
Προς «θερμό» καλοκαίρι φαίνεται πως οδεύουν η Ελλάδα και η Τουρκία μετά το αίτημα του ΑΔΜΗΕ στο υπουργείο Εξωτερικών για έκδοση Navtex προκειμένου να συνεχιστούν οι έρευνες στον βυθό ανατολικά της Κάσου και της Καρπάθου για την πόντιση του ηλεκτρικού καλωδίου Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ. Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί ουσιαστικά την επιστροφή των δύο ερευνητικών πλοίων στις έρευνες βυθού σχεδόν 40 ημέρες μετά το πάγωμα του έργου. Όπως μεταδίδει το Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων, η αντίδραση της Τουρκίας στις δραστηριότητες Ελλάδας- Κύπρου-Ισραήλ για το υποθαλάσσιο ηλεκτρικό καλώδιο ήταν σκληρή. Τουρκικές πηγές «ασφαλείας», μιλώντας στην φιλοκυβερνητική εφημερίδα Turkiye δήλωσαν πως: «τέτοια τετελεσμένα γεγονότα σίγουρα δε θα επιτραπούν». Όπως αναφέρει επίσης η εφημερίδα στο πλαίσιο του έργου «έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για την επιστροφή των ερευνητικών σκαφών στα διεθνή ύδατα στα ανατολικά της Κάσου και της Καρπάθου». Διπλωματικές πηγές της Τουρκίας ανέφεραν στην εφημερίδα Turkiye ότι «αυτές οι δραστηριότητες παραβιάζουν σαφώς το διεθνές δίκαιο και τους βασικούς κανόνες σχετικά με τις θαλάσσιες δικαιοδοσίες» και πως «τα μονομερή βήματα της Ελλάδας ήταν προκλητικά σε συνθήκες όπου τα όρια της υφαλοκρηπίδας και της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ) στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο δεν έχουν ακόμη καθοριστεί με κοινή συναίνεση». Μάλιστα οι ίδιες πηγές συνεχίζουν λέγοντας πως «η Άγκυρα έχει δηλώσει στο παρελθόν σε διεθνείς πλατφόρμες ότι τέτοιες δραστηριότητες είναι αντίθετες με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας και τις αρχές της καλής γειτονίας». Σημειώνεται ότι το αίτημα του ΑΔΜΗΕ προς το υπουργείο Εξωτερικών θα διαβιβαστεί ή έχει ήδη διαβιβαστεί στην Υδρογραφική υπηρεσία του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού του υπουργείου Εθνικής Άμυνας προκειμένου να καθοριστεί ο χάρτης των ερευνών στο πλαίσιο του οποίου θα κινηθούν τα ερευνητικά σκάφη. Σε κάθε περίπτωση το έργο φαίνεται πως μπαίνει ξανά σε τροχιά υλοποίησης μετά την συνεννόηση των ρυθμιστικών αρχών Ελλάδας-Κύπρου (ΡΑΑΕΥ ΡΑΕΚ) και του υπουργείου Περιβάλλοντος για να συνεχιστούν οι έρευνες που είχαν σταματήσει αιφνιδιαστικά στις 28 Φεβρουαρίου όταν η χώρα μας αποφάσισε να αναστείλει την καταβολή 36 εκατ. ευρώ που είναι η δόση που έπρεπε να καταβληθεί προς την Nexans (την εταιρεία που πραγματοποιεί τις έρευνες). Σημειώνεται ότι στο ανωτέρω ποσό δεν υπολογίζεται το κόστος της δίμηνης αδράνειας των πλοίων, το οποίο υπολογίζεται περί τα 20 εκατ. ευρώ. Η κατασκευάστρια εταιρεία του καλωδίου έχει διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις για τον GSI καθώς οι απαιτήσεις της για την συνέχιση του έργου ήταν εκείνες που πίεσαν την ελληνική πλευρά για την εξεύρεση άμεσης λύσης και ενώ έχουν μεσολαβήσει συνομιλίες μεταξύ Ελλάδας, Γαλλίας και Ισραήλ στο υψηλότερο πολιτικό επίπεδο που υπάρχει για την επανεκκίνηση του έργου και την στήριξή του από τους γεωπολιτικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει.
Τέλος σημειώνεται ότι οι διασφαλίσεις που έλαβε ο πρωθυπουργός από το πρόσφατο ταξίδι του στο Παρίσι με το Γάλλο πρόεδρο Μακρόν όσο και αντίστοιχα με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Νετανιάχου στο Τελ Αβίβ συνηγορούν προς αυτή την κατεύθυνση.