Επιταχύνει τις διαδικασίες για την υπογραφή προμήθειας 20 μαχητικών πέμπτης γενιάς F-35 το υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Σύμφωνα με τη Real News, εκφράζεται η αισιοδοξία ότι έως το τέλος του Μαΐου θα μπορεί να έχει υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ για την έναρξη του προγράμματος. Ήδη, δίπλα από το γραφείο του Αρχηγού ΓΕΑ, Δημοσθένη Γρηγοριάδη, έχει εγκατασταθεί το κλιμάκιο που είναι επιφορτισμένο με το πρόγραμμα του F-35 και «τρέχει» με ταχείς ρυθμούς τις διαδικασίες, κάτι που αναμένεται να αποτυπωθεί και στον χρόνο υπογραφής της σύμβασης. Το κόστος προμήθειας των 20 μαχητικών θα αγγίξει τα 2,4 δις. ευρώ. Η τιμή περιλαμβάνει εκτός από τα μαχητικά, την προμήθεια επιπλέον δύο κινητήρων, αλλά και δύο εξομοιωτών πτήσης, ταυτόχρονα με την υποστήριξη για 2+5 χρόνια μαζί με την εκπαίδευση ιπτάμενου και τεχνικού προσωπικού. Στην τιμή δεν περιλαμβάνονται τα οπλικά συστήματα, για τα οποία θα υπάρξει ξεχωριστή σύμβαση, με κύριο στόχο του υπουργείου την επίτευξη της ομοιοτυπίας. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία πιστοποίησης των πυραύλων Meteor, που χρησιμοποιούν τα Rafale.
Επίσης, στην τιμή δεν περιλαμβάνονται τα έργα που πρόκειται να γίνουν στην 117 Πτέρυγα Μάχης, στην Ανδραβίδα, που θα γίνει η φωλιά των F-35. Εκτός από τις υποδομές, όπως υπόστεγα και εξοπλισμός, προβλέπεται να ξηλωθεί η παλιά πίστα απογειώσεων και να δημιουργηθεί καινούρια.
Όπως έχει αναφέρει ο Νίκος Δένδιας σε συνέντευξή του, η Ελλάδα πρόκειται να προμηθευτεί τη νέα έκδοση του F-35, το Block 4, το οποίο βρίσκεται ακόμα σε στάδιο εξέλιξης. Πριν από λίγο καιρό ξεκίνησαν στις ΗΠΑ οι δοκιμές του πρωτότυπου F-35 με αριθμό ουραίου το AF-7, στη διαμόρφωση Technology Refresh 3 (TR-3). To TR-3 παρέχει την υπολογιστική ιπποδύναμη για την υποστήριξη των αναβαθμισμένων δυνατοτήτων που έχει ο τύπος Block 4 του F-35. Σε αυτές τις δυνατότητες συμπεριλαμβάνονται οι νέες σουίτες αισθητήρων, περισσότερα όπλα ακριβείας μεγάλης εμβέλειας, οι βελτιωμένες λειτουργίες ηλεκτρονικού πολέμου, πιο ισχυρή σύντηξη δεδομένων και αυξημένη διαλειτουργικότητα μεταξύ πλατφορμών. Αυτές οι δυνατότητες παρέχουν στο TR-3 πλεονέκτημα μάχης για να αναγνωρίζει, να παρακολουθεί, να εμπλέκεται και να επιβιώνει ενάντια σε προηγμένες αεροπορικές επίγειες επιθέσεις και κυβερνοαπειλές. Το TR-3 φέρει μεγάλη αναβάθμιση στην επεξεργαστική ισχύ του πυρήνα και στη χωρητικότητα μνήμης, γεγονός που θα επιτρέψει στο F-35 να «τρέχει» προηγμένο λογισμικό, γεμάτο με υπερσύγχρονες δυνατότητες πολεμικής μάχης, καθιστώντας το μια εξελιγμένη ιπτάμενη πλατφόρμα που διαμοιράζει πληροφορίες και ρόλους. Η Πολεμική Αεροπορία αναμένεται να παραλάβει τα πρώτα τέσσερα F-35 το 2028, με το σύνολο των παραδόσεων να ολοκληρώνεται το 2030. Σημειώνεται πως εκτός από αυτά τα 20 μαχητικά, η χώρα μας αναμένεται να κάνει και μια νέα ξεχωριστή παραγγελία για επιπλέον 20 F-35.
Εξελίξεις και με τις φρεγάτες Constellation
Ταυτόχρονα με τα F-35, εξελίξεις αναμένονται και όσον αφορά στο πρόγραμμα των υπερσύγχρονων αμερικανικών φρεγατών Constellation. Το κλιμάκιο που «τρέχει» τις σχετικές διαδικασίες, υπό την εποπτεία του ΓΕΕΘΑ, θα έχει ετοιμάσει πιο σύντομα από ό,τι αναμενόταν όλες τις λεπτομέρειες του προγράμματος. Η πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα δείχνει έντονο ενδιαφέρον για το πρόγραμμα, με τον ίδιο τον πρέσβη, Γιώργο Τσούνη να βρίσκεται σε ανοικτή γραμμή με τον Νίκο Δένδια για την προώθησή του. Μάλιστα, επίκειται και συνάντηση του εκπροσώπου του υπουργείου με τη διοίκηση της αμερικανικής ONEX, που είναι η ιδιοκτήτρια των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ώστε να συζητήσουν τις πρώτες λεπτομέρειες. Οι Constellation χαρακτηρίζονται ως φρεγάτες πέμπτης γενιάς, οι οποίες σχεδιάζονται για να συνεργάζονται με τα F-35 στον απόλυτο βαθμό και να αντιμετωπίζουν όλες τις σύγχρονες απειλές επί του πεδίου, όπως αυτές έχουν αναδειχθεί τόσο από τον πόλεμο στην Ουκρανία όσο και από την ένταση με τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Παράλληλα, μια καθυστέρηση που υπάρχει στο πρόγραμμα στις ΗΠΑ ανοίγει παράθυρο ευκαιρίας στην Ελλάδα, ώστε εκτός από τις ελληνικές φρεγάτες, να ναυπηγεί τμήματα ή και ολόκληρες Constellation για τις ΗΠΑ. Η αμερικανική νομοθεσία απαγορεύει τη ναυπήγηση πλοίων στο εξωτερικό. Όμως η ONEX είναι αμερικανική εταιρεία, που συνεργάζεται με τη Fincantieri, στην οποία ανήκει η US Fincantieri, που ναυπηγεί τις Constellation αλλά και τις φρεγάτες LCS και MMSC της Σαουδικής Αραβίας, στο Ουισκόνσιν. Και όπως συνέβη με τον αμερικανικό χρηματοδοτικό οργανισμό DFC, που χρειάστηκε νομοθετική ρύθμιση ώστε να χρηματοδοτήσει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, που είναι αμερικανικών συμφερόντων αλλά εκτός επικράτειας ΗΠΑ, έτσι μπορεί να γίνει και όσον αφορά στη ναυπήγηση και αμερικανικών φρεγατών. Το παράθυρο ευκαιρίας άνοιξε λόγω των πολλών πλοίων που ναυπηγούνται στο Ουισκόνσιν, όπου δεν υπάρχει χώρος και προσωπικό για να «τρέξει» εντός χρονοδιαγράμματος το πρόγραμμα των Constellation.