Παρέμβαση για τη συμφωνία αναβάθμισης των 85 F-16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας αλλά και για την συζήτηση πρόσκτησης ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς έκανε ο επικεφαλής της Στρατιωτικής Επιτροπής της Ε.Ε., Στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος.
Διαβάστε την ανάρτηση του κ. Κωσταράκου:
Επειδή πολλά γράφονται για την πρόσφατα υπογραφείσα σύμβαση για την αναβάθμιση των αεροσκαφών F 16, νομίζω ότι όπως και στις φρεγάτες τα πράγματα είναι απλά:
-Τα F 16 πρέπει να αναβαθμιστούν γιατί αλλιώς θα τα πετάξουμε. Έχουν ζωή και τα χρειαζόμαστε μέχρι το 2050 τουλάχιστον. Τα χρειαζόμαστε στο μέγιστο δυνατό αριθμό.
Ο αριθμός των επιχειρησιακών αεροσκαφών έχει μεγάλη σημασία και ας μην είναι F 35.
Η αεροπορική ισχύς δεν εξαντλείται μόνο στα F 35.
Το F 16 είναι ένα καταπληκτικό αεροσκάφος που θα γίνει καλύτερο με την αναβάθμιση.
Εξ άλλου ο κύριος όγκος των αεροσκαφών της Τουρκικής αεροπορίας θα συνεχίσει να είναι (υποδεέστερα) αεροσκάφη F 16.
Σχετικά με τον αριθμό ξεκάθαρα πιστεύω ότι όσα αεροσκάφη F 16 θεωρεί η ΠΑ ότι πρέπει να αναβαθμιστούν, πρέπει να αναβαθμιστούν.
Ας πιστέψουμε επιτέλους τους πραγματικούς ειδικούς.
-Εφόσον η Τουρκία παραλάβει τελικά F 35 θα πρέπει και εμείς να αγοράσουμε κάποιο αριθμό για να αντισταθμιστεί η υπέροχη στον αέρα που τα F 35, όταν εμπλέκονται θα παρέχουν.
Η απόφαση της Τουρκίας μας ρυμουλκεί προς τα εκεί. Όταν μπορέσουμε και όταν βρούμε λεφτά και για όσα F 35 βρούμε λεφτά.
Νομίζω ότι κοστίζουν πάνω από 150 εκατ. δολ. έκαστο, ίσως κοντά στα 170 με 200 εκατ. έκαστο. Συνεπώς με το 1,1 δις δεν παίρναμε ούτε 6 αεροσκάφη η αλλιώς τα 20 F35 κοστίζουν 3,5 δισ δολ. Και όπως είπαμε οι αριθμοί των αεροσκαφών μετράνε. Θέλουμε αεροσκάφη στον αέρα. Κι ας μην είναι F 35.
-Τα δυο θέματα πρέπει να είναι μεταξύ τους ασύνδετα εκτός από το ότι τα λεφτά θα βγουν από την ίδια «τσέπη του φορολογούμενου» και εντάσσονται στην ίδια αμυντική προσπάθεια.
Δεν είναι ή το ένα ή το αλλά.
Και τα δυο πρέπει να υλοποιηθούν.
Όταν θα έχουμε λεφτά. Χωρίς το ένα να αποκλείει το αλλά. Με προτεραιότητα τα F 16 για άμεση υλοποίηση, και σταθερά στο μυαλό μας τα F 35 μόλις και όποτε μπορέσουμε και αποφασίσουμε.
-Το αν υπάρχουν λεφτά για τη μια ή και τις δυο απαιτήσεις ή που θα βρεθούν τα λεφτά αυτά, αυτό ξεφεύγει από το σκοπό που παρόντος κειμένου και το δικό μου γνωστικό πεδίο.
Πάντως θα πρέπει όλοι να καταλαβαίνουμε τα μεγέθη στα οποία αναφερόμαστε, ότι δηλαδή ενώ μια προσφορά ή δωρεά ή εισροή στα ταμεία της χώρας της τάξεως των 5 ή 10 εκατ ευρώ είναι εξαιρετικά σημαντική για τη χώρα και τις ΕΔ ή οποιοδήποτε άλλο σκοπό, στην πραγματικότητα αντιπροσωπεύει περίπου 3-5% του κόστους ενός μόνο αεροσκάφους τελευταίας γενεάς.
Τα παλαιότερα αεροσκάφη (F 16 ή Mirage) πωλούνται, αν σου επιτρέψει ο κατασκευαστής, 5-10 εκατ δολ έκαστο. Συνεπώς 10-15 παλαιά αεροσκάφη που θα πουληθούν θα μας επιτρέψουν να αγοράσουμε ένα τελευταίας γενεάς.
Δεν έχω ακριβή στοιχεία αλλά νομίζω ότι τα 100 F 35 που θα πάρει η Τουρκία κοστίζουν 17-20 δις δολάρια (περίπου 5-7 φορές ο ετήσιος αμυντικός μας προϋπολογισμός).
Περίπου το 10% του ετήσιου ΑΕΠ της χώρας μας. Όλοι τέλος ξέρουμε ότι οι δόσεις στήριξης που παίρνουμε κατά διαστήματα για την τόνωση ή στήριξη της οικονομίας μας (και μ αυτές λειτουργεί η χώρα) δεν ξεπερνούν τα 6-8 δισ. ευρώ.
-Το αν θα μας δώσουν δωρεάν αεροσκάφη οι ΗΠΑ αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων ή θα κρατήσουν ισορροπία με την Τουρκία δίνοντας δωρεάν και σε μας ενώ οι Τούρκοι πλήρωσαν, νομίζω ότι είναι στη σφαίρα της φαντασίας και του μύθου.
Για οποιοδήποτε οπλικό σύστημα, όχι μόνο για τα αεροσκάφη. Οποίος έχει λεφτά αγοράζει.
Εξάλλου γιατί οι υπόλοιποι σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ να πληρώσουν και η Ελλάδα να τα πάρει δωρεάν;
Το δωρεάν για καινούργια οπλικά συστήματά ειναι σε βάρος του Αμερικάνου φορολογούμενου που αυτός ο ίδιος θα πληρώσει την εταιρία κατασκευής για τα ελληνικά οπλικά συστήματά.
Δεν βλέπω καμία τέτοια τάση στην Αμερική του σήμερα.
Αλλά και στο παρελθόν στην εποχη της δωρεάν αμερικανικής βοήθειας τίποτα δεν ήταν καινούργιο ή τελευταίας γενεάς. Χρησιμοποιημένα ή αποθηκευμένα ή αποσυρόμενα ήταν όλα.
Ασφαλώς και ήταν χρήσιμα, απαραίτητα και είμαστε ευγνώμονες γι αυτά.
Αλλά δεν έβγαιναν από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου για να δοθούν σαν δωρεάν βοήθεια.
Όπως είδαμε στις μέρες μας ακόμα και οι οικονομικά και στρατιωτικά ασθενέστερες χώρες (όπως οι πρώην ανατολικές) αγοράζουν σήμερα παλαιότερα και φθηνότερα αεροσκάφη.
Αλλά πληρώνουν πάντα.
Οποιαδήποτε εξαίρεση επαληθεύει τον κανόνα και οφείλεται σε εξαιρετικές γεωπολιτικές εξελίξεις που εξυπηρετούν επειγόντως, πάντα και άμεσα την ασφάλεια και άμυνα των ΗΠΑ.
Η περίπτωσή μας δεν εντάσσεται σ αυτές.
-Κάθε σύγκριση ή αναφορά στο Ισραήλ νομίζω ότι δείχνει έλλειψη αντίληψης και κατανόησης της υπάρχουσας διεθνούς συγκυρίας.
Αλλά και έλλειψη πληροφόρησης γιατί το Ισραήλ ξοδεύει περίπου 8 φορές περισσότερα κονδύλια για την άμυνα του από ότι η Ελλάδα και παίρνει σε ετήσια βάση λίγο μεγαλύτερο ισόποσο από τον ελληνικό αμυντικό προϋπολογισμό σε δωρεάν βοήθεια από τις ΗΠΑ. Νομίζω ότι κάθε σύγκριση είναι εκτός πραγματικότητας και αφορά άλλα δεδομένα.
- Σε κάποιες περιπτώσεις, μια σύμμαχος χώρα παίρνει δωρεάν παλαιότερα αποσυρθέντα οπλικά συστήματά που έχουν αποδεσμευθεί από το Κογκρέσο (όπως έγινε με τα Ε/Π Chinook) , άλλα η αναβάθμιση και η επαναφορά τους στην ενεργό υπηρεσία και η μεταφορά τους από το χώρο απόσυρσης ή αποθήκευσης κοστίζει επίσης πολλά λεφτά που θα τα πληρώσει ο αποδέκτης. Και φυσικά είναι πάντα παλαιότερης τεχνολογίας και χρήσης.
-Τελικά οποίος πιστεύει ότι οι ΗΠΑ θα δώσουν δωρεάν βοήθεια σε οικονομικά ανεπτυγμένες χώρες (όπως η Ελλάδα), ακόμα και αν αυτές δοκιμάζονται από οικονομική κρίση, νομίζω ότι πρέπει να ερωτηθεί αν πιστεύει στον Άγιο Βασίλη.
Είναι ωραίο να το πιστεύεις αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει στην πραγματικότητα. Τίποτα δεν είναι πλέον δωρεάν. Ίσως ποτέ δεν ήταν.