παλαιστινίων, κανένα δεν είναι τόσο ευαίσθητο  όσο το καθεστώς της Ιερουσαλήμ. Η ιερή πόλη βρίσκεται στο επίκεντρο των ειρηνευτικών προσπαθειών εδώ και δεκαετίες.
Πριν από εβδομήντα χρόνια, όταν ο ΟΗΕ ψήφισε να χωρίσει την Παλαιστίνη σε εβραϊκά και αραβικά κράτη, η Ιερουσαλήμ ορίστηκε ως ξεχωριστή οντότητα υπό διεθνή εποπτεία. Στον πόλεμο του 1948 διαιρέθηκε, όπως το Βερολίνο στον ψυχρό πόλεμο, στους δυτικούς και ανατολικούς τομείς υπό τον έλεγχο του Ισραήλ και της Ιορδανίας αντιστοίχως. Δεκαοκτώ χρόνια αργότερα, τον Ιούνιο του 1967, το Ισραήλ κατέλαβε την ανατολική πλευρά, επέκτεινε τα όρια της πόλης - πράξη που ποτέ δεν αναγνωρίστηκε διεθνώς.
Το Ισραήλ περιγράφει την πόλη, με τους εβραϊκούς, μουσουλμανικούς και χριστιανικούς ιερούς τόπους, ως "ενωμένη και αιώνια" πρωτεύουσα. 
Από την πλευρά τους, οι Παλαιστίνιοι λένε ότι η Ανατολική Ιερουσαλήμ πρέπει να είναι η πρωτεύουσα ενός μελλοντικού ανεξάρτητου παλαιστινιακού κράτους. Η αδιαμφισβήτητη διεθνής άποψη, που έγινε δεκτή από όλες τις προηγούμενες αμερικανικές διοικήσεις, είναι ότι το καθεστώς της πόλης πρέπει να αντιμετωπιστεί σε ειρηνευτικές διαπραγματεύσεις.
Αναγνωρίζοντας ότι η Ιερουσαλήμ ως η πρωτεύουσα του Ισραήλ θέτει τις ΗΠΑ εκτός  με τον υπόλοιπο κόσμο και νομιμοποιεί την κατασκευή ισραηλινών οικισμών στην ανατολή - θεωρείται παράνομη σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
 
 
Επίσης, κατά τη συνάντηση αυτή ήταν ο βασιλιάς Αμπντουλάχ της Ιορδανίας, ο πρόεδρος του Λιβάνου, ο Μισέλ Αούν, οι εμίρηδες  του Κατάρ και του Κουβέιτ και ο ιρανός πρόεδρος Χασάν Ρουχάνι, ο οποίος κάλεσε όλα τα μουσουλμανικά έθνη να ενωθούν για να υπερασπιστούν τα δικαιώματα των Παλαιστινίων.
 
 
Τη σύνοδο κορυφής άνοιξε ο πρόεδρος της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος θεωρεί τον εαυτό του οτι έχει ασχοληθεί με το θέμα της παλαιστινιακής υπόθεσης. Ελπίζει να ενώσει τους μουσουλμάνους ηγέτες σε μια σκληρή τελική δήλωση για τη συνάντηση.
 
Ο Ερντογάν ζήτησε την επιτάχυνση της αναγνώρισης της Παλαιστίνης από διεθνή θεσμικά όργανα, καταγγέλλοντας την κίνηση των ΗΠΑ ως παράνομη και προκλητική «κόκκινη γραμμή» για τους μουσουλμάνους, χαρακτηρίζοντας το Ισραήλ ως ένα «τρομοκρατικό» κράτος.
 
 
Σε σχόλια που απευθύνονται σαφώς στη Σαουδική Αραβία, ο Ρουχάι ανέφερε ότι ο μόνος λόγος που ο Τράμπ τολμούσε να αναγνωρίσει την Ιερουσαλήμ ως πρωτεύουσα του Ισραήλ ήταν επειδή ορισμένοι στην περιοχή επιζητούσαν να δημιουργήσουν δεσμούς με το Ισραήλ.
 
Οι παρατηρήσεις του Ρουχάνι - και η ανάδειξη των χωρών που βρίσκονται πιο κοντά στο Ιράν στη σύνοδο κορυφής - υποδεικνύουν ότι υπάρχει κίνδυνος το επίμαχο ζήτημα της Ιερουσαλήμ να απορροφηθεί από την κλιμάκωση της αντιπαράθεσης μεταξύ Ριάντ και Τεχεράνης.
 
 
Οι αναλυτές εξέφρασαν αμφιβολίες σχετικά με το αν η ηγεσία της Τουρκίας θα μπορούσε να γεφυρώσει κενά στη μουσουλμανική πολιτική κοινότητα, η οποία χωρίζεται κατά μήκος των σειρών Σιιτών και Σουνιτών.
 
Η συνάντηση πάντως φάνηκε για τους Παλαιστινίους κατώτερη των περιστάσεων