Του Κώστα Τσιτούνα
Το νέο παραλήρημα του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κατά της Ελλάδας και κατά του Κυριάκου Μητσοτάκη δείχνει ξεκάθαρα ότι ο Τούρκος πρόεδρος έχει μεγάλη ανάγκη να πουλήσει το αφήγημα του εξωτερικού εχθρού.
Δυστυχώς ο κ. Ερντογάν δεν έχει κάτι άλλο να πουλήσει ενόψει των εκλογών στη χώρα του παρά μόνον την ύπαρξη ενός εχθρού που απειλεί δήθεν τη χώρα του. Σε αυτό τον καμβά επιλέγει ως εχθρό του τον Κυριάκο Μητσοτάκη και όχι για παράδειγμα τον Εκρέμ Ιμάμογλου ή κάποιον από τους υπολοίπους υποψηφίους προέδρους της Τουρκίας. Το νέο του παραλήρημα έρχεται μετά το φιάσκο της επίσκεψης Μεβλούτ Τσαβούσογλου για τα F-16 στις ΗΠΑ.
Ο Τούρκος πρόεδρος, μιλώντας στα εγκαίνια εκπαιδευτικού ιδρύματος, έκανε ειδική αναφορά στον πρωθυπουργό, λέγοντας: «Κοίτα, Μητσοτάκη, μιλάς από δω κι από κει. Έχε υπόψη σου ότι οι Τρελοί Τούρκοι θα έρθουν αν επιχειρήσεις να κάνεις λάθος».
Παράλληλα, μίλησε ξανά για τον πύραυλο Tayfun, εξαπολύοντας νέες απειλές κατά της Ελλάδας. «Στην Ελλάδα λένε "η Τουρκία έφτιαξε έναν πύραυλο που τον αποκαλεί Tayfun. Τι θα γίνει αν χτυπήσει με αυτόν την Αθήνα;". Εμείς δεν έχουμε πρόβλημα, εσείς πρέπει να είστε έξυπνοι».
Δεν παρέλειψε δε να αναφερθεί ξανά στο παράλογο αίτημα για αποστρατιωτικοποίηση των νησιών, επισημαίνοντας πως «όσο εσύ τα εξοπλίζεις (σ.σ. εννοεί την Ελλάδα) εμείς θα μείνουμε με σταυρωμένα χέρια;».
Η αναζήτηση εξωτερικού εχθρού
Η ειδική αναφορά στον Έλληνα πρωθυπουργό έρχεται λίγες ώρες μετά την συνέντευξη του Κυριάκου Μητσοτάκη στον γνωστό δημοσιογράφο του CNN, Φαρίντ Ζακαρία στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός. Σχολιάζοντας τις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης προέβλεψε ότι «δεν θα πάμε σε πόλεμο με την Τουρκία, αλλά τα τελευταία τρία χρόνια βιώσαμε πολλές εντάσεις και όχι μόνο για το Καστελόριζο». «Θα πρέπει να μπορούμε να κάτσουμε με την Τουρκία ως λογικοί ενήλικες και να συζητήσουμε το θέμα της υφαλοκρηπίδας και των θαλασσίων ζωνών στο Αιγαίο. Το κάναμε επιτυχώς και με την Ιταλία και με την Αίγυπτο, με την Αλβανία θα παραπέμψουμε το ζήτημα στη Χάγη και αυτή θα αποφασίσει» υπογράμμισε.
Οι νέες απειλές έρχονται μετά το «πόλεμος γιοκ» του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Ο «νταής» Ερντογάν
Την ίδια ώρα ο Ερντογάν δεν έκρυψε τον εκνευρισμό του για το περιοδικό Economist και το οποίο στην τελευταία του έκδοση τον περιγράφει ως «νταή» που «οδηγεί την Τουρκία στην δικτατορία», ενώ παράλληλα βρήκε την ευκαιρία να επιτεθεί ξανά στην Ελλάδα για τον εξοπλισμό των νησιών.
Μετά την προσευχή της Παρασκευής, ο Τούρκος πρόεδρος είπε για το Economist: «Μπορεί το βρετανικό περιοδικό να καθορίσει την τύχη της Τουρκίας; Το έθνος μου είναι αυτό που την καθορίζει. Ό,τι λέει το έθνος μου, θα καθορίσει όσα συμβούν στην Τουρκία».
Σχολιάζοντας τα εξοπλιστικά της Ελλάδας, ο Ερντογάν δήλωσε: «Με τον εξοπλισμό των νησιών, κάνουν αντίθετα βήματα όσον αφορά τη Συνθήκη της Λωζάνης και άλλες συμφωνίες. Όσα δηλώνει ο Μητσοτάκης δεν αρκούν για να καθορίσουν την τύχη της περιοχής. Εμείς κάνουμε τα απαραίτητα και θα πούμε όσα πρέπει σε διεθνείς συναντήσεις, οι Έλληνες ας φροντίσουν τους εαυτούς τους».
Στο μεταξύ, μεγάλος φαίνεται ότι είναι ο εκνευρισμός στην Τουρκία μετά το άρθρο-καταπέλτης του Economist για τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, στο οποίο περιγράφεται ως «νταής» που «οδηγεί την Τουρκία στην δικτατορία».
Ο εκπρόσωπος Τύπου της τουρκικής προεδρίας, Φαχρετίν Αλτούν, χρειάστηκε συνολικά επτά αναρτήσεις στο Twitter για να απαντήσει σε όσα αναφέρονται στο άρθρο που δημοσιεύθηκε λίγες ώρες μετά την χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα για τις επιδιώξεις της Τουρκίας συνάντηση Τσαβούσογλου-Μπλίνκνεν στην Ουάσινγκτον το βράδυ της Τετάρτης.
Ο εκπρόσωπος Τύπου της τουρκικής προεδρίας χρησιμοποιεί, μάλιστα, βαρείς χαρακτηρισμούς για τον Economist κάνοντας λόγο για «πνευματικά τεμπέλικης, βαρετή και σκόπιμα αδαή απεικόνιση της Τουρκίας».
«Φαίνεται ότι αισθάνονται υποχρεωμένοι να ανακοινώσουν το τέλος της τουρκικής δημοκρατίας μέσα από κλισέ, παραπληροφόρηση και κραυγαλέα προπαγάνδα» προσθέτει ο Αλτούν.
Ο Τούρκος εκπρόσωπος υποστηρίζει ότι το άρθρο γράφτηκε για να αυξηθούν οι πωλήσεις του Economist σημειώνοντας σε ειρωνικό τόνο «τους συγχαίρουμε για «τις ευφυείς τεχνικές μάρκετινγκ». «Ωστόσο θα πρέπει να θυμίσουμε στους αναγνώστες του ότι αυτό είναι αποτέλεσμα δημοσιογραφίας που στόχο έχει να προκαλέσει εντυπώσεις που βασίζεται σε φτηνή προπαγάνδα και παραπληροφόρηση».