Back to top

Δέκα χρόνια Μουσείο Ακρόπολης και η Καρυάτιδα λείπει...

20/06/2019 - 10:57

Δέκα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα και η εικόνα της Καρυάτιδας που εξακολουθεί να λείπει δημιουργεί θλίψη. Τόσα χρόνια μετά τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν έχουν επιστρέψει ακόμα στην θέση τους, παρά την διεθνή κινητοποίηση.

«Είναι ιδιαίτερη χαρά για το Μουσείο Ακρόπολης το ότι γιορτάζει τα δέκατα γενέθλιά του», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρός του, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής, με αφορμή τη σημερινή επέτειο των δέκα χρόνων λειτουργίας του. Ένα μουσείο που έχει αγαπηθεί πολύ, όπως δείχνουν οι 14.500.000 Έλληνες και ξένοι που πέρασαν το κατώφλι του και θαύμασαν τα εκθέματά του όλα αυτά τα χρόνια. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι από 1 Ιουνίου 2018 έως 31 Μαΐου 2019 το επισκέφτηκαν περισσότεροι από 1.803.000 άνθρωποι, από τους οποίους περίπου 25% ήταν Έλληνες, 18% Αμερικανοί, 7% ως 8% Γάλλοι και Βρετανοί, ενώ 5% ήταν από Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία και από άλλες χώρες.

«Το μουσείο διέγραψε μια πορεία η οποία καθορίζει και την υπόλοιπη διαδρομή του. Ο βασικός στόχος του, από τότε που άνοιξε, ήταν οι επισκέπτες του και προς αυτή την κατεύθυνση κυρίως εργάστηκε», συμπλήρωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παντερμαλής, επισημαίνοντας: «Στόχος μας είναι να δώσουμε με τον καλύτερο τρόπο πληροφόρηση για τα αριστουργήματα της Ακρόπολης του 6ου και 5ου αι. π. Χ., να ανανεώσουμε το διεθνές ενδιαφέρον για την αρχαία ελληνική τέχνη και να περιγράψουμε το πρόβλημα που υπάρχει με το Βρετανικό Μουσείο. Επίσης, σε πολύ μεγάλο βαθμό προχωρήσαμε στην εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών, έτσι ώστε ο επισκέπτης να μπορεί να θαυμάζει τα αυθεντικά έργα και παράλληλα να βλέπει πώς ήταν όταν πρωτοστήθηκαν στην Ακρόπολη, σύμφωνα με την έρευνα που κάνουμε. Γιατί μετά από 2.500 χρόνια φυσικά ταλαιπωρήθηκαν αφάνταστα». Τέλος, όπως υπογράμμισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, «από την Παρασκευή 21 Ιουνίου ανοίγει ένας νέος όροφος του Μουσείου με την επιτόπια ανασκαφή, όπου οι επισκέπτες μπορούν να έχουν μια μοναδική αίσθηση για μια αθηναϊκή γειτονιά υπό την Ακρόπολη».

Πρόκειται για την ανεσκαμμένη έκταση 4.000 τ.μ. στο -1 επίπεδο του μουσείου με κατάλοιπα σπιτιών, εργαστηρίων, λουτρών και δρόμων μιας αρχαίας αθηναϊκής γειτονιάς με διάρκεια ζωής από τα κλασσικά έως τα βυζαντινά χρόνια, σε επάλληλες φάσεις. Οι επισκέπτες θα μπορούν από αύριο να απολαμβάνουν πανοραμικά το μεγαλύτερο μέρος του εντυπωσιακού αρχιτεκτονικού παλίμψηστου, περπατώντας πάνω σε ένα μεταλλικό διάδρομο, σχήματος Π. Υπενθυμίζεται ότι, περίπου σ' έναν χρόνο από τώρα, θα τοποθετηθεί η μεγάλη προθήκη -μήκους περίπου 36 μ.- στην οποία θα εκτίθενται πάνω από 1.200 κινητά ευρήματα που βρέθηκαν στην ανασκαφή, τα οποία θα διακρίνονται σε θεματικές κατηγορίες. Επιπλέον, ένας εκθεσιακός χώρος θα φιλοξενεί γλυπτά και ψηφιδωτά, καθώς και άλλα σημαντικά εκθέματα.

Σημειώνεται ότι σήμερα η είσοδος στους εκθεσιακούς χώρους της μόνιμης συλλογής του μουσείου είναι ελεύθερη για το κοινό από τις 8 το πρωί ως τις 8 το βράδυ. Αύριο Παρασκευή οι εκθεσιακοί χώροι θα είναι ανοιχτοί από τις 8 π.μ. έως τις 10 μ.μ.

Η επίσημη ελληνική θέση για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αθήνα

​​​Απόσπασμα ομιλίας του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια στην 34η Γενική Διάσκεψη της UNESCO στο Παρίσι (Παρίσι, 18 Οκτωβρίου 2007)

Άλυτο εξάλλου παραμένει και το ζήτημα της επιστροφής των μαρμάρων του Παρθενώνα, τα οποία βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Έχοντας πίστη στις αξίες τις οποίες τα μεγάλα μουσεία πρεσβεύουν και θεωρώντας ότι δημιουργείται τελευταία ένα θετικό κλίμα θέλω να ελπίζω ότι η ολοκλήρωση του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης θα αποτελέσει ένα εξαιρετικό κίνητρο για την οριστική επίλυση αυτής της μακροχρόνιας εκκρεμότητας. Το αίτημα της επιστροφής είναι αίτημα οικουμενικό και πάντοτε επίκαιρο και θεωρώ ιδιαίτερα συγκινητικό ότι η ομιλία μου συμπίπτει με την ημερομηνία γέννησης της Ελληνίδας Μελίνας Μερκούρη για την οποία η επιστροφή των μαρμάρων αποτέλεσε στόχο ζωής.

(17.12.07) Απόσπασμα δήλωσης του Πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή κατά την επίσκεψή του στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης

«Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης υπενθυμίζει κατ’ εξοχήν, και μάλιστα με ηχηρό τρόπο, το χρέος της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα, του κορυφαίου αυτού μνημείου της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Με την κατασκευή και λειτουργία του νέου Μουσείου Ακρόπολης καταρρίπτεται και το τελευταίο επιχείρημα εκείνων που αρνούνται την ικανοποίηση ενός δίκαιου αιτήματος»>

Απόσπασμα συνέντευξης του Πρωθυπουργού κ. Κωνσταντίνου Καραμανλή.

"Ο πολιτισμός είναι κοινωνική επένδυση γιατί ο κόσμος διψά για αξίες και ανθρωπισμό"

Δημοσιογράφος: Έχει νόημα να συνεχίσουμε με την ίδια ένταση τον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, όταν οι Βρετανοί επί δεκαετίες εμφανίζονται αρνητικοί ή πρέπει να αλλάξουμε τακτική και να διαπραγματευτούμε με άλλον τρόπο;

Πρωθυπουργός: Η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι δίκαιο αίτημα όλων των Ελλήνων. Είναι ένα αίτημα όλων των ανθρώπων, ανεξαρτήτως εθνικότητας, που οραματίζονται την επανένωση ενός ακρωτηριασμένου μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Είμαστε και παραμένουμε προσηλωμένοι στο στόχο της επιστροφής των Γλυπτών. Έχουμε τα επιχειρήματα για να πείσουμε για το δίκαιο του αιτήματος μας. Αισιοδοξούμε ότι, εν τέλει, ακόμη και οι πιο επιφυλακτικοί θα πειστούν, θα αλλάξουν στάση. Ταυτόχρονα, με τη δημιουργία του νέου Μουσείου Ακρόπολης, ενός πραγματικού μουσειολογικού και αρχιτεκτονικού κοσμήματος, ενισχύουμε ακόμη περισσότερο την επιχειρηματολογία μας.

(21. 7. 08). Αποσπάσμα δήλωσης του Υπουργού Πολιτισμού κ. Μιχάλη Λιάπη για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, στο πλαίσιο του Συμβουλίου των Υπουργών Πολιτισμού της Ε. Ε. που πραγματοποιήθηκε στις Βερσαλλίες

«Δεν είναι δυνατόν η ίδια η UNESCO να έχει έμβλημα της τον Παρθενώνα και αυτό το μνημείο να έχει διάσπαρτα κομμάτια σε άλλες χώρες. Δεν αποτελεί εθνική, αλλά μια οικουμενική απαίτηση η επανένωση του Μνημείου της Δημοκρατίας. Το γεγονός ότι τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου φιλοξενούν Αρχαιοελληνικές και Ρωμαϊκές αρχαιότητες δε σημαίνει ότι Ελλάδα και Ιταλία ζητούν να αδειάσουν αυτά τα μουσεία, αλλά σύμφωνα και με τις κατευθύνσεις της UNESCO να επιστραφούν εκθέματα που διαιρούν την ενότητα εμβληματικών πολιτιστικών αγαθών».

Η βρετανική επιστολή που δικαιώνει τις ελληνικές θέσεις

Υπέρ του επαναπατρισμού των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα είχε ταχθεί ο διάσημος Βρετανός ιστορικός και επί σειρά ετών επίτροπος του Βρετανικού Μουσείου, Κένεθ Κλαρκ, σύμφωνα με έγγραφο- ντοκουμέντο που αποκαλύπτει η εφημερίδα ''τα Νέα''.

Πρόκειται για επιστολή του που γράφτηκε σε γραφομηχανή στις 3 Σεπτεμβρίου 1943 και φυλάσσεται στα αρχεία του μουσείου τέχνης του Λονδίνου, με την οποία ο Κένεθ Κλάρκ τάσσεται υπέρ της επιστροφής τους στην Ελλάδα, ως έκφραση του χρέους που έχει η Βρετανία απέναντι στη χώρα μας.

«Κατά τρόπο παράλογο, είμαι υπέρ της επιστροφής των ελγίνειων μαρμάρων στην Ελλάδα. Όχι για να επανατοποθετηθούν στον Παρθενώνα αλλά για να εκτεθούν σε ένα όμορφο κτίριο στην άκρη της Ακρόπολης, την κατασκευή του οποίου νομίζω ότι θα έπρεπε να πληρώσει η βρετανική κυβέρνηση. Θα το έκανα καθαρά για συναισθηματικούς λόγους, ως έκφραση του χρέους που έχουμε στην Ελλάδα».

Είναι η πρώτη φορά που αποκαλύπτεται ότι μέλος της διοίκησης του Βρετανικού Μουσείου έχει ταχθεί ανοικτά υπέρ του επαναπατρισμού των Γλυπτών σε αντίθεση με τη θέση του Μουσείου ότι τα Ελγίνεια πρέπει να παραμείνουν στο Λονδίνο.

«Η παραδοχή αυτή ενισχύει με ιδιαίτερη έμφαση και εγκυρότητα το αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα χαρακτηρίζοντας έτσι την ευγένεια ψυχής και το μέγεθος του πολιτιστικού του ήθους που εκπροσωπεί ο Κένεθ Κλάρκ υπερασπιζόμενος την Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά και τις ρίζες του Πολιτισμού μας», τονίζει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος σε αποκλειστική του δήλωση.
«Σε αντιδιαστολή έρχεται η συνεχιζόμενη αδιάλλακτη στάση των υπευθύνων του Βρετανικού Μουσείου σήμερα, οι οποίοι αρνούνται να συνομιλήσουν ακόμη και για δανεισμό, πολλώ δε μάλλον για επιστροφή, μη επιδεικνύοντας τον προσήκοντα σεβασμό στην υπεράσπιση της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς και του κοινού μας Πολιτισμού, καθιστώντας ευαυτούς αμετανόητους συνεργούς του εγκληματικού πολιτιστικού ανοσιουργήματος του Έλγιν».